2007. június. 05. 15:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. június. 05. 15:51 Gazdaság

Az európai futballpiac értéke 12,6 milliárd euróra emelkedett

A Deloitte most megjelent éves futballpiaci körképe (Annual Review of Football Finance) szerint az európai futballpiac növekszik, és javul az Európa öt nagy ligájában szereplő csapatok pénzügyi helyzete is.

Drogba és Sevcsenko, az FC Chelsea és a Premier League szupersztárjai.
Teljesítményarányos bérezés
© AP
„Az öt nagy ligában tapasztalható árbevétel-növekedés, valamint a sikeres németországi világbajnokság is hozzájárult ahhoz , hogy az európai futballpiac értéke 12,6 milliárd EUR-ra nőtt 2006-ban. Míg magának a játéknak számos kihívással kell szembenéznie, az általános finanszírozási klíma igen kedvező” – mondta Dan Jones, a Deloitte Sportüzlet Munkacsoportjának partnere.

Változatlanul az angol első osztályú bajnokság, a Premier League klubcsapatai teljesítenek a legjobban, akár az árbevételt (2 milliárd euró), akár nyereséget (200 millió euró) nézzük. A következő szezonban a Premier League klubok összesített árbevételét az új közvetítési szerződések 2,5 milliárd euró fölé fogják emelni. Ugyanakkor az olasz labdarúgás nehézségei miatt a Premier League és az olasz első osztály, a Serie A (ahol tavaly 1,4 milliárd eurót kasszíroztak) bevételei közti különbség akár az 1 milliárd eurót is elérheti a 2007/08-as idényben.

Dan Jones szerint a pénzek elosztása továbbra is „kihívást” fog jelenteni, mert a helyzet kezelése nem könnyű, mégis a mindenki számára elfogadható egyensúly megteremtése létfontosságú, hogy a sportág továbbra is vonzó maradhasson a szurkolók, a tévétársaságok, a szponzorok és a befektetők számára egyaránt.

Az idei év nyári átigazolási időszakára és a következő idényre előretekintve Paul Rawnsley, a Sport Üzletági Csoport igazgatója ezt mondta: „Egy futballklub esetében a sikeres és nyereséges működés kulcsa a költségellenőrzés. A klubok legfontosabb teljesítmény-mutatója a forgalomarányos bérmutató, ami mind az öt nagy ligában viszonylag kényelmes szinten – 60-65 százalék körül, illetve a német Bundesliga csapatai esetében 50 százalékos értéken – stabilizálódott, a két vagy három idénnyel ezelőttivel összehasonlítva. Továbbra is arra bátorítjuk az európai klubokat, hogy megfelelően megállapított és strukturált, teljesítmény-alapú bérezési rendszert vezessenek be, ami nem csak a pályán elért gyenge eredmények esetén védi meg a vállalkozást, de arra is alkalmas, hogy győzelmek esetére motivációt nyújtson a játékosoknak, és a menedzsmentnek.”

Az öt nagy bevételei:
Anglia 2,0 milliárd euró
Olaszország 1,4 milliárd euró, Németország 1,2 milliárd euró, Spanyolország 1,2 milliárd euró Franciaország 0,9 milliárd euró.
A 2007-es futballpiaci körkép további fontos megállapításai az alábbiak:
Tavaly (2006-ban az) az öt nagy bajnokság összesített árbevétele az európai futballpiac összesen 12,6 milliárd eurós forgalmának 53 százalékát (6,7 milliárd euró) tette ki.

A francia elsőosztály, a Ligue 1 klubjai könyvelhették el a legnagyobb emelkedést (31 százalékot, ami 200 millió eurónak felel meg), ami elsősorban a közvetítési jogokra vonatkozó új szerződéseknek köszönhető.

Az 1995/96-os idényben az olasz Serie A klubok és az angol Premier League klubok még többé-kevésbé azonos szinten álltak árbevételüket tekintve (kb. 450-500 millió euró) és átlagos nézőszámban (bajnoki meccsenként kábé 30 000 néző). A Serie A átlagos nézőszáma 20 ezer fő alá esett, amely a legalacsonyabb érték az öt nagy bajnokság között.

Az öt nagy liga után a holland Eredivisie generálja a legnagyobb forgalmat az első osztályú nemzeti bajnokságok közül (355 millió EUR a 2005/06-os évadban). Ez azonban elmarad az angol másodosztály, a Football League Championship összesített forgalmától, amely ugyanezen időszakban 460 millió EUR-t tett ki.

Az UEFA Bajnokok Ligája 0,6 milliárd EUR forgalmat ért el a központilag kezelt közvetítési és szponzorálási szerződésekből, amelyből 437 millió EUR-t (72 százalék) osztottak szét a csoportmérkőzések után versenyben maradt 32 klubcsapat között.

Alan Switzer, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának igazgatója így nyilatkozott a stadionok fejlesztésének jelentőségéről: „Az angol Premier League csapatok 1992/1993 óta elért árbevételének több mint 15 százalékának megfelelő összeget (azaz 2,5 milliárd EUR-t) fordítottak a stadionok fejlesztésére. Tulajdonképpen a stadionok jelentik a játék kirakatát. A megfelelő költségvetési szigor és nyereségesség elengedhetetlenek a klubok fenntartható üzleti modelljének kialakításához, valamint a játék jövőjébe való befektetésekhez szükséges pénzeszközök előteremtéséhez."

zöldhasú
Hirdetés