Útdíjat rónának ki a kamionokra a főutakon
A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teher-gépjárműveknél a kormány - mondta Bozzay Erika, a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője egy pénteki tanácskozáson Budapesten.
Az alacsonyabb kategóriájú teherautóknál, 3,5 tonnától 2008. januártól kellene útdíjat fizetni a főutakon és autóutakon. A rendszer kezdetben matricásformában működhet majd, azaz átalánydíjat kellene fizetni. A főosztályvezető jelezte, hogy a kormány jövő év végéig megvizsgálja a díjfizetés használatarányos, elektronikus formájának bevezethetőségét, amely legkorábban ugyancsak 2008-tól lehet esedékes.
A GKM az útdíj kiterjesztésétől azt várja, hogy a teherforgalom visszaterelődik a főutakról az autópályákra. A főutak tehermentesítése azért is fontos, mert Románia és Bulgária uniós csatlakozásával jövőre várhatóan jelentősen nő a teherforgalom - fűzte hozzá.
A főosztályvezető megjegyezte, hogy a díjak mértékét az Európai Unió irányelvben maximalizálja. A sztrádamatricáknál Magyarországon a díj felső korlátja érvényes. Szavai szerint a díjakból befolyó bevételt a kormánynak a törvények szerint útfelújításokra kell költenie.
Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára addig nem kíván véleményt formálni a kormány terveiről, ameddig az elképzelések részleteit nem ismerik. A főtitkár fontosnak tartja azt, hogy a többletterhek a tranzitforgalmat sújtsák, a magyar vállalkozók várható többletterheit pedig kompenzálják.
Lukács András, a környezetvédő Levegő Munkacsoport elnöke egyetért az útdíjjal kapcsolatos célokkal, ám annak körvonalazódó módját nem tartja megfelelőnek. Szerinte felesleges az átmenetileg kiterjesztett átalánydíjas rendszer, mert az a településekről nem tereli el a forgalmat. A rendszer elektronikussá tételét pedig drágállja, becslése alapján mintegy 100 milliárd forint ráfordítást igényel az szükséges infrastruktúra kialakítása. A legjobb módszernek a svájci gyakorlatot tartja. Ott ugyanis a teherautók tachográfja alapján számolnak útdíjat, amelyet Magyarországon a közlekedési felügyelet ellenőrizhetne évente.