2007. június. 11. 11:48 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. június. 11. 11:49 Gazdaság

E-autópályadíj: 15 százalékos kamionforgalom csökkenés Prágában

Az elektronikus autópályadíj-rendszer januári bevezetése óta 15 százalékkal kevesebb kamion közlekedett Prágában, mint egy évvel korábban, jelentette a Mladá fronta Dnes című cseh lap hétfőn, de figyelmeztetett, hogy tartani kell az osztrák autópályák konkurenciájától.

Prága belvárosa. Útdíj-verseny indulhat Ausztriával
© hvg.hu
Jelenleg naponta negyvenezer kamion közlekedik a cseh fővárosban, ez még a csökkenés után is kétszer annyi, mint tíz évvel ezelőtt, írta az újság. A kamionoknak a fele átutazó.

Az elektronikus autópályadíj-rendszer bevezetése előtt a kamionok számára olcsóbb volt az átutazás Csehországon keresztül, mint Ausztrián keresztül, annak ellenére, hogy a cseh útirány sokszor kerülőt jelentett. A cseh szigorítás óta megint nőtt a kamionforgalom Ausztriában. „Félek, hogy ezért az osztrákok emelni fogják az ottani díjakat. Emiatt a kamionok majd bizonyára visszatérnek Csehországba” – mondta a lapnak a prágai városi tanács illetékes tagja, Radovan Steiner, és hozzátette, hogy a közlekedési minisztériummal együtt dolgoznak a következő megoldáson. Nem zárta ki, hogy díjverseny kezdődhet Csehország és Ausztria között, ugyanis lehetőségként említette, hogy emelni fogják a csehországi díjakat.

A nehéz teherautók, tengelyszámtól függően, 2,30-4,20 cseh koronát fizetnek kilométerenként a cseh autópályákon és a gyorsforgalmi utakon az elektronikus rendszerben. A prágai kerületi tanácsok más módszerekkel is védekeznek a kamionok ellen: a közlekedést nehezítő körforgalmakat építenek, vagy egyenest megtiltják a 12 tonnánál nagyobb járművek behajtását.

A cseh képviselőház 2005. decemberben szavazta meg az elektronikus autópályadíj-rendszer bevezetését a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú teherjárművek számára 2007-től az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon.

A rendszert 700 millió euróért építették ki, összesen 177 ellenőrző pontot állítottak fel. Az idén eredetileg 3 milliárd korona, napi 10 millió korona bevételt vártak a díjakból. A napi bevételátlag azonban már az első öt hónapban 20 millió korona körül volt, egész évre most már 5,3 milliárd koronát vár az illetékes igazgatóság és a rendszert üzemeltető, osztrák Kapsch cég. Ez több mint az ötszöröse a tavalyi, még a matricás rendszerben befolyt összegnek. A csehek és a lengyelek után a magyar és a német kamionosok fizették a legtöbbet, a díjfizetésre kijelölt mintegy ezer kilométernyi útszakaszokon. A matricakötelezettség a 12 tonna összsúly alatti járművekre még legalább 2012-ig fennmarad.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?