2007. június. 05. 11:23 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. június. 05. 11:23 Gazdaság

A Ryanair az olcsó üzemanyaggal már 42,5 millió utast fuvaroz

Az Európában piacvezető fapados légitársaság, az ír Ryanair kedden 401,4 millió eurós adózott eredményt jelentett egyszeri tételek nélkül, 33 százalékkal többet az előző évi, 301,5 milliónál. A cégnél csak 390 milliót jósoltak.

 Michael O'Leary a Ryanair főnöke. Nyerő modell
© AP
Az újabb sikert a növekvő utasszámmal és a jegyáremeléssel indokolták. A jegyek árának emelését az teszi lehetővé, hogy a konkurens, teljes szolgáltatású légitársaságok teljes üzemanyagfelárat rónak ki.

A bevétel 32,1 százalékkal 2,237 milliárd euróra gyarapodott 1,693 milliárdról. A menetrendszerű légiforgalomból a bevétel 30,8 százalékkal 1,875 milliárd euróra, a kiegészítő tevékenységekből – szállodafoglalás, csomagkezelés, autóbérlés, ajándékutalványok, biztosítási ügynökség – 39,8 százalékkal 362,1 millió euróra nőtt.

Az utasszám 22 százalékkal 42,5 millióra nőtt, a jegyek ára átlagosan 7 százalékkal emelkedett az üzleti év során. Ez ellensúlyozta az üzemanyagköltség 50 százalékos növekedését, 693,3 millió euróra.

Kelet-Európában még van növekedési tér (Oldaltörés)

Erre az évre jóval szerényebb, 5 százalék körüli profitnövekedésben bíznak a cégnél, annak ellenére, hogy az utasszámban ismét legalább 22 százalékos növekedésre számítanak, 52 millióra, a harmadik és a negyedik üzleti negyedévben kisebb veszteség is lehetséges. A jegyárak ebben az üzleti évben várhatóan átlagosan akár 5 százalékkal csökkennek. Az idei lassulásért a brit és az euróövezeti kamatemeléseket, a magasabb repülőtéri adókat és költségeket okolják.

A Ryanair lemondott az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus megvételéről: december 21-én hivatalosan visszavonta felvásárlási ajánlatát, miután az Európai Bizottság mint versenyfelügyelet közölte, hogy részletes vizsgálatot indít, mert attól tart, hogy az összeolvadás szűkítheti a versenyt és áremelkedéshez vezethet.

A Ryanair azzal indokolta a visszalépését, hogy a bizottsági vizsgálat túl nagy késedelmet okoz. Megerősítették, hogyha a bizottság elvileg hozzájárul az ügylethez az idén, akkor felújíthatják az ajánlatukat az Aer Lingusra. Még mindig várják a brüsszeli bizottság állásfoglalását, de nem számítanak kedvező eredményre.

Ryanair repülőgép a frankfurti légikikötőben. Szárnyal az üzlet
© AP
A Ryanairnek eleve sem igen volt esélye az Aer Lingus megvételére, mert az Aer Lingus 33 százalékát birtokló fő részvényesek – a dolgozók tulajdonosi társasága és az ír kormány – nem akarták eladni a részesedésüket. Az utolsó ajánlati határidő december 22-i lejártáig a Ryanair az Aer Lingus 25 százalékát szerezte meg a tőzsdén. Az Aer Lingust szeptember végén privatizálták a tőzsdén, 28 százaléka maradt állami kézben. Jelenleg az állami rész 25 százalék körül van, a mostani és a volt Aer Lingus alkalmazottak tulajdonosi társasága ugyanis időközben növelte a részesedését, 12,6 százalékra.

A McKinsey tanácsadó cég szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől.

Kelet-Európában még van lehetőség a gyorsabb terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag. A Ryanair novemberben beindította második menetrendszerű magyarországi járatát a németországi Frankfurt-Hahn és Sármellék között.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Lengyel Tibor 2025. január. 08. 15:15

Orbán indiai csodadoktor kalauzánál 2 millió is lehet egy tisztítókúra, mégis milliárdos veszteséget halmozott fel a cége

Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul, de kezdettől fogva veszteséges. Kumar saját cége még inkább: milliárdos mínuszt görget maga előtt, igaz, nemrég ezt a lyukat betömte. Gattyán a veszteségek ellenére megtartja a tulajdonrészét, és az is kiderült, miért éppen Kumarral állt össze.