2006. július. 03. 11:46 euractiv.hu Utolsó frissítés: 2006. július. 03. 11:41 Gazdaság

Jogsértő a "túl kedvezményes" autópálya-díj

Az Európai Bizottság figyelmeztette Spanyolországot és Franciaországot, mert nem tesznek eleget az útadókkal kapcsolatos európai jogszabályoknak. Mindkét tagállam kirívóan magas kedvezményt (50 és 30 százalék) biztosít azoknak, akik gyakran használják az autópályákat.

Az Eurovignette-direktíva célja többek között annak biztosítása, hogy az út-infrastruktúra költségei és a használatból adódó költségek nagyjából arányban legyenek egymással. A tagállamok a gépjárművek környezetvédelmi kategóriája alapján, a használat időtartama szerint csökkenthetik az autópálya használati díját. Ugyanakkor a sztrádákat gyakran használóknak csak olyan kedvezményt adhatnak, amely az adminisztrációs költségek megtakarításából adódik. Ez azt jelenti, hogy az út használatáért a gyakori igénybe vétellel arányosan kell többet fizetni, pusztán az jelenthet alapot némi kedvezményre, ha a „törzsvendég” csak egyszer vesz matricát, s az hosszabb időre szól.

Legfeljebb 13 százalék
A direktíva ezzel a kitételel éppen azt hivatott biztosítani, hogy az autópályán gyakran utazóknak adott kedvezményt ne a ritkán úthasználatot vásárlók relatíve magasabb hozzájárulásából finanszírozzák. Spanyolország és Franciaország nem tudta igazolni, hogy pusztán az adminisztrációban elérhető megtakarítás lehetővé teszi a náluk alkalmazott nagy kedvezményt.

Az uniós jogszabály nemrég elfogadott kiegészítése szerint a kedvezmény mértéke maximum 13 százalék lehet.

Minket is érint
Bár a brüsszeli figyelmeztetés konkrétan a spanyoloknak és a franciáknak szól, érzékenyen érintheti Magyarországot is. Nálunk a négynapos autópálya-matrica a jelenlegi „nyári időszámítás” szerint (május 1. és szeptember 30. között) 1170 forint helyett 1520 forintba kerül. (Száz forintos felárral sms-ben is intézhetjük a vásárlást.) Ennél rövidebb időre, egy napra kizárólag a D4-es kategóriába tartozó, 12 tonna összsúlynál nagyobb járművek vásárolhatnak matricát, ennek ára 2 ezer forint. Az autópályákat üzemeltető cégek közös honlapján olvasható hivatalos tájékoztatás szerint a teljes évre utazási lehetőséget biztosító matrica a motoroknak és a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű járműveknek 37 ezer forintba, 3,5 és 7,5 tonna között 106 ezer forintba, 7,5 és 12 tonna között 158 ezer frorintba, a már említett D4-es kategóriában pedig 190 ezer forintba kerül

A legjobb „befektetés”?
Ha szélső értékeket vizsgáljuk, megdöbbentő eredményre jutunk, hiszen csaknem minden kategóriában jóval nagyobb a legrövidebb és a lehetséges leghosszabb időre vásárolt autópálya-matrica fajlagos ára közötti különbség a megengedettnél. A legalsó kategóriában a négynapos matrica árát kivetítve több mint 150 ezer forintos árból lehetne 13 százalékos kedvezményt adni, ezzel szemben az éves matrica ára ebben a kategóriában (az üzemeltetők honlapján szereplő ártáblázat szerint) mindössze 37.60 forint. Még szembetűnőbb a különbség a D4-es kategória 2.000 forintos napijegye és az éves matrica 190.000 forintos ára között, ha ugyanis a napi költséget vetítjük ki, az éves díjnak 792.000 forintnak kellene lennie… (Megjegyzendő, hogy az „éves matrica” valójában 13 hónapra szól, ugyanis január 1-jétől a következő év január 31-éig érvényes.)

Mindebből két dolog következhet: éves autópálya matricát venni a lehető legjobb befektetés ma Magyarországon, illetőleg valami nem stimmel az autópálya-matricák árának meghatározásánál…

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.