Agrárszektor: támogatások rosszkor, rossz helyen
A magyar gazdálkodók versenyképességét nemcsak az érvényben lévő rossz szabályozások, de a rossz helyre juttatott támogatások is csorbítják. Raskó György agrárközgazdász szerint nem a mezőgazdasági piacnyitás ellen kellene hadakozni, hanem alkalmazkodni kellene az új feltételekhez, többek között a földtörvény módosításával, a szakképzés kiterjesztésével, a marketing tevékenység javításával.
Csökkenő részesedés |
Az elmúlt 25 év során az EU részesedése a világ gabonatermeléséből 13 százalékról 11-re, hústermeléséből 26 százalékról 15-re, zöldség- és gyümölcstermeléséből pedig 19-ről 10 százalékra csökkent. |
A magyarországi mezőgazdaság helyzetét tovább bonyolítja, hogy, az EU maga is egyre jobban lemarad a globális versenyben: nemcsak az olyan fejlődő országok, mint Brazília vagy Kína mezőgazdasága növekszik gyorsabban az EU-énál, de az USA, Kanada, Új-Zéland mezőgazdasági termelése is dinamikusabban nő, mint az Európai Unióé. Az unió közös agrárpolitikáját (KAP) alaposan átalakítják, figyelembe véve a világgazdaságban lezajló változásokat, és azt a tényt, hogy a donor országok nem hajlandók a jövőben finanszírozni a KAP egy re növekvő költségeit. Még 2003-ban három alapelv mentén fogalmazta meg a közösség az agrárreform irányát: a mezőgazdaság versenyképességének javítása, a termelés közvetlen dotálása helyett a termelők támogatása és a vidékfejlesztési pillér felzárkóztatása. Emellett körvonalazódik egy új WTO-megállapodás is, amely többek között a piactorzító támogatások teljes leépítését és a közös piac megnyitását szorgalmazza a fejlődő országok agrártermékei előtt.
Mivel az uniós agrárpolitika valószínűleg a piacorientáltabb termelés irányába mozdul el, Raskó szerint várható, hogy a magyar agrárgazdaság védelme a többi uniós taghoz hasonlóan tovább lazul, és az eddiginél is élesebb verseny alakul ki a hazai élelmiszerpiacon.
© Horváth Szabolcs |
A magyar élelmiszeripar belföldi eladásai három év alatt 9,7 százalékkal csökkentek. Emellett a magyar élelmiszer-kivitelnél másfélszer gyorsabban nőtt a behozatal, ameinek következtében a mezőgazdasági nyersanyagok és élelmiszerek külkereskedelmi egyenlege évről évre romlik. A 2003-as 1203 millió euró aktívummal szemben 2007-ben már csak 700-800 millió euró aktívum várható. Ez egyben intő jel, hogy ezen a tendencián a közeljövőben nem is lehet fordítani – véli Raskó. Hosszabb távon is csak mintegy tízéves tudatos, megfeszített munka árán, például a tudatos vásárlás népszerűsítésével. Ezért sokkal többet kellene költeni élelmiszermarketingre, hiszen a magyar áruknak – a közhiedelemmel szemben – jelenleg nincs presztízsük külföldön. Erre a forrást a támogatások átcsoportosításából lehetne megoldani. A jelenlegi ösztönzők fordítva működnek: támogatják a termelést, ahelyett, hogy a piacszerzésre összpontosítanának. A pénz nagy részét (idén 42 milliárd forintot) gépek vásárlására adják, és nem produktív környezetvédelmi beruházásokra, ez pedig a magyar versenyképességen semmit sem segít.
Raskó György © Stiller Ákos |
Raskó György szerint a világpiacon nemhogy a magyar, de az uniós bioetanol is versenyképtelen. Az EU arra készül, hogy megszüntesse a denaturált szesz jelenlegi literenkénti 19 eurócentes importvámját a Mercosul államok (a latin-amerikai országok többségének gazdasági tömörülése) esetében. Ha ezt eltörlik, az összes olajipari vállalat (Mol, Shell, OMV stb.) a braziloktól venné a nádcukor alapú bioetanolt. Brazíliában ugyanis a nádcukorból literenként 22-25 dollárcentért elő lehet állítani a bioetanolt, ami minden vám és szállítási költséggel együtt 45 eurócentért itt van Magyarországon. A magyar bioetanol önköltsége viszont valahol 65 cent körül van – mutatott rá Raskó György.
