Felavatták az M6-os autópálya 58,6 kilométeres szakaszát
Végéhez közeledik az autópályaépítés legintenzívebb szakasza, az M8-as, az M9-és és az M6-os megmaradó részének megépítése után az alacsonyabb rendű utak, és a vasút korszerűsítése következik - mondta Gyurcsány Ferenc kormányfő vasárnap, az M6-os autópálya Érdi tető - Dunaújváros közötti szakaszának avatásán.
A forgalomba helyezett 58,6 kilométeres szakasz, az első PPP-konstrukcióban megépült magyarországi autópálya-szakaszként, az állam és a magántőke közcélú együttműködésével valósult meg, mintegy 500 millió eurós költséggel. Emellett elkészült az M8-asnak az épülő dunaújvárosi Duna-hídhoz vezető rövid szakasza is.
Az autópálya-szakasz építésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére, a magyar állam nevében, a gazdasági és közlekedési miniszter 2004 októberében kötött szerződést a német Bilfinger Berger, az osztrák Porr és Swietelsky cégek alkotta M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.-vel.
A 14 település közigazgatási határát érintő szakasz a munkában részt vevők példás együttműködése eredményeként - az árvíz és a mostoha időjárás okozta késedelmek ellenére - 3 kilométer/ hónapos sebességgel épült úgy, hogy közben sikerült csökkenteni a finanszírozási költségeket. A munka teljes átadásának határideje szeptember 30.
Az autópályaszakasz avatóünnepségén részt vett Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is, aki azt hangsúlyozta, hogy négy év alatt sikerült megduplázni Magyarországon az autópálya-hálózat hosszát. Mint mondta, a következő időszakban ugyanezzel az elkötelezettséggel folytatódnak a befektetőket is vonzó infrastrukturális fejlesztések.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök avatóbeszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt négy év a nagy szociális igazságtétel, a munka- és társadalmi jövedelmek növekedésének, továbbá az intenzív beruházás és modernizáció elindulásának ideje volt. "Az elmúlt négy év a nagy szociális igazságtétel időszaka volt (...) a következő négy évben szeretnénk nagyon sokat ledolgozni abból a hátrányból, amely útjainkat, kórházainkat, városainkat, középületeinket elválasztja Nyugat-Európától. Beruházunk (...) befektetünk a jövőbe" - tette hozzá Gyurcsány Ferenc. Mint mondta, az autópálya-építkezések legintenzívebb időszakát követően az alacsonyabb rendű utak és a vasút korszerűsítése következik, mert "korszerű, európai vasutat szeretnénk. S miközben a vasútat építjük, összekapcsoljuk a közúti tömegközlekedést a vasúti közlekedéssel".
Az M6-os autópálya-szakasz avatóünnepségén Herbert Bodner, a Bilfinger Berger AG elnökségének elnöke az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. nevében úgy fogalmazott, hogy az autópálya-szakasz "világrekordgyanús" rövidséggel épült fel.
Az 58,6 kilométer hosszú pályaszakaszon 11 csomópont, két komplex, benzinkutas és két további pihenőhely, 61 híd, illetve műtárgy, 11 körforgalom épült ki. A munka során 13,2 millió köbméter földet mozgattak meg, és mintegy 750 ezer tonna aszfaltot építettek be. A töltésépítéshez hétszázezer köbméter kohósalakot is felhasználtak.
Az autópálya-építő konzorcium közleménye szerint a projekt az építési sebesség és a költség alapján európai összehasonlításban is "a leghatékonyabb építési teljesítmények közé tartozik", amit az is igazol, hogy az idén márciusban a munka finanszírozását a nemzetközi tőkepiac kedvező megítélése alapján átalakították.
Az új hitelezési konstrukció több mint 20 millió eurós megtakarítást jelent, amin fele-fele arányban osztozik a magyar állam és a koncessziós társaság.