2006. május. 02. 10:21 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. július. 17. 14:05 Gazdaság

Irodapiac: milyen a testhezálló munkahely?

Ahhoz, hogy egy irodában hatékony legyen a munka, nem elegendő a legkorszerűbb technikai eszközök megléte: nagy a szerepe a munkakörnyezet összhangjának. Az ergonómia szempontjai alapján gyártott bútorok, berendezések, az ennek alapján kialakított világítás, hőmérséklet, a helyiségben alkalmazott színek, a zavartalan, megnyugtató csend kiegyensúlyozottá teszi az irodakörnyezetet. Ez pedig jó hatással van az ott munkát végzők teljesítményére.

Az ergonómia görög eredetű szó, jelentése a munka gazdaságos megszervezésének elmélete és gyakorlata. Vagyis a mindennapok nyelvére „lefordítva”, az irodai ergonómia a dolgozó és a munkakörnyezete kapcsolatával foglalkozik. Legfontosabb alapelve: a munkakörnyezetet az ott dolgozó alkalmazottak igényei alapján kell megtervezni. A fizikai, vagyis a tárgyiasult ergonómia azokat az eszközöket, irodai berendezéseket érinti, amelyekben a valóságban is megjelenik az ergonómia - vezet be a tudományágba Csabina Katalin, az irodabútorokat forgalmazó Icotrade Kft. kereskedelmi igazgatója.

Mint mondja: egy termék - legyen az családi otthonba, vagy modern irodaépületbe készülő bútor, egyéb berendezési tárgy - ergonomikus jellege már a tervező asztalon eldől. Vagyis tükrözi azt a szemléletet, megközelítést, amelyet a gyártó a gyártmányfejlesztés során anyagban, technológiában, formában, színvilágban követ. Bár még meglehetősen távolinak tűnik, hogy az irodák belső tereit minden szempontból harmonikusan alakítsák ki, rendezzék be, az ezzel kapcsolatos rendeletek arra késztetik a munkavállalókat, hogy munkahelyeik legalább az előírások alapján elvárható minimális szintnek megfeleljenek.

Tükrözésmentes felületek

Ergonómiai kisszótár
-Fizikai ergonómia: az irodabútorok, -berendezések az ember kényelmi igényeihez igazodnak (például állítható magasságú szék, görgős eszköz).
-Kognitív (megismerő) ergonómia: a mentális (értelmi) folyamatokra helyezi a hangsúlyt.
-Szervezeti ergonómia: a szociotechnikai folyamatokra koncentrál.
-Antropometria: az antropológia tudomány mérésekkel foglalkozó ága, emberi mozdulatok, testhelyzetek adatainak mérése, modellezése tartozik a körébe.
Például az EU-konvergencia jegyében megalkotott 50/1999-es, „A képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági körülményei” című egészségügyi miniszteri rendelet előírásait 2002. januártól minden számítógépes képernyővel rendelkező munkahelyen teljesíteni kell.

A rendelet számos általános követelményt tartalmaz. Ilyen például az irodatérre vonatkozó előírás, amely úgy fogalmaz: a munkahelyet oly módon kell kialakítani, hogy az ott dolgozóknak legyen elegendő terük a munkavégzés során a testhelyzetük változtatásához. Emellett szabály vonatkozik a számítógépasztal méretére, a szék állíthatóságára, valamint a fény, a zaj erősségére, a számítógép billentyűzetére. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a billentyűzetnek dönthetőnek kell lennie, és fénytelen anyagból kell készülnie, ami kizárja a tükröződést. A szék ülőrésze és támlája állíthatóságára vonatkozó szabály lényege, hogy ezeknek lehetővé kell tenniük használójuk könnyű, szabad mozgását. Úgy kell a munkateret, irodát mesterségesen megvilágítani, hogy a nappali fény, illetve az elhelyezett fényforrások munka közben ne okozhassanak tükröződést a számítógép képernyőjén.

Megéri?

Természetesen mindennek fontossága még a laikus munkáltató számára is egyértelmű, ám a pénz a legtöbb esetben gátat szab az ergonómia szempontjai irodai alkalmazásának. Pedig Csabina Katalin úgy véli: érdemes a minőségi, az ott dolgozók számára minden szempontból harmonikus munkatér kialakításába pénzt fektetni, hiszen biztonsággal megtérül, vagyis gazdaságilag kifizetődő a cégnek. Számos vizsgálat alapján bebizonyosodott már ugyanis, hogy a munkahelyi környezeti feltételek állapota kihat a termelékenység hatékonyságára, s a kedvezőtlen környezeti feltételek - például kényelmetlen íróasztal, szék, vagy a helyiség rossz megvilágítása - nagymértékben rontják a dolgozók hangulatát, közérzetét, így lassítja a munkakedvet is.

Mobilabb bútorok (Oldaltörés)


Melyek az ergonomikus irodakialakítás legfontosabb „kellékei”? A helyiség alapterülete és a helyiségben dolgozók száma közötti helyes arány utáni legfontosabb lépésnek a berendezések, bútorok kiválasztását és elrendezését tartják. A berendezésnél sok egyéb mellett figyelni kell az asztalok faltól, szekrénytől való távolságára, a helykihasználásra, a számítógépek elhelyezkedésére.

A bútorkiválasztás kevésbé okozhat gondot, hiszen a bőséges irodabútor-kínálatban bárki megtalálhatja a neki tetszőt. Számos forgalmazó cég kínál a legszigorúbb ergonómiai követelmények figyelembevételével kifejlesztett, az egyedi igényekhez igazodó komplett irodabútor-családokat, irodaszékeket, kábelcsatornás íróasztalokat, válaszfalrendszereket, paravánokat, recepciós bútorokat. A görgős íróasztalok és szekrények, a tökéletes kábelelvezést biztosító térelválasztók lehetővé teszik a dinamikusan változó, egy-egy feladathoz rendelt konfigurációk gyors szét-és összeszerelését.

Az ergonomikus kialakítású, kényelmes ülést nyújtó, nagy ülőfelületű, modern vonalvezetésű forgó- és tárgyalószékek, konferenciaszékek nemcsak a kényelmes funkcionalitásnak, de a korszerű (számítógépes, mobil) irodai munkahelyek kialakításával kapcsolatos igénynek és uniós elvárásoknak is megfelelnek. Ami a lényeges: aaz ergonómikus széken, asztalnál a munka során nem fájdul meg a hát, a kar, a nyak vagy éppen a vállak.

A bútorok mellett fontos még az irodai ergonómia szempontjából a már említett hőmérséklet, a zaj, valamint a színek (bútor, függönyök, falak színe) és a megvilágítás. Ezek kisebb ráfordítással, például a kedvező hőmérséklet jó klímával, gyakori szellőztetéssel, az irodában domináló színek óvatos kiválasztással, az optimális világítás pedig jól kiválasztott célmegvilágítással elérhető.

Felmérik a hatékonyságot

S ha az iroda ergonomikus berendezéséhez segítségre van szükség, ajánlott ergonómiai szakembert segítségül hívni. Az ergonómus segít az adott iroda ideális belső kialakításában, a konkrét irodai munkafeladatnak megfelelő berendezés kiválasztásában, valamint a dolgozókat érő esetleges külső stresszhatások felkutatásában és megszüntetésében. Információnk szerint egy nagyobb munkahely ergonómiai feltérképezésének díja 400-600 ezer forint között van.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.