A román reklámpiacon már 664 millió eurót költenek az idén
Tavaly 5,4 százalékkal nőtt a román ipari termelés, elsősorban a feldolgozóipari ágazat bővülése révén – olvasható a friss hivatalos statisztikában. Közben a Business Standard című gazdasági-pénzügyi napilap közzétette, hogy az idei romániai reklámpiac forgalma várhatóan eléri a 664 millió euró értéket a tavalyi 553 millióval szemben.
A román statisztikai intézet kedden ismertetett adatai szerint 2007-ben a feldolgozóipari ágazat termelésének a bővülése 6,4 százalékos volt, miközben az energiaipari termelés 0,9 százalékkal hanyatlott, a bányaipari 0,4 százalékkal csökkent. Tavaly decemberben havi szinten a feldolgozóipari termelés 14,4 százalékkal, a bányaipari 8,3 százalékkal esett, ugyanakkor az energiaipari termelés 4,7 százalékkal nőtt.
Romániában a januári havi szintű infláció 0,86 százalékkal nőtt és ezzel az éves szintű emelkedés 7,26 százalékot tett ki, ami 2006 májusa óta a legmagasabb. A román statisztikai hivatal intézet szerint a decemberi éves szintű infláció 6,6 százalék volt.
A Reuters által megkérdezett elemzők véleményének átlagában 6,9 százalékos éves szintű januári infláció szerepelt. Januárban havi szinten a legnagyobb mértékben a szolgáltatások ára nőtt, 2,1 százalékkal; az élelmiszerárak 0,8 százalékkal, az élelmiszereken kívüli fogyasztási termékek ára 0,4 százalékkal emelkedett. A román központi bank idén 2,8-4,8 százalékos inflációval számol, s a várakozása szerint az infláció márciusban éri el a csúcspontját 8,3 százalékkal.
A gazdasági folymatok kibontakozásának irányát jelzi a reklámpiac gyors bővülése is. A Business Standard című lap a GroupM médiacsoport adatait idézi. A jelentésből kiderül, hogy a reklámmegrendelések zöme, 69,6 százaléka továbbra is a televíziókhoz vándorol. A tévéreklámra fordított összköltségvetés növekedését 37,5 százalékra becsülik, ami azt jelenti, hogy az idén várhatóan 462 millió eurót fordítanak erre a célra a 2007-ben regisztrált 363 millió euróval szemben.
A reklámpiacon változik a sorrend: a rádiók 2008-ban már nagyobb szeletet tudhatnak magukénak a reklámtortából, mint az írott sajtó. A rádiók 63,6 millió euró reklámbevételre számíthatnak, ami 48 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A rádiók szerzik meg tehát az idén a romániai reklámpiac egészének 9,6 százalékát.
A harmadik helyre lecsúszott nyomtatott sajtó 2008-ban 54,1 millió euró bevételre számíthat, ami 11,2 százalékkal több az előző évi értékhez képest. A folyóiratok esetében nagyobb növekedés tapasztalható, az ilyen típusú kiadványok a reklámtorta 6,2 százalékát szerzik meg, ami 41 millió eurónak felel meg.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.