Újabb hetven vasútvonalon állhatnak le a személyvonatok jövőre
Hetven vonalán nem tudja finanszírozni a személyszállítást, így vonatai egy részének leállítására kényszerülhet a MÁV 2008-ban. A mostani menetrend fenntartásához 41 milliárd hiányzik.
A vasút leépítéséről vagy terven felüli pénzeléséről nincs döntés – írja a Népszabadság. A lap úgy értesült, hogy öt változatban vizsgálja a közlekedési tárca a MÁV 2008-as menetrendjének tervét. A papírra vetett forgatókönyvek közül kettő (a C és a D jelű) azzal számol, hogy a MÁV Start Zrt. (az állami vasút július elején magalakuló személyszállító cége) a költségvetés és a konvergenciaprogram kereteit meghaladó támogatással közlekedteti majd vonatait. A megszabott finanszírozási keretekbe beszorítható (A, B és E jelű) változatok szerint viszont a 14 szárnyvonalon decemberben elrendelt forgalomszüneteltetést a vasútvonalak mintegy felére ki kellene terjeszteni. A kiadáscsökkentő intézkedéseket az tenné teljessé, hogy a MÁV megmaradó hálózatán is ritkábban közlekednének a személyvonatok.
Jelenlegi menetrendje változatlanul hagyásához 131 milliárd forint állami költségtérítésre lenne szüksége 2008-ban a MÁV Startnak. Ebből az összegből a 2006 decemberében 13-14 százalékos menetrendbővítést végrehajtó vasút, ahogy az idén, úgy jövőre is, 1,18 millió vonatot közlekedtethetne. Ennek a C jelű, tehát nem a leginkább favorizált tervváltozatnak a támogatásigénye viszont 41 milliárd forinttal lépi túl a vasúti személyszállításra idén rendelkezésre álló, és egyúttal jövőre is változatlan összegben betervezett keretet. A MÁV a személyszállítási közszolgáltatásokra és a pályahasználati költségek fedezésére 102,9 milliárd forintot kap az államtól. Ebből 90 milliárdot fordítanak a személyszállításra.