2007. január. 08. 11:42 MTI Utolsó frissítés: 2007. január. 08. 11:44 Gazdaság

Nem kapnak orosz olajat a lengyelek

Hétfőre leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság-vezetéken, közölték a lengyel PERN vezetéküzemeltetőnél hétfő reggel.

Levelet küldtünk Fehéroroszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás - mondta a PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski. Később ezt kiegészítette azzal, hogy a zavarok vasárnap estefelé jelentkeztek a vezeték adamowi csatlakozásánál a lengyel-fehérorosz határon, majd a szállítás hétfő reggelre teljesen leállt.

A Barátság-vezeték lengyel szakaszán évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, és 10 millió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből. Hétfő délelőtt a cseh ipari és kereskedelmi minisztériumban közölték, hogy az orosz olajszállítás Csehországba zavartalan. Úgy értesültünk, hogy Fehéroroszországban átmenetileg megállt a szállítás vasárnap délután 5-től 8-ig, de ennek nálunk nem volt következménye - mondta a minisztérium szóvivője.

Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság (Druzsba) vezeték "alkonyát" jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban.

Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is, és válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság (Druzsba) vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét. A Druzsba Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj (Ukrajnán át) Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra is.

A Molnál azt mondták az MTI-nek, hogy sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat.

Oroszország közvetlen indítéka az exportvám kivetésére az volt, hogy nem tudott megegyezni Fehéroroszországgal az orosz olajból ottani finomítókban készült olajtermékek nyugati eladására kivetett exportvám megosztásáról vámuniós sémájuk keretében. Oroszország korábban ez utóbbi exportvám 85 százalékára tartott igényt, míg Fehéroroszország újév hajnalán a megfelezését ajánlotta. Ha netán megosztoznának (mondjuk 70-30 arányban), akkor Oroszország eltekinthetne az olajexportvámtól, Fehéroroszország pedig a tranzitdíjtól, és a vámuniós séma fennmaradhatna.

Mindamellett moszkvai elemzők mélyebb, stratégiai rugót látnak a fehéroroszországi orosz olajexportvám kivetésében. Az orosz kormány arra igyekszik rászorítani az orosz vállalatokat, hogy ne a Druzsbán keresztül pumpálják az olajat szomszédaiknak, hanem olyan alternatív exportcsatornákon át, amelyek nem haladnak át tranzitországokon, mondta a Russian Energy Weekly szakbulletin főszerkesztője a brit BBC orosz adásának.

Így a Finn-öbölben lévő Primorszk terminálján át már évi 75 millió tonna orosz olajat exportálnak, holott öt esztendeje még semmit sem szállítottak ezen a Balti-tengeri útvonalon. Ezzel szemben a Litvánián át haladó olajtranzitot gyakorlatilag elzárták (miután a litván Mazeikiu finomítót tavaly megvette a lengyel PKN Orlen olajtársaság) azzal az ürüggyel, hogy műszaki problémák merültek fel a Druzsba 1-es ágán. A múlt év utolsó negyedében egymillió tonnával csökkentették az olajáramlást a Druzsba Unyecsa és Mazir közötti szakaszán is, ugyancsak műszaki okokra hivatkozva - fejtegette Mihail Krutyihin, aki szerint végül el fogják zárni a Druzsbán haladó összes áramlást, és az olajat más útvonalakra terelik majd át.

Krutyihin szerint a Druzsba utolsó éveit éli. A vezeték műszakilag felettébb elhasznált, és senki sem akarja megjavítani. Az olajat, amelynek bányászata csak nagyon szerényen fog növekedni, át fogják irányítani részint a Baltikum (Primorszk) felé, részint a Fekete-tenger felé, amelyen át most évi 55 millió tonnát exportálnak, és a Boszporuszt elkerülő (Burgasz-Alexandrúpoli) vezetéken még többet exportálhatnak. A keleti irányban vezeték épül a Csendes-óceán (Japán) és Kína felé - magyarázta az orosz elemző.

A Mol, amely szinte teljes olajimportját a Druzsbán keresztül bonyolítja, évi nyolcmillió tonnát vásárol Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára. A Mol 2005 elején ötéves szerződést kötött a piacvezető LUKoillal évi ötmillió tonna olaj szállítására. Ez a szerződés tehát a Mol vásárlásainak nem egészen 40 százalékát fedezi és három év múlva lejár. A LUKoil, amely a múlt év végén 30 magyarországi benzinkúttal gyarapította a már a tulajdonában lévő három tucatot, korábbi orosz sajtójelentések szerint a Molban is részesedésre vágyott.

zöldhasú
Hirdetés