2005. szeptember. 11. 10:02 MTI Utolsó frissítés: 2005. szeptember. 11. 12:30 Itthon

Előrehozzák a benzin és a gázolaj áfa-csökkentését

Előrehozzák egyes termékek, például a benzin és a gázolaj esetében a január elsejére tervezett áfacsökkentést, ezzel 10-12 forinttal csökkenhet a benzin ára – jelentette be Gyurcsány Ferenc vasárnap reggel.

A miniszterelnök kifejtette, hogy a kormány kérésére a Pénzügyminisztérium több jogi, gazdasági, pénzügyi forgatókönyvet is kidolgozott, és ezek közül döntöttek az áfa-csökkentés előrehozatala mellett. Gyurcsány Ferenc a döntésről szombaton Hongkongból tájékoztatta Hernádi Zsoltot, a Mol Rt. elnök-vezérigazgatóját, akitől azt kérte, hogy az olajipari cég az áfacsökkentést változatlan mértékben érvényesítse áraiban. "Azt is kérem a Mol-tól, hogy tanúsítson mértékletességet, vegyen részt abban, hogy csillapítsuk a világpiaci áraknak a magyar árakban való megjelenését, ha kell, akkor nyereségessége rovására is. És működjön közre abban, nyilván nem veszélyeztetve hosszú távú, közös nemzetstratégiai célunkat, amelynek egyik része, hogy legjobb vállalataink a régióban is terjeszkedni tudjanak, ilyen típusú ársokkok az országot ne érhessék el" – fejtette ki Gyurcsány Ferenc, aki szerint a Mol vezetője megértette az igényt.

A kormányfő azt mondta, akkor és úgy szabad beavatkozni a folyamatokba, amikor annak érdemi hatása van. Szerinte ezt a lépést meg kellett tenni azért, hogy a magyar gazdaság és az emberek fel tudjanak készülni az olajárak későbbi változásaira is. Kérdésre válaszolva Gyurcsány Ferenc megfontolásra érdemesnek nevezte az EU pénzügyminisztereinek pénteki állásfoglalását, amely szerint az adócsökkentés nem jó megoldás a magas üzemanyagárak elleni fellépésként.

Kiemelte: ebben az esetben fontosabb a magyar gazdaság, az emberek érdeke, mint „a pénzügyminiszterek által felvetett aggodalom reális magva". "Ez különösen azért van így, mert egy már korábban eldöntött adócsökkentés előrehozataláról van szó" – mondta. Hozzáfűzte: vizsgálják, hogy van-e még olyan kapcsolódó termékkör, amely esetében szintén előre kellene hozni az áfa-csökkentést.

Gyurcsány Ferenc szólt arról, hogy az idei költségvetés tervezésekor 250 forint körüli benzinárral számoltak. A mostani áfa-csökkentés azt eredményezi, hogy a büdzsé áfa-bevételei ugyanakkorák lesznek, mintha 240-250 forintos üzemanyagárak mellett az adó 25 százalékos maradna. Kitért arra, hogy az előre hozott áfa-csökkentéssel Magyarország a huszonötök Európájának átlaga alá szorítja üzemanyagárait.

"Nagyságrendben a szlovák és a magyar benzinárak azonosak lesznek" – mondta a miniszterelnök, aki szerint megszűnik az a jelenség, hogy magyar állampolgárok a határon túlra járnak tankolni. Reményei szerint a mostani változtatás a közúti fuvarozókkal folytatott tárgyalás tartalmának és az ott meghatározott céloknak is meg fog felelni.

A jövő évi költségvetésre, a benzinár-kalkulációra vonatkozó kérdésre Gyurcsány Ferenc közölte: a kormány szeptember 30-án nyújtja be a parlamentnek a büdzsére vonatkozó törvényjavaslatot, addig a kormányon belül is tart a vita és az elemzés.

Politikai álláspontok az olajárról (Oldaltörés)

Gyurcsány Ferenc korábban kifejtette, hogy az érzékelhető csökkentés nem lehet kevesebb tíz forintnál. A Fidesz szerint viszont a kormány hónapok óta nem tett semmit ez ügyben. Kuncze Gábor szabad demokrata pártelnök azt hangsúlyozta, hogy az üzemanyagár jövedéki adójának meghatározásánál meg van kötve a kormány keze. Az MDF szerint szükséges az árak jelentős csökkentése, ezért azt javasolja, hogy a benzinárban szereplő jövedéki adót ne terhelje 25 százalékos áfa.

A kormányfő szerint egy kismértékű csökkentés a fogyasztó számára nem jelent könnyebbséget, a költségvetés viszont komoly mértékű bevételtől esik el. Gyurcsány Ferenc kifejtette: két út lehetséges, vagy a forgalmi és jövedéki adókon keresztül belenyúlnak az árakba, vagy a benzin árának emelkedésével megnövekedett állami bevételeket speciális módon célzott társadalmi csoportok számára használják fel. Hozzátette, inkább ez utóbbit szeretnék nagyon sokan, különösen az Európai Unióban.

A miniszterelnök korábban arra is felhívta a figyelmet, hogy az általános forgalmi adó 5 százalékos csökkentése 10-15 forinttal mindenképpen csökkenteni fogja a benzin árát. A január 1-ére tervezett lépést most előrehozzák.

Kuncze Gábor szabad demokrata pártelnök azt hangsúlyozta, hogy az üzemanyagár jövedéki adójának meghatározásánál meg van kötve a kormány keze, az Európai Unió, az Európai Bizottság nem javasolja a tagországoknak annak csökkentését, de az áfában nagyobb a mozgástér. Hozzátette, hogy az említett mozgástér kormányzati kompetenciának számít, dönteni kell, és a javaslatokat mielőbb az Országgyűlés elé terjeszteni.

A Fidesz szerint a kormány azt a látszatot kelti, mintha valamit szeretne tenni ez ügyben, de valójában hónapok óta nem tett semmit. Lázár Mózes, a Fidesz-frakció energia munkacsoportjának vezetője kijelentette: egy felelős miniszterelnök nem mondhat ilyet, hogy néhány forintos benzinár csökkentés nem jelent semmit, főleg akkor nem, amikor ilyen drasztikusan magasak az üzemanyagárak.

A Magyar Demokrata Fórum szerint szükséges az árak jelentős csökkentése, ezért azt javasolja, hogy a benzinárban szereplő jövedéki adót ne terhelje 25 százalékos áfa. Az MDF szerint elfogadhatatlan az adó megadóztatása. Herényi Károly az MDF frakcióvezetője közleményében rámutat: az ólmozatlan benzinnél például a jövedéki adó 103 forint 50 fillér. A 25 százalékos áfa megszüntetése ez esetben mintegy 25 forintos árcsökkenést jelentene. Az MDF azt javasolja a kormánynak, hogy gyorsan intézkedjen, mert a magas benzinárak előbb utóbb megjelennek az alapvető élelmiszerek, a tej, vagy a kenyér árában is.

Hirdetés