2008. március. 18. 19:25 MTI Utolsó frissítés: 2008. március. 18. 19:32 Plázs

Világméretű stop az egészségtelen élelmiszerek reklámjának?

A Fogyasztók Világszervezete (Consumers International - CI) és az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (International Obesity Taskforce - IOTF) által kidolgozott nemzetközi kódrendszer szerint reggel 6 és este 9 óra között minden elektronikus médiumban tilos az egészségtelen élelmiszerek reklámja. A Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) egyetért a nemzetközi kampánnyal.

A magas só-, cukor- és zsírtartalmú, kalóriadús és tápanyagszegény élelmiszerek reklámjának részleges betiltása azért is aktuális, mert ennek szükségességét riasztó adatok támasztják alá: 22 millió öt éven aluli túlsúlyos vagy elhízott gyermek él a világon, akik egészségtelenül táplálkoznak és keveset mozognak. Aligha meglepő ezek után, hogy a szív- és érrendszeri betegségek világszerte a vezető halálokok között szerepelnek - olvasható a döntés indoklásában.
 
A Nemzetközi Lunch Box Challenge akció - amelynek hazai állomására március 12-13-án Budapesten és Zalaegerszegen került sor - rávilágított, hogy a gyermekeket jelentősen befolyásolják választásukban és táplálkozási szokásaikban a nekik szóló élelmiszerreklámok.
 
A CI és az IOTF által kidolgozott kódrendszer háttere, hogy 2007-ben a 60. Egészségügyi Világkonferencián a tagállamok ajánlásban rögzítették a gyermekeknek szóló, élelmiszerreklámokkal kapcsolatos globális stratégia kidolgozását.
 
Ez nem kötelező, ajánlás csupán, civil kezdeményezés, amelyet először el kell fogadni az ENSZ egészségügyi világszervezetének, a WHO-nak, majd az érintett országok kormányainak mindezt jogszabályi szintre kell emelni - közölte Dömölki Lívia vezető élelmiszer-szakértő. "Ezek után következhet csak a szóban forgó reklámok gyakorlati betiltása, amelynek gazdasági következményei ma még beláthatatlanok"  - tette hozzá.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.