Nincs gáz, van olaj!
Magyarország stratégiai olajkészlete több mint három hónapra elegendő, a gazdasági miniszter szerint ez a kőolajszármazékok forgalmazásban nem lesz fennakadás. A környező országoknak jobbára 2-4 hónapra elegendő olajkészletük van, a "válság" elhúzódására nem számítanak.
Leállt hétfőn este a Barátság vezetéken a kőolajszállítás Magyarországra, de Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint a kőolaj és a kőolajszármazékok származékok forgalmában nem kell fennakadásra számítani, hazánk stratégiai olajkészlete több mint három hónapra elegendő.
A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) szerint a rendelkezésre álló stratégiai készletek több mint három hónapra elegendőek. A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen. A készletek felszabadítása fölötti rendelkezés a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe tartozik. A több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is felkészüljön.
Kóka János hangsúlyozta, hogy amennyiben az olajszállítás 24 óránál tovább szünetel, úgy a tartalékokból kőolajkészleteket szabadítanak fel. A Mol árpolitikája a történtek ellenére sem változik, azaz a társaság nem vonja vissza a bejelentett benzinár-csökkentést - közölték a társaság illetékesei. Kóka János tájékoztatása szerint a készletezés ára literenként 2-3 három forint, amelyet az üzemanyagok árában a fogyasztó fizet meg.
Az orosz cégek vis maiorral indokolják az európai vállalatokkal (köztük a magyar Mollal) szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását, azt, hogy Oroszország leállította szállításait a Fehéroroszországon át haladó Barátság vezetéken.
Vis maiorra hivatkoznak
Elsőként Fehéroroszország állította le a területén áthaladó orosz olajszállításokat, és ekkor állt be a vis maior esete. Ezután viszont már az orosz fél is leállította a szállításait a területéről Fehéroroszországba, mivel a tranzit lehetetlenné vált.
A vis maiorra való hivatkozás lehetővé teszi a szállítások ideiglenes felfüggesztését és két hónapon belüli felújításukat a szerződések megszegése nélkül - jegyezték meg moszkvai megfigyelők. A Mol szinte a teljes olajimportját a Barátság vezetéken keresztül bonyolítja, évi 8 millió tonnát vásárolva Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára.
Minszk arra hivatkozik, hogy az általa január 3-án, visszamenőleg újév napjától kirótt, s a Transneft által meg nem fizetett tranzitdíj fejében foglalja le az orosz olajat. Oroszország újévtől nemcsak a kétszeres (ezer köbméterenként 47 dollár helyett 100 dolláros) földgázárat kényszerített Fehéroroszországra, hanem (tonnánként 180 dolláros) exportvámot is kivetett az oda irányuló (évi húszmillió tonnányi) olajszállításokra is, ami az orosz cégek számára csaknem megduplázta a finomítás céljából Fehéroroszországba szállított olaj költségét.
Fehéroroszország válaszul tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a Barátság vezetéken Európába áramló (évi 70 millió tonnányi) orosz olajat, ami több mint 10 százalékkal emeli annak költségét. Miután a Transneft nem fizette meg a "tranzitvámot", Minszk szombaton csempészárunak minősítette az orosz tranzitolajat, és perrel fenyegette meg az orosz vezetéküzemeltető Transneft vezérigazgatóját.
Országról-országra
Az országnak több mint 3 és fél hónapra elegendő tartaléka van kőolajból és kőolajipari termékekből - nyugtatta meg a cseh közvéleményt Martin Ríman ipari és kereskedelmi miniszter. Bár Ríman "elképzelhetetlennek” tartja, hogy hónapokig probléma legyen az olajszállítással, ha mégis előfordulna ilyen, akkor a németországi Ingolstadtból a közép-csehországi Kralupyba vezető kőolajvezetéken (IKL) keresztül bármikor pótolni tudják a Barátságon keletkezett kiesést. (A cseh kőolajfogyasztás 80 százalékát a Barátságon, míg 20 százalékát az IKL-en keresztül biztosítják.) A cseh miniszter figyelmeztetett: az olajpánik áremelkedéshez vezethet.
Szlovákiában Robert Fico kormányfő két hónapra elegendő olajkészlet emlegetésével nyugtatgatta a lakosságot. A Mol többségi tulajdonában lévő pozsonyi olajfinomító, a Slovnaft egyébként zavartalanul üzemel: a feldolgozás a társaság tartalékából történik, a kialakult helyzet várhatóan nem okoz majd gondot a Slovnaft folyamatos üzemmenetében, egyszersmind a szlovákiai üzemanyag ellátásban sem. Ha mégis, akkor a finomító az Adria olajvezetékről elérhető nyersolajra építhet.
Lengyelország napi 90 ezer hordó kőolaj feldolgozására képes, Gdanskban lévő finomítója február közepéig tud teljes kapacitással működni. Az első két hétben saját tartalékait, azután pedig az ország stratégia tartalékait felhasználva. (Tartalékaik 80 napi fogyasztásra elegendőek.) Amennyiben február közepe után sem indul újra a szállítás a Druzsbán (vagyis a Barátság kőolajvezetéken), a lengyelek tengeri úton szerzik majd be a szükséges olajmennyiséget.
Bár Németországot is érinti a Barátság elzárása, a fogyasztók ellátása biztos és a német finomítók tevékenységét az ellátási zavar egyelőre nem érinti. Az olajipari végtermék-ellátás országos szinten zavartalan és mindenből akár egy hónapon át problémamentesen képesek fedezni a szükségleteket. Németország nyersolaj-tartalékai 130 napra elegendőek. A németek ugyanakkor már most alternatív útvonalakat keresnek az olajszállítmányoknak, például hajón keresztül Rostockba.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.