E-autópályadíj: 15 százalékos kamionforgalom csökkenés Prágában
Az elektronikus autópályadíj-rendszer januári bevezetése óta 15 százalékkal kevesebb kamion közlekedett Prágában, mint egy évvel korábban, jelentette a Mladá fronta Dnes című cseh lap hétfőn, de figyelmeztetett, hogy tartani kell az osztrák autópályák konkurenciájától.
Prága belvárosa. Útdíj-verseny indulhat Ausztriával © hvg.hu |
Az elektronikus autópályadíj-rendszer bevezetése előtt a kamionok számára olcsóbb volt az átutazás Csehországon keresztül, mint Ausztrián keresztül, annak ellenére, hogy a cseh útirány sokszor kerülőt jelentett. A cseh szigorítás óta megint nőtt a kamionforgalom Ausztriában. „Félek, hogy ezért az osztrákok emelni fogják az ottani díjakat. Emiatt a kamionok majd bizonyára visszatérnek Csehországba” – mondta a lapnak a prágai városi tanács illetékes tagja, Radovan Steiner, és hozzátette, hogy a közlekedési minisztériummal együtt dolgoznak a következő megoldáson. Nem zárta ki, hogy díjverseny kezdődhet Csehország és Ausztria között, ugyanis lehetőségként említette, hogy emelni fogják a csehországi díjakat.
A nehéz teherautók, tengelyszámtól függően, 2,30-4,20 cseh koronát fizetnek kilométerenként a cseh autópályákon és a gyorsforgalmi utakon az elektronikus rendszerben. A prágai kerületi tanácsok más módszerekkel is védekeznek a kamionok ellen: a közlekedést nehezítő körforgalmakat építenek, vagy egyenest megtiltják a 12 tonnánál nagyobb járművek behajtását.
A cseh képviselőház 2005. decemberben szavazta meg az elektronikus autópályadíj-rendszer bevezetését a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú teherjárművek számára 2007-től az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon.
A rendszert 700 millió euróért építették ki, összesen 177 ellenőrző pontot állítottak fel. Az idén eredetileg 3 milliárd korona, napi 10 millió korona bevételt vártak a díjakból. A napi bevételátlag azonban már az első öt hónapban 20 millió korona körül volt, egész évre most már 5,3 milliárd koronát vár az illetékes igazgatóság és a rendszert üzemeltető, osztrák Kapsch cég. Ez több mint az ötszöröse a tavalyi, még a matricás rendszerben befolyt összegnek. A csehek és a lengyelek után a magyar és a német kamionosok fizették a legtöbbet, a díjfizetésre kijelölt mintegy ezer kilométernyi útszakaszokon. A matricakötelezettség a 12 tonna összsúly alatti járművekre még legalább 2012-ig fennmarad.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.