2007. augusztus. 30. 13:10 MTI Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 30. 13:09 Gazdaság

Kínai népmozgalom a francia multi ellen

Emlékezetesek a Danone széles körben visszatetszést keltő műveletei, amelynek nyomán számos kedvelt magyar édesipari termék ma már külföldön készül. A francia konszern legutóbb Kínában bonyolódott vitába, ám ez a játszma a jelek szerint nehezebb lesz, mint a magyarországi volt.

Wahaha alkalmazottak tüntetnek Cung mellett. Valaki megissza a levét
© chinadaily.com
Augusztus közepén több tucat tüntető vonult a sanghaji Ritz-Carlton luxusszálloda elé sárga egyentrikóban és sárga sapkában – jelentette Dorogman László , az MTI munkatársa. Transzparenseiken az alábbi jelmondatok virítottak: Cung elnököt akarjuk, nem pedig a Danone-t!, Valamint: Árulók és láncos kutyák csúnyán végzik!

A nevezett úr, Cung Csing-hou – a Wahaha nevű kínai-francia vegyes vállalat alapítója, egyben a kínai selfmademan tipikus megtestesítője – úgyszólván a semmiből indult. Hangcsouban triciklivel járta az utcákat, limonádét, fagylaltot, iskolaszereket árusítva. A 80-as évek végén gondolt egyet, és saját készítésű üdítővel jelent meg a piacon. Az egészség megőrzését segítő Wahaha itóka hónapok alatt roppant népszerűvé vált, a 3,9 millió lakosú Hangcsouban szinte minden szülő ezzel itatta a gyermekeit.

Cung Csing-hou Wahaha elnök. Ellenálló
© sina.com
Cung cége 1995-ben már 100 millió dolláros forgalmat ért el, ám nem érte be ezzel. A terjeszkedéshez pénzre volt szüksége, ezért 1996-ban öt vegyes vállalatot hozott létre a Danone-nal, a francia konszern 51 százalékos tőkerészesedése mellett. Kezdetben minden simán ment: a franciák beérték az évi nyereség őket megillető részének besöprésével. Az időközben 34-re szaporodott vegyes vállalatok menedzselését átengedték a munkamániás kínainak.

Cung évente 200 napon át járja az országot, megdolgozva a piacot és ápolva a kapcsolatokat a helyi korifeusokkal: a menedzser tagja a kommunista pártnak, és képviselője a pekingi parlamentnek. Valóságos Wahaha-birodalmat hoz létre – a franciák hozzájárulásával –, a falvakból, vidékről hódítva meg a hatalmas ország fogyasztóit. 1998-ban támadást indít a Coca-Cola ellen: az általa kreált Future Cola csaknem olyan ízű, mint az atlantai konszern terméke, még a palack formája is a Coke-éra hajaz. Sőt 2004 óta Cung kólája az USA-ban is kapható.

A kínai-francia harmóniának azonban hamarosan vége lett. A Wahaha Rt. tavalyi forgalma elérte a másfél milliárd dollárt, míg Kína leggazdagabbjainak sorában Cung a 23. helyre küzdötte fel magát. Ám minden alkalommal, amikor a Wahaha új termékkel akart előállni, a franciák elsőre nemet mondtak – háborgott a kínai menedzser a Der Spiegel hasábjain. Azt pedig kifejezetten alattomosnak találja, hogy a Danone egymás után részesedést szerzett a Wahaha kínai vetélytársainál, azaz feltőkésítette őket, nehezítve ezzel a Wahaha piaci helyzetét. Emiatt Cung perrel is megfenyegette a Danone-t, s 5 milliárd eurós kártérítésre tart igényt.

Future Cola hirdetés. Vörös posztó
© chinadaily.com
A franciák viszont azt állítják: ők csak 2005-ben vették észre, hogy agyafúrt partnerük mintegy 20 céget irányít titokban, a vegyes vállalaton kívül. Ettől kezdve magándetektívekkel figyeltették Cungot; a jelentésekből kiderült, hogy a titkos cégek ugyanazokkal a termékekkel évi több millió dolláros forgalmat értek el „saját zsebre”, gyengítve a vegyes vállalat pozícióit.

Az ilyesmi Kínában gyakran megesik. A nyugati cégek többsége ilyenkor azt teszi, amit először a Danone is megpróbált: szép csöndben tárgyalni kezdett Cunggal a „titkos” cégekbe való betársulásról. Csakhogy a kínai ennek fejében jóval több pénzt követelt, mint amit a franciák hajlandók lettek volna fizetni. Így aztán teljes hangerővel robbant ki a menedzser és a francia óriáskonszern viszálya, benne az efféle színjátékhoz szükséges szimbólumokkal.

A Mao tanain felnőtt, ma 62 éves Cung újabban a kulturális forradalmat idéző vörös transzparensek alatt lép a nyilvánosság elé. A magángazdasági vitát pedig hazafias kiszólásokkal fűszerezi. Mint ismételgeti, a kínai nép fölkelt, s elmúltak azok az idők, amikor imperialista nagyhatalmak meghódíthatták Kínát. A „Középső Birodalom” nem engedheti többé meg, hogy vagyonát mások osszák fel maguk között.

Az időközben nemzeti hőssé avanzsált Cungot az interneten ezrek buzdítják a „külföldi ördögök” elleni harc folytatására. A Hulong blogján egy résztvevő ezt írta: Tanuljunk a tiszteletreméltó Cungtól, és a végsőkig küzdjünk a kapitalisták és imperialisták, mint a Danone és a Coca-Cola ellen!

Wahaha reklámlufik. Felfújták magukat
© wahaha.com.cn
A Danone persze megteheti, hogy kínai minisztériumokhoz, pártkorifeusokhoz vagy a pekingi francia nagykövetséghez forduljon segítségért. Csakhogy a Wahaha közkedvelt főnökének egész Kínában vannak befolyásos barátai. E barátok keze pedig messze elér, amint azt egy februári eset sugallja.

Fél évvel ezelőtt a sanghaji vámosok 118 ezer liter Evian márkájú ásványvizet foglaltak le (az Evian is a Danone-birodalom része). Az intézkedés átlátszó okát azonban csak augusztusban közölték Sanghajban: a francia vízben túl sok volt a baktérium - amit a Danone persze cáfol.

A kínai üzleti sajtó mindenesetre arra számít, hogy az ügy újabb hullámokat fog még vetni, amely valószínűleg a Danone ellentámadásával fog folytatódni. Ma még egyáltalán nem látszik, hogy ki fog nevetni a Wahaha ügy végén.
zöldhasú
Hirdetés