Földalapú támogatások
A szakember szerint a mezőgazdaság helyzetét a politikai konszenzus hiánya is sújtja. Itthon a rendszerváltás után duális gazdaság alakult ki – a rengeteg kisgazdaság mellett 3-5 ezer hektáros nagy cégek is működnek. Ez a megosztottság az európai mezőgazdaságra nem jellemző, így a tagországokban nem alakult ki az a magyar konfliktusokhoz hasonló politikai megosztottság. Magyarországon a pártok rátelepedtek az érdekcsoportokra, és az érdekkonfliktusok miatt egységes nemzeti agrárprogramot sem lehetett kialakítani.
A pártok kompromisszumképtelensége szülte a földtörvényt is, amely egyebek között előírja, hogy gazdasági társaságok nem birtokolhatnak földet, ezért bérelniük kell azt a területet, amin gazdálkodnak. Ez pedig gazdálkodóknak nagy versenyhátrányt jelent. Bár országos statisztika nem áll rendelkezésre a földbérleti díjakról, Raskó György szerint bizonyossággal kijelenthető, hogy a jó termőhelyi adottságokkal bíró területeken a bérleti díjak három év alatt 100 százalékot meghaladó mértékben emelkedtek. A gazdálkodással nem foglalkozó földtulajdonosok 2007-ben - számításai szerint - 120-130 milliárd forint adómentes jövedelemhez jutnak a föld bérbeadásából, ami megközelítőleg a háromszorosa a 2003-ban kifizetett bérleti díjaknak. Emiatt történhet meg az, hogy az uniós támogatások legnagyobb részét alkotó földalapú támogatásokból – körülbelül 160 milliárd forint –mindössze 30 milliárd forint marad a termelőknél. A többi olyan tulajdonosoknál landol adómentesen, akiknek a mezőgazdasághoz sok közük nincsen – mutatott rá a szakember. Szerinte már csak emiatt is módosítani kellene a földtörvényt.
© Müller Judit |
Leépült a szektor korábbi – 10-20 évvel ezelőtti – színvonalas kutatás-fejlesztési ágazata. Mára szinte minden területen csak alkalmazott kutatás folyik: amit máshol kitalálnak, azt adaptálják itt Magyarországon. Alig van már itthon szakosodott kutatóintézet, sok területen multinacionális vállalatok vették át a helyüket – mondta az agrárközgazdász. Az akadémiai státuszú kutatóintézetek nem bírják anyagilag a fejlesztéseket, emiatt nem is tudják felvenni a versenyt a már Magyarországon is jelen lévő dollármilliárdos cégekkel.
Az állattenyésztésben a genetikai kutatások teljesen külföldi kézbe kerültek, ebből adódik, hogy magyar kutatás ezen a területen alig folyik. Hiányoznak azok az innovatív megoldások, amelyek esetleg előnyhöz juttatnák a magyar termelőket.
A változások az agrárszektorban akaratunktól függetlenül is be fognak következni, ezért a mezőgazdasági piacnyitás ellen való hadakozás helyett inkább az új feltételekhez való alkalmazkodásra kellene összpontosítani, illetve arra, hogy ebből a mezőgazdaságból élők széles rétegei iprofitálhassanak. Ahogy Raskó fogalmazott, a „szociálpolitika-vezérelte multifunkcionális mezőgazdaság” fenntartása irracionális anyagi áldozatokat követelne a magyar adófizetők részéről, a makrogazdasági és társadalmi megtérülés halvány esélye nélkül. Raskó megoldása a versenyorientált agrártermelés, amely "a versenyben maradóknak jólétet, stabil munkahelyeket, az országnak gazdasági növekedést erdeményezne és tartósan javítaná a vidéken élők életkörülményeit".
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.