2007. január. 08. 15:57
MTI
Utolsó frissítés: 2007. január. 08. 16:27
Itthon
Leállhat a hozzánk jövő kőolaj a Barátság vezetéken
Hétfőn este leállhat a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság vezetéken. Kóka János gazdasági miniszter azonnali munkaértekezletet hívott össze az ellátás biztonságának kérdésében. A vezetéken pillanatnyilag csökkentett kapacitással érkezik kőolaj.
"A dolgok úgy alakultak..." Csapolás, zárás, elismerés |
A Transnyeft orosz állami vezetéküzemeltető társaság elismerte, hogy leállította a Fehéroroszországba irányuló olajkivitelt, aminek következtében leálltak a németországi és lengyelországi tranzitszállítások. Szergej Grigorjev, a Transnyeft alelnöke hozzátette, hogy a cég erre a lépésre azért kényszerült, mert Fehéroroszország megcsapolta a szállított nyersolajat. Minszk eszerint a megcsapolt olajat a törvénytelenül kiszabott tranzitálási díj ellenételezésének tekinti - mondta Grigorjev. "Ezért kényszerültünk a tranzitszállításoknak a megcsapolt mennyiségnek megfelelő mértékben történő csökkentésére. Ezután a dolgok úgy alakultak, hogy a szállítások teljes leállítására kényszerültünk." Grigorjev megjegyezte, hogy reményei szerint a párbeszéd kedden, az orosz ünnepek utáni első munkanapon újrakezdődhet. |
A Mol tájékoztatása alapján a Barátság vezetéken keresztül a magyar határra pillanatnyilag csökkentett kapacitással érkezik kőolaj. Partnereik információi alapján a koradélutáni órákban leállt a Fehéroroszország felől Ukrajnába tartó kőolajszállítás. Amennyiben a szállítás nem indul meg újra Fehéroroszország irányából, az ukrajnai tranzitkészletek előreláthatólag a délután folyamán elfogynak, így várhatóan ma este leáll a szállítás Magyarország irányába is.
A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen. A kialakult helyzetről a társaság tájékoztatatta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot és a működés folyamatossága érdekében megkezdte az egyeztetést az MSZKSZ-szel a stratégiai készletek esetleges felszabadításáról. Az MSZKSZ több mint kilencven napos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolaj termékekből. A készletek felszabadítása fölötti rendelkezés a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe tartozik.
Bár szakértőink nem tartják valószínűnek a szállítások gondok elhúzódását, mindazonáltal a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is felkészüljön.
Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok több országot is érintenek (Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Ukrajna), az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében.