A lengyelek csökkentették a benzin fogyasztásiadó-tartalmát
Lengyelország az első uniós állam, amely csökkenti a benzinár fogyasztásiadó-tartalmát, a magas világpiaci olajárak belgazdasági hatásainak mérséklésére. Egyes benzinkutaknál az intézkedés már éreztette is hatását a nap folyamán.
A lengyel pénzügyminisztérium csütörtöki hatállyal 0,25 zlotyval (0,06 euró) csökkentette a benzin egy literjén levő fogyasztási adót, ami 4,35 zloty (1,11 euró) körülire mérsékelheti a benzinárat. Lengyelország annak ellenére döntött így, hogy az uniós pénzügyminiszterek a múlt hétvégén manchesteri értekezletükön állást foglaltak arról, hogy nem tartják jó megoldásnak az adócsökkentést a magas üzemanyagárak elleni fellépésként, mert ez csak hátráltatja a piaci alkalmazkodást a kialakult helyzethez.
Ausztriában a kormány megállapodást ért el az olajcégekkel, hogy a benzinárat kiterenként 0,02-0,03 euróval csökkentik. Az osztrák kormány különadóval fenyegette meg az árcsökkentést elutasító cégeket. Magyarországon októbertől az üzemanyagok áfatartalmát csökkentik 20 százalékra a korábbi 25 százalékról, ebben a részben előrehozva a január elejétől bevezetendő általános áfa-csökkentést. Csehországban nem adócsökkentést terveznek, hanem a rászorulók közlekedési támogatást kapnak.
Nagy-Britanniában - egy készülődő fuvarozóblokád elhárítására - a kormányzati tervek között szerepel az egy-egy autósnak kiszolgáltatható üzemanyag-mennyiség, illetve a benzinkutak nyitva tartási idejének korlátozása, és egyes kutak fenntartása "elsődleges fontosságú fogyasztóknak", például a mentőknek.
Franciaországban kedden adóvisszatérítést rendeltek el a rászoruló gazdálkodók üzemanyagár-terhelésének csökkentésére, miután hétfőn az ország északi részén a gazdálkodók és teherjármű sofőrök felvonuló akciót szerveztek a magas árak elleni tiltakozásul. Ellentételezésül 75 eurós csekkel is kecsegtetik az állampolgárokat, ha az olajtársaságok extra nyereségére kivetett különadóból elegendő folyik be. Emellett bátorítják az olajcégeket az árcsökkentésre, úgy, hogy ösztönözzék a fogyasztói üzemanyag-takarékosságot, a hosszú távú olajipari fejlesztéseket és a megújítható energiaforrások alkalmazását.
Az Európai Bizottság megérti az Európai Unió tagállamainak nehézségeit, és nem ellenzi, hogy az uniós szabályok adta keretek között az adótartalom csökkentésével mérsékeljék a komoly problémákat okozó magas üzemanyagárakat - jelentette ki Kovács László, a brüsszeli végrehajtó uniós testület adó- és vámpolitikai felelőse kedden Brüsszelben az MTI ezzel kapcsolatos megkeresésére. Hozzátette: Brüsszel ugyanakkor ezt nem tartja célravezető megoldásnak, mivel így a fogyasztók nem kényszerülnek takarékosságra, az olajtermelő országok pedig az olajárak mérséklésére. Az eredmény az lesz, hogy az EU-tagállamok adóbevételeinek egy része az olajtermelő országok jövedelmét fogja gyarapítani, mutatott rá.
A bizottság hosszú távú, érdemi megoldást szorgalmaz, így például azt, hogy a tagállamok fordítsanak nagyobb figyelmet és több pénzt az energiatakarékosságra, és gyorsítsák fel az olaj helyett más energiaforrások, mindenekelőtt a megújuló és környezetkímélő szél-, nap-, vízi energia, az energiaültetvények, illetve a bioüzemanyagok nagyobb mértékű felhasználását, hangoztatta a magyar biztos.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.