2006. január. 30. 10:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. július. 17. 14:11 Gazdaság

Irodakereső: ki képviselje a bérlőt?

A hazai irodapiacon is mind elfogadottabbá válik a bérlőképviselet: profi ingatlancégek nyújtanak ilyen szolgáltatást bérleményt kereső vállalkozásoknak. Miért jó ez? A bérlő igényeinek megfelelő piaci kínálatot mutatnak be, a szerződés tárgyalásakor pedig gyorsan elérik a legkedvezőbb feltételeket.

Az irodaház tulajdonosai gyakran közvetítő céget bíznak meg a létesítmény értékesítésével vagy bérbeadásával. Ugyanakkor a bérletet kereső vállalkozások közül is mind többen vesznek igénybe bérlőképviselőt, hogy a számukra optimális irodaterületet megtalálják. A tipikus megbízók közé prosperáló kis- és középvállalkozások mellett az egy adott területen rövidebb időre letelepedő (például logisztikai) nagyvállalkozások tartoznak.


Hogyan találjuk meg a legjobb irodát?
Segít a bérlőképviselet.
© sxc.hu
Korábban, Kala Imréné, a Kala és Társa Ingatlantanácsadó Kft. társtulajdonosa szerint az volt a gyakorlat, hogy az irodát bérelni szándékozó cég a keresés tényét és az igényeinek leginkább megfelelő iroda legfőbb paramétereit, az elvárt szolgáltatások körét, színvonalát jelezte több ingatlanközvetítőnek. Ám a közvetítők csak a saját adatbankjukban lévő megbízásokat tudták kiajánlani, ezért az ügyfél nem tudta a teljes kínálati piacot felmérni. Így nem biztos, hogy a számára a minden szempontból (hely, megközelíthetőség, méret, bérleti díj) leggazdaságosabb irodabérleti megoldás született.

Cégre szabott forgatókönyv
Ezt ismerték fel azok a profi ingatlan-tanácsadó társaságok, amelyek az elmúlt években arra vállalkoztak, hogy a bérletet kínáló és kereső ügyfelek külön-külön megbízása alapján képviselik egyedi elvárásokon nyugvó érdekeiket. Ha a megbízás létrejön, a tanácsadó cég felméri az ügyfél igényeit, piacelemzést készít, és egy minden részletre kiterjedő „forgatókönyv” alapján keresi meg a legjobb bérbeadási-bérlési megoldást.

A bérlőképviseletet ellátók szolgáltatása kiterjed az irodát kereső cég anyagi és egyéb kondícióinak a teljes felmérésére, az irodahasználattal kapcsolatos költségek kielemzésére, a piaci lehetőségek teljes körű felkutatására és kiértékelésére, valamint az iroda-akvizíció teljes körű lebonyolítására. A hasonló társaságok több évtizedes tapasztalatuk alapján szinte már jó előre tudják, hogy ügyfeleik részére a szerződés végső megkötésekor milyen szolgáltatásokat, kedvezményeket tudnak „kiharcolni”.

Kitartanak a végéig
Munkájuk azonban ebben nem merül ki: ha az ügylet létrejön, felügyelik az irodaépület-átalakításokat, új beruházás esetén a létesítmény átadását, és az ügyfél beköltözését. Emellett a megkötött bérleti szerződéseket meghatározott időnként felül is vizsgálják: amikor is újabb kedvezményeket, engedményeket érhetnek el bérlő ügyfeleik számára.

A bérlőképviselőnek, pontosabban az ő piacismeretének, szaktudásának az irodakeresés előkészítésekor és a bérleti szerződésben foglaltak tárgyalásakor van a legnagyobb szerepe, amelyek során jelentős idő és költség takarítható meg. Ám munkájuknak később is jelentős hozama lehet a bérlő számára. Azok az ingatlan- és egyéb, például tőkepiaci információk, amellyel e cégek többsége rendelkezik, később is segíthetik a bérlő cégeket működésük hatékonyságának mérésében, a hibák felismerésében, így tevékenységi tranzakcióik sikerességében, stratégiájuk fejlesztésében.

