2008. január. 02. 17:19 MTI Utolsó frissítés: 2008. január. 02. 17:29 Gazdaság

Aláírták a MÁV Cargo privatizációs szerződését

Aláírták a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését, a céget az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma veszi meg.

Az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke az aláírást követően újságíróknak elmondta: a tranzakciót az osztrák és a magyar versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia, ami 4-5 hónapot is igénybe vehet.

A Fidesz szerint nem kellett volna
 "A Fidesz teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja a MÁV Cargo Zrt. privatizációját. A kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítást adja el. Egy
üzletileg eredményes vasúti teherszállításra a magyar gazdaságnak, a
költségvetésnek szüksége van" - olvasható a párt közleményében.
Az aláírást követően Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a MÁV Cargo privatizációs tranzakciója megerősíti Ausztria magyarországi befektetői pozícióját. Utalt arra, hogy Ausztria Németország és Hollandia után a harmadik legnagyobb befektető Magyarországon. A pénzügyminiszter szerint a MÁV Cargo értékesítésekor szakmai döntés született a globalizáció kihívására, a privatizációval Közép-Kelet-Európában olyan együttműködés jön létre, amely versenyképes lesz valamennyi versenytárssal szemben.

Dióssy Gábor, a MÁV Cargo elnöke, a bíráló bizottság vezetője, kijelölt GKM-államtitkár úgy értékelte, hogy a privatizációval a kormányzat szándéka vált valóra, a magyar vasút fejlesztésében fontos lépést tettek. Olyan tulajdonosa lett a MÁV Cargónak, amely biztosítja a cég piaci fejlődését, így a régióban piacvezető szerepet tud betölteni.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a MÁV vezetésének sikerült eredményesen lebonyolítania a MÁV Cargo privatizációs folyamatát, amely Magyarországon 2007-ben a legnagyobb értékesítési tranzakció volt, illetve Európában is a legnagyobb infrastruktúra-értékesítések között emlegetik. Gustav Poschalko, a Rail Cargo Ausztria AG igazgatóság tagja utalt arra, hogy a magyar és az osztrák vasút teherszállító vállalatai között eddig is jó szakmai együttműködés volt, és szerinte közösen elég erősek lesznek Közép- és Délkelet-Európában. Jelezte, hogy szükség lesz a MÁV Cargo vagonkapacitásának modernizációjára.

Három évig a MÁV Cargo nevet az új tulajdonos használhatja. A tervek szerint a több ütemben beérkező privatizációs bevételt a MÁV fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására, illetve a működés finanszírozására fordítja.
 
A MÁV Zrt. 2007. május 29-én hirdetett nyilvános, kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo privatizációjára, amelyet a Rail Cargo Ausztria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma nyert meg 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatával, 96,67 ponttal. A MÁV Cargo Zrt. 2006. januárban jött létre a MÁV árufuvarozási részlegéből mintegy 30 milliárd forint jegyzett tőkével. A cég az első évében, 2006-ban 93 milliárd forint árbevétel ért el, ami már 7,7 százalékkal meghaladta az egykori részleg bevételét. A társaság 2006-ban 9,3 milliárd árutonna-kilométert teljesített.

A MÁV Cargo és a Rail Cargo Ausztria együtt 32 ezer tehervagonnal rendelkezik, a tervek szerint 2011-re 5 ezer új tehervagonjuk lesz. Az aláírás kapcsán kiadott közös közlemény szerint a Rail Cargo Austria figyelmet fordít a teljes szállítás fejlesztésére, ezért komplett logisztikai megoldások kínálatával bővíti szolgáltatásait Délkelet-Európa felé. Tájékoztatásuk szerint  a Rail Cargo Austria AG illetve a MÁV Cargo Zrt. együttesét a német, illetve a francia vasutak után a harmadik legnagyobbként tartják számon Európában.
zöldhasú
Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.