2008. január. 02. 17:19
MTI
Utolsó frissítés: 2008. január. 02. 17:29
Gazdaság
Aláírták a MÁV Cargo privatizációs szerződését
Aláírták a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését, a céget az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma veszi meg.
Az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke az aláírást követően újságíróknak elmondta: a tranzakciót az osztrák és a magyar versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia, ami 4-5 hónapot is igénybe vehet.
Az aláírást követően Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a MÁV Cargo privatizációs tranzakciója megerősíti Ausztria magyarországi befektetői pozícióját. Utalt arra, hogy Ausztria Németország és Hollandia után a harmadik legnagyobb befektető Magyarországon. A pénzügyminiszter szerint a MÁV Cargo értékesítésekor szakmai döntés született a globalizáció kihívására, a privatizációval Közép-Kelet-Európában olyan együttműködés jön létre, amely versenyképes lesz valamennyi versenytárssal szemben.
Dióssy Gábor, a MÁV Cargo elnöke, a bíráló bizottság vezetője, kijelölt GKM-államtitkár úgy értékelte, hogy a privatizációval a kormányzat szándéka vált valóra, a magyar vasút fejlesztésében fontos lépést tettek. Olyan tulajdonosa lett a MÁV Cargónak, amely biztosítja a cég piaci fejlődését, így a régióban piacvezető szerepet tud betölteni.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a MÁV vezetésének sikerült eredményesen lebonyolítania a MÁV Cargo privatizációs folyamatát, amely Magyarországon 2007-ben a legnagyobb értékesítési tranzakció volt, illetve Európában is a legnagyobb infrastruktúra-értékesítések között emlegetik. Gustav Poschalko, a Rail Cargo Ausztria AG igazgatóság tagja utalt arra, hogy a magyar és az osztrák vasút teherszállító vállalatai között eddig is jó szakmai együttműködés volt, és szerinte közösen elég erősek lesznek Közép- és Délkelet-Európában. Jelezte, hogy szükség lesz a MÁV Cargo vagonkapacitásának modernizációjára.
Három évig a MÁV Cargo nevet az új tulajdonos használhatja. A tervek szerint a több ütemben beérkező privatizációs bevételt a MÁV fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására, illetve a működés finanszírozására fordítja.
A MÁV Zrt. 2007. május 29-én hirdetett nyilvános, kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo privatizációjára, amelyet a Rail Cargo Ausztria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma nyert meg 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatával, 96,67 ponttal. A MÁV Cargo Zrt. 2006. januárban jött létre a MÁV árufuvarozási részlegéből mintegy 30 milliárd forint jegyzett tőkével. A cég az első évében, 2006-ban 93 milliárd forint árbevétel ért el, ami már 7,7 százalékkal meghaladta az egykori részleg bevételét. A társaság 2006-ban 9,3 milliárd árutonna-kilométert teljesített.
A MÁV Cargo és a Rail Cargo Ausztria együtt 32 ezer tehervagonnal rendelkezik, a tervek szerint 2011-re 5 ezer új tehervagonjuk lesz. Az aláírás kapcsán kiadott közös közlemény szerint a Rail Cargo Austria figyelmet fordít a teljes szállítás fejlesztésére, ezért komplett logisztikai megoldások kínálatával bővíti szolgáltatásait Délkelet-Európa felé. Tájékoztatásuk szerint a Rail Cargo Austria AG illetve a MÁV Cargo Zrt. együttesét a német, illetve a francia vasutak után a harmadik legnagyobbként tartják számon Európában.
A Fidesz szerint nem kellett volna |
"A Fidesz teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja a MÁV Cargo Zrt. privatizációját. A kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítást adja el. Egy üzletileg eredményes vasúti teherszállításra a magyar gazdaságnak, a költségvetésnek szüksége van" - olvasható a párt közleményében. |
Dióssy Gábor, a MÁV Cargo elnöke, a bíráló bizottság vezetője, kijelölt GKM-államtitkár úgy értékelte, hogy a privatizációval a kormányzat szándéka vált valóra, a magyar vasút fejlesztésében fontos lépést tettek. Olyan tulajdonosa lett a MÁV Cargónak, amely biztosítja a cég piaci fejlődését, így a régióban piacvezető szerepet tud betölteni.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a MÁV vezetésének sikerült eredményesen lebonyolítania a MÁV Cargo privatizációs folyamatát, amely Magyarországon 2007-ben a legnagyobb értékesítési tranzakció volt, illetve Európában is a legnagyobb infrastruktúra-értékesítések között emlegetik. Gustav Poschalko, a Rail Cargo Ausztria AG igazgatóság tagja utalt arra, hogy a magyar és az osztrák vasút teherszállító vállalatai között eddig is jó szakmai együttműködés volt, és szerinte közösen elég erősek lesznek Közép- és Délkelet-Európában. Jelezte, hogy szükség lesz a MÁV Cargo vagonkapacitásának modernizációjára.
Három évig a MÁV Cargo nevet az új tulajdonos használhatja. A tervek szerint a több ütemben beérkező privatizációs bevételt a MÁV fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására, illetve a működés finanszírozására fordítja.
A MÁV Zrt. 2007. május 29-én hirdetett nyilvános, kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo privatizációjára, amelyet a Rail Cargo Ausztria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma nyert meg 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatával, 96,67 ponttal. A MÁV Cargo Zrt. 2006. januárban jött létre a MÁV árufuvarozási részlegéből mintegy 30 milliárd forint jegyzett tőkével. A cég az első évében, 2006-ban 93 milliárd forint árbevétel ért el, ami már 7,7 százalékkal meghaladta az egykori részleg bevételét. A társaság 2006-ban 9,3 milliárd árutonna-kilométert teljesített.
A MÁV Cargo és a Rail Cargo Ausztria együtt 32 ezer tehervagonnal rendelkezik, a tervek szerint 2011-re 5 ezer új tehervagonjuk lesz. Az aláírás kapcsán kiadott közös közlemény szerint a Rail Cargo Austria figyelmet fordít a teljes szállítás fejlesztésére, ezért komplett logisztikai megoldások kínálatával bővíti szolgáltatásait Délkelet-Európa felé. Tájékoztatásuk szerint a Rail Cargo Austria AG illetve a MÁV Cargo Zrt. együttesét a német, illetve a francia vasutak után a harmadik legnagyobbként tartják számon Európában.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Cégvilág
2006. június. 21. 00:00
Az ÁPV Zrt.-é lesz a MÁV Cargo?
Gazdaság
MTI
2007. február. 15. 17:58
A CA-IB nyerte a MÁV Cargo értékesítési tanácsadói tenderét
Gazdaság
MTI
2008. január. 02. 09:11
MÁV Cargo-privatizáció: aláírás előtt
Gazdaság
MTI
2007. október. 18. 19:08
Végleges ajánlat a MÁV Cargo privatizációjára
Gazdaság
MTI
2007. november. 27. 16:43