PSZÁF: a bankok miatt érkezett a legtöbb panasz
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) 1.043 írásos fogyasztói panasz érkezett a harmadik negyedévben, 2,9 százalékkal kevesebb, mint a második negyedévben, éves szinten azonban a panaszok száma 31,9 százalékkal nőtt - derül ki a felügyelet honlapján közzétett tájékoztatóból.
A harmadik negyedévben lezárt 1115 lezárt panaszügy 36,5 százaléka részben vagy egészében megalapozottnak bizonyult. Ugyanez az arány a pénz- és tőkepiaci szektor esetében 27,4, a biztosítók esetében 49,7, a pénztáraknál pedig 29,8 százalék. A panaszok 56 százaléka a pénz- és tőkepiaci szektor szolgáltatóira irányult, azon belül főleg a bankokra (80,6 százalék), a takarékszövetkezetekre ugyanakkor nagy számukhoz képest kevés kifogás érkezett (4,6 százalék).
A szolgáltatások közül főleg a hitelezésre és a folyószámla-vezetésre érkezett panasz, s leginkább az elszámolások, megbízások teljesítését, a szolgáltatás minőségét érte kifogás. A fogyasztói kifogások 69,9 százaléka a szektorban a tíz legnagyobb, a piac 76 százalékát kitevő hitelintézetre irányult.
A biztosítási és a pénztári szektorra összesen 459 panasz érkezett. A biztosítók esetében a korábbiakhoz hasonlóan a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással (kgfb) kapcsolatos problémák domináltak, a panaszok 60,39 százaléka erre irányult. A szektorra vonatkozó panaszok 88,6 százaléka tíz biztosítónál koncentrálódott. A pénztári szektorban főleg a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos kifogások száma emelkedett.
A fogyasztói csoportokkal kapcsolatban négy panasz érkezett a felügyeletre. A tájékoztató szerint a panaszosok a részvételi szerződést annak tudatában írták alá, hogy rövid időn belül lakáshitelhez jutnak a piacinál kedvezőbb feltételekkel. Amikor kiderült, hogy erről szó nincs, a szerződéseket felbontották. Csak ekkor tudatosult bennük, hogy az igen magas egyszeri regisztrációs díj nem jár vissza, a havonta fizetett díjak visszafizetésére pedig csak a csoport "kifuttatása" után számíthatnak.
A felügyelet ügyfélszolgálatát is sokan keresték meg telefonon, illetve személyesen.
A pénzpiacon jellemző a hitelfolyósítási idő elhúzódása az ígérthez képest, s új jelenség, hogy a mindkét fél által aláírt hitelszerződés ellenére sem folyósítja a bank a hitelt a szerződésben meghatározott határidőn belül - állapítja meg a panaszok nyomán a felügyelet.
Sok ügyfél fordult a felügyelethez amiatt, mert az egyik nagy lakossági bank eltörölte a lakáshitelek kezelési költségénél az addig létező maximumot. Nagyon sok kérdést tettek fel továbbá a fogyasztók a negyedév során a kamatadó bevezetésével kapcsolatban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.