2007. június. 27. 15:32 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. június. 27. 15:35 Gazdaság

Elindul az új vasúti személyszállító cég, a MÁV Start

Minden feltétel összeállt ahhoz, hogy a MÁV személyszállítási üzletága, a MÁV Start megkezdje önálló működését július elsején – közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerdán a MÁV és a MÁV Start vezetőivel folytatott munkamegbeszélést követően.

Utazás vonaton. Utasbarátsági program
© Móricz Simon
Kóka elmondta, hogy Magyar Vasúti Hivatal és a vasúttársaság vezetőitől kapott tájékoztatás szerint a MÁV Start engedélye az indulásra meglesz. A miniszter bejelentette, hogy a MÁV Start Zrt. vezérigazgatói feladatainak ellátására Mosóczi László vezérigazgatónak 2007. július 1-jétől 2008. március 31-ig szól a megbízatása, 2008 elején a poszt betöltésére nemzetközi pályázatot írnak ki. Kóka János hangsúlyozta: a MÁV Start mostani vezérigazgatójának feladata a társaság működésének elindítása, illetve az utazási komfort javítása.

A 62 milliárd forint tőkével induló MÁV Starthoz a szolgáltató, ügyfél- és utasbarát vasút kialakításának igényét fűzi a miniszter. Elvárja, hogy az indulástól fokozatosan javuljon az utasok kiszolgálása, tisztább legyen a vasút, jobbak legyenek a jegykiadás körülményei.

Az ehhez szükséges intézkedések között említette a miniszter az utascharta megalkotását, az utaspanaszok intézési idejének 15 napra csökkentését. Az IC járatok esetén az eddigi 30 perc helyett már 15 perces késés esetén is jár a hely- és pótjegy visszatérítés, kivéve a vis maior helyzeteket. Azonnali hatállyal intézkedéseket vár a vasúti kocsik tisztaságának javítására, ennek érdekében kérte, hogy 12-15 korszerű külső takarító eszközt szerezzen be a társaság és 20 százalékkal emeljék a belső takarítás gyakoriságát. A MÁV az első félévben felmondta a takarításra vonatkozó eddigi szerződéseit, és folyamatosan régiónként választják ki a takarító vállalkozásokat.

Kérdésre válaszolva Kóka János elmondta, hogy a 2008-as személyszállítási üzemeltetést már közszolgáltatási szerződés keretében kívánják megoldani. A MÁV Start önállósága tisztább viszonyokat teremt, így könnyebben meghatározhatók lesznek a feladatok ellátásához szükséges költségek.

A Magyar Vasúti Hivatal azt vizsgálta – a miniszter szerint –, hogy térségi szinten, a MÁV-tól függetlenül, helyben lehet-e gazdaságosan működtetni a vasutat. A hivatal kimutatása szerint van erre lehetőség. A jövőt illetően a miniszter kijelentette, hogy nincs kijelölve egyetlen mellékvonalon sem a személyszállítási szolgáltatás szüneteltetése, a regionális közlekedési irodák egyeztetik az önkormányzatok bevonásával a térség menetrendjeit, és ennek alapján döntenek majd az utasok érdekében a közlekedésről.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy július 12-én adják át a ferihegyi repülőtérnél a felüljárót, a műszaki átadást követeőn július 16-tól várhatóan megállnak a Ferihegy megállóban az elővárosi személyvonatok, amelyeket a menetrend szerinti tarifáért lehet igénybe venni. Szeptembertől, a ceglédi vonal vágányzárának feloldását követően az IC vonatok is megállnak majd Ferihegyen.

Mosóczi László, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy az utaschartából július 1-jétől érvénybe lép a jegyárak visszaigénylésére vonatkozó könnyítés, az utaspanasz ügyintézés idejének csökkentése, az ügyfelekkel való kapcsolattartásban az egykapus rendszer. A mozgássérültekeknek is jobban hozzáférhetővé teszik a vasúti közlekedést.

zöldhasú
Hirdetés