A Ryanair az olcsó üzemanyaggal már 42,5 millió utast fuvaroz
Az Európában piacvezető fapados légitársaság, az ír Ryanair kedden 401,4 millió eurós adózott eredményt jelentett egyszeri tételek nélkül, 33 százalékkal többet az előző évi, 301,5 milliónál. A cégnél csak 390 milliót jósoltak.
Michael O'Leary a Ryanair főnöke. Nyerő modell © AP |
A bevétel 32,1 százalékkal 2,237 milliárd euróra gyarapodott 1,693 milliárdról. A menetrendszerű légiforgalomból a bevétel 30,8 százalékkal 1,875 milliárd euróra, a kiegészítő tevékenységekből – szállodafoglalás, csomagkezelés, autóbérlés, ajándékutalványok, biztosítási ügynökség – 39,8 százalékkal 362,1 millió euróra nőtt.
Az utasszám 22 százalékkal 42,5 millióra nőtt, a jegyek ára átlagosan 7 százalékkal emelkedett az üzleti év során. Ez ellensúlyozta az üzemanyagköltség 50 százalékos növekedését, 693,3 millió euróra.
Erre az évre jóval szerényebb, 5 százalék körüli profitnövekedésben bíznak a cégnél, annak ellenére, hogy az utasszámban ismét legalább 22 százalékos növekedésre számítanak, 52 millióra, a harmadik és a negyedik üzleti negyedévben kisebb veszteség is lehetséges. A jegyárak ebben az üzleti évben várhatóan átlagosan akár 5 százalékkal csökkennek. Az idei lassulásért a brit és az euróövezeti kamatemeléseket, a magasabb repülőtéri adókat és költségeket okolják.
A Ryanair lemondott az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus megvételéről: december 21-én hivatalosan visszavonta felvásárlási ajánlatát, miután az Európai Bizottság mint versenyfelügyelet közölte, hogy részletes vizsgálatot indít, mert attól tart, hogy az összeolvadás szűkítheti a versenyt és áremelkedéshez vezethet.
A Ryanair azzal indokolta a visszalépését, hogy a bizottsági vizsgálat túl nagy késedelmet okoz. Megerősítették, hogyha a bizottság elvileg hozzájárul az ügylethez az idén, akkor felújíthatják az ajánlatukat az Aer Lingusra. Még mindig várják a brüsszeli bizottság állásfoglalását, de nem számítanak kedvező eredményre.
Ryanair repülőgép a frankfurti légikikötőben. Szárnyal az üzlet © AP |
A McKinsey tanácsadó cég szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől.
Kelet-Európában még van lehetőség a gyorsabb terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag. A Ryanair novemberben beindította második menetrendszerű magyarországi járatát a németországi Frankfurt-Hahn és Sármellék között.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.