Kína végre lép a széndioxid-szennyezés ügyében
Hétvégi kínai lapjelentések szerint a kínai kormány is bevezetni készül a széndioxid-kibocsátás kereskedelmi rendszerét, és erre 1,33 milliárd jüant (130 millió euró) szán.
Az éves szinten rendre a 10 százalék közelében mozgó kínai gazdasági növekedés fokozott környezetpusztítással jár: a folyók vizének 70 százaléka erősen szennyezett, a kínai nagyvárosok levegőszennyezettségi mutatói a legrosszabbak között vannak a világon.
A nyugati országok már hosszú idő óta nyomást gyakorolnak Kínára a környezettudatosabb gazdaságfejlesztés és ezen belül is a fokozottabb klímavédelem érdekében. A 2008-as pekingi olimpia kapcsán a kínai vezetés is környezettudatosabb hozzáállást mutat.
Angela Merkel német kancellár vasárnap kezdődő kínai látogatásán a környezetvédelemről is tárgyal.
Elégedetlenséget vált ki a lakosság körében a Kínában egyre nagyobb méreteket öltő környezetszennyezés - jelentette ki júliusban a kínai környezetvédelmi hatóság (SEPA) vezetője. Csou Seng-hszian (Zhou Shengxian) bírálta a helyi politikai vezetőket, akik, mint fogalmazott, védelmükbe veszik a folyókat "nyúlós enyvvé" változtató gyárakat. A szakember azt mondta, a szennyezés miatti elégedetlenség egyre gyakrabban tömeges tiltakozásba, panasz-áradatba torkollik Kínában.
Egy közelmúltbeli fölmérés szerint a Jangce és a Sárga folyóhoz, valamint más folyókhoz és tavakhoz telepített szennyvízkezelő berendezések felét nem úgy működtetik, ahogy kellene, vagy egyáltalán nem is működnek. A vizsgált több mint félezer vállalkozás csaknem fele megsértette a környezetvédelmi előírásokat.
A SEPA egy illetékese az év első felében úgy nyilatkozott, tavaly Kína hét folyórendszere teljes hosszának több mint negyedén (26 százalékán) olyan fokú volt a szennyezés, hogy a víz alkalmatlan volt bármilyen emberi felhasználásra. A Világbank egy tanulmányában azt írta, Kínában évente csaknem félmillió ember halála vezethető vissza a levegő és víz szennyezettségére.
A kínai kormány igyekszik megzabolázni a szédületes gazdasági növekedés motorjának számító gyárak, bányák és ipartelepek által kibocsátott szennyezést. Ígéretet tett arra, hogy a legnagyobb szennyezők 2006 és 2010 között tíz százalékkal lefaragják a károsanyag-kibocsátás mértékét, de már az első évben - tavaly - elmaradt a csökkentés az arra az évre tervezettől.