Prémiumautók milliókkal olcsóbban
Igen csak megszaporodtak a hivatalos márkakereskedőket megkerülő, úgynevezett független autókereskedők eladásai. Ha szembeállítjuk a forgalomba helyezett új autók BM-statisztikáját a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének (MGE) kimutatásával, kiderül: a két darabszám-lista között tetemes a különbség.
Különösen a prémiummárkák estében. Így például a BMW-kből tavaly 861 darabot adtak el a hivatalos márkakereskedők, ezzel szemben viszont a BM-statisztika szerint összesen 1467 új BMW kapott rendszámot. Vagyis 606 bajor luxusjárgány – a márkaképviselet forgalmának több mint 70 százaléka – a magyar generálimportőrt kikerülő úton talált gazdára. Ez azért is szemet szúr, mivel a BMW az eladások erősítése érdekében éppen tavaly vette saját kézbe a generálimportőri feladatokat a Wallis Csoporttól.
Ám nem csak a müncheni luxusgyártó járt pórul. A tavaly felrendszámozott 1622 Audiból 861 volt a hivatalos értékesítés, a Mercedesnél 1538 üzembe-helyezéssel 36 százalék a különbség. A Volvókból tavaly összesen 1345 fogyott, közülük 234, mintegy 20 százalékuk „független” csatornákon. A Jaguar esetében még kirívóbb az eltérés: a tavaly forgalomba állított 86 kocsinak több mint a fele, 47 darab szintén „kicselezte” a hivatalos dilert.
A „függetlenek” (import)beszerzéseik során többféle módon érhetnek el kedvezményeket, amelyeket később a vevőikkel megoszthatnak. Európában több helyütt vannak raktárakban régóta porosodó, túltárolt, vagy sérült kocsik. Aztán sok nyugat-európai autókereskedőnek inkább megéri árengedményt adni a hozzájuk betérő magyar felvásárlóknak, mivel a nagyobb eladásokat nagyobb árréssel díjazzák a gyártók.
Az is egy olcsóbb beszerzési trükk, amikor egy külföldi rent-a-car céggel összejátszva bérautóként, 20-30 százalékos kedvezménnyel eladott luxusokat hoznak be. (A bérautós cégek ugyanis – meghatározott üzemeltetési feltételek esetén – messze alacsonyabb áron vásárolhatnak a gyártók hivatalos értékesítőitől.)
Voltaképpen az alternatív újautó-eladást kizárólag az alacsonyabb ár hajtja. Ez a magyarázata annak is, hogy főként a méregdrága luxusautókra érdemes hajtani, mivel ott már néhány százalékos árengedmény is százezreket hozhat a konyhára.
A magát Magyarország első márkafüggetlen gépjármű-kereskedőjeként reklámozó Axon Car szalonjában kurrens Saabok-Volvók pompáznak – a márkakereskedők árához képest milliókkal olcsóbban. A vezérképviseletek nem szívesen nyilatkoznak, tartanak az árletörő konkurenciától. Mindemellett Bodrogi Gábor és Győrffy Zsolt, a Volvo Autó Hungária Kft. ügyvezető, illetve közvetlen értékesítési igazgatója megkérdőjelezik az ilyesfajta autókereskedelem tisztességét.
Elismerik ugyan, hogy az árverseny az autósok érdekeit szolgálja, de mint mondák: „a Volvo – csakúgy, mint más prémium márka – ügyfélközpontú értékesítést követel. A marketing, köztük a reklám, a folyamatos szakmai továbbképzés, a tesztautó-park, vagy az eladás utáni vevőszolgálat tetemes költségét a „függetlenek megspórolják, e feladatokat egyszerűen áthárítják a márkaimportőrre”.
Az alacsonyabb ár persze sokak szemében csábító, de megtévesztő is lehet – figyelmeztetnek a volvósok. E kocsikra nincs, vagy csak részleges a garancia, alapfelszereltségük alacsonyabb lehet, mint a márkaimportőrök választékánál, sőt a hazaitól eltérő kivitel is okozhat bosszúságot.
Heimer György
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.