A kormány eladja a MÁV Cargót
A kormány szerdai ülésén döntött a MÁV Cargo értékesítéséről, arról azonban nem, hogy közvetlenül a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), vagy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. bonyolítja le - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.
Az egységes vagyongazdálkodási koncepció keretében kezelt ingatlanvagyonból értékesíteni szeretnék azokat az ingatlanokat, amelyek nem kapcsolódnak a MÁV kulcsüzletágaihoz. Az ebből származó bevételeket is a vasúttársaság tőkehelyzetének rendezésére, illetve fejlesztési források előteremtésére használják fel.
Kóka János elmondta: a MÁV államilag garantált hiteleinek azon részét, amelyet a vasúttársaság nem tud visszafizetni, a lejáratukkor, jellemzően 2007-ben, az állam átvállalja.
"A Pénzügyminisztérium által előterjesztett és a kormány által korábban elfogadott konvergencia-program jövő évi, 2008-as és 2009-es célkitűzései számolnak azzal, hogy ez a 130-150 milliárd forint állami kötelezettségvállalásként a költségvetésbe beépítésre kerül" - mondta a miniszter.
A kormány szerdai ülésén döntött arról is, hogy megkezdik a helyközi személyszállítás átalakítását a minőségi szolgáltatások elérése érdekében.
Kóka János elmondta: amellett, hogy jobb minőségű, kiszámítható szolgáltatásokat eredményez, a következő évtől évente 40-50 milliárd forintos megtakarítás várható a reformlépésektől. A MÁV jelenleg összesen mintegy évi 160 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek - tette hozzá.
A MÁV racionalizálása keretében a központi adminisztrációban a létszámcsökkentés az idén 2500 fő, a nem adminisztratív személyzet leépítéséről azonban Kóka János nem árult el részleteket, mert - mint mondta - erről előbb egyeztetnek a szakszervezetekkel. Hozzátette: ezek az elbocsátások elsősorban a megszüntetendő mellékvonalakkal lesznek összefüggésben.
A kormány a tervek szerint még az idén megszünteti 28 vasúti mellékvonalon a személyszállítást, mivel az gazdaságtalan, és a számítások szerint eddig több mint évi 6 milliárd forint veszteséget okozott. Ezeken a vonalakon az utasok kevesebb mint 2 százaléka utazik, hosszuk összesen 942 kilométer, a teljes pályahálózat 12,2 százaléka. Megszüntetésükkel 9 százalékkal csökken a MÁV vesztesége. A miniszter elmondta: 2007-től a magyar állam és a tömegközlekedési szolgáltatók közszolgáltatási szerződés keretében számolnak el egymással.
Kóka János elmondta: minden egyes mellékvonalon megvizsgálják az utasszámot, a költségeket és ezek megoszlását, és ennek alapján kapnák a társaságok a fogyasztóiár-kiegészítést. Az átalakítás során összehangolják a Volán és a MÁV járatok menetrendjeit és tarifarendszerét. Annak érdekében, hogy egy kézből tudják irányítani a közlekedéspolitikát, a közeljövőben a gazdasági és közlekedési miniszter gyakorolja a Volán vagyonkezelési jogát.
A két közlekedési társaság járatainak összehangolása 2006 második felében kezdődik meg a Nyugat-Magyarországi és a Dél-Alföldi Régióban. 2007 első felében további két régióban, a második felében pedig a fennmaradó három régióban történik meg az összehangolás. Ezt követően kezdődhet meg a Volán társaságok értékesítése - mondta Kóka János.
A miniszter közölte: szeptember 30. után megindulhat annak a tanulmánynak a társadalmi vitája, amely a vasúti fejlesztés- és díjpolitikával, a regionális szervezéssel, a társadalmi felelősséggel, valamint általános közlekedéspolitikai elvekkel foglalkozik.
"Most a vasúti fejlesztések időszaka következik" - mondta a miniszter, hozzátéve, hogy az előzetes számítások szerint évente mintegy 50-80 milliárd forint beruházási, fejlesztési pénz jut az európai uniós források felhasználásával erre a célra.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.