Stratégia minden téren
Mi kell ehhez? Természetesen olyan sokrétű bérlőképviselő kiválasztása, amelyik világszínvonalú szolgáltatásokat nyújt ügyfele számára. Például olyan integrált ingatlan-szolgáltatást, amely ingatlanpiacot elemez, tanácsot ad és bonyolít is, amelynek szakemberei pénzügyi hatásvizsgálatot végeznek az érintett cégre vonatkozóan, tőke-felszabadító stratégiákat dolgoznak ki, miközben maximalizálják a cég tőkefelhasználását, és a helyek jobb kihasználására is tesznek javaslatot.

Fixek és jutalékok
Mivel tisztán bérlőviseleti üzletág még gyerekcipőben jár, a díjrendszer is most kezd kialakulni. Van alapdíj, amely legalább (a bérlő számára a képviselő által kiajánlott irodadíjnak megfelelő) egy havi irodabérleti díj, amelyhez sikerdíjat is hozzászámolhatnak. Ez utóbbi mértéke függ a bérlő cég számára „kiharcolt” kedvezmények mértékétől. Például, ha sikerül 6 havi bérletidíj-elengedést elérni a bérbeadónál, e kedvezmény 10 százaléka a képviselőt illeti. Ezekhez jöhet még fix összeg azokért a tőkepiaci, ingatlanpiaci elemző munkáért, amelyet a bérlő megrendel. Összege megállapodás szerint változik.

Mit tudnak a bérlőképviselők? (Oldaltörés)


A szakértőnek számító Equis Kft. összefoglalta lapunknak a bérlőképviselet lényegi feladatait.

Egyesített integrált ingatlan-szolgáltatások megléte:
• tanácsadás és lebonyolítás is
• nincsenek saját ingatlanok, így a pénzügyi és üzleti tanácsadások mellett segítenek a hatósági ügyek intézésében is
• tanácsadó szakemberek megléte minden területről
• ingatlanajánlatuk széles skálájú (a kis négyzetmétertől a nagy komplexumokig terjed)
• teljes körű stratégiai tervvel, portfolió managementtel rendelkeznek
• céljuk: üzleti stratégia kidolgozása, kizárólag ügyfélképviselet
• elvárások meghatározása, cég igényeinek felmérése
• stratégiák fejlesztése, költségcsökkentő elemzések (működési hatékonyság, mérhetőség, tranzakciók sikeressége)
• szerződéskötés

Pénzügyi tanácsadás:
• a tőke kihasználása
• lehetőségek és kötelezettségek értékelése
• pénzügyi hatások elemzése
• pénzügyi megoldások koordinálása
• tőke-felszabadító stratégiák kidolgozása

Épület menedzsment:
• komplex épületek működésének optimalizálása
• papírmunkák elvégzése
• mérnökök felügyelete
• humán szakértők bevonása
• területek felmérése
• pénzügyi keret menedzselése

Munkaállomások kialakítása:
• helykihasználás optimalizálása (figyelembe véve az üzleti és kulturális célokat)
• alternatívák elemzése
• stratégiák költségcsökkentésre
• jobb munkakörülmények kialakítása – nagyobb produktivitás
• munkaállomás-prototípus bemutatása
• tervrajzok készítése

Projektszolgáltatás:
• kidolgozni a bérlő pénzügyi keretein belül megvalósítható legjobb lehetőséget
• csoport felügyeli a kiadásokat, munkálatokat, kialakítást, átépítést
• központosítja az ellenőrzést és jelentéseket

Adatgyűjtés:
• információszerzés az elemzésekhez (irodák, bérleti díjak)
• a fizetésekkel kapcsolatos felügyelet (bérleti díj, késedelem fizetése)


Tartalmi partnerünk a Bookmark Media

zöldhasú
Hirdetés