2005. február. 16. 08:18 MTI Utolsó frissítés: 2005. február. 16. 08:23 Gazdaság

Már nem olcsóbb dízeles autóval járni

A francia példa nyomán a német autógyárak is egyre inkább rákényszerülnek arra, hogy dízelmotoros modelljeiket koromszűrővel hozzák forgalomba. Hogy eddig berzenkedtek e szükségesnek és ésszerűnek tűnő műszaki tartozék bevezetése ellen, az alkalmasint azzal magyarázható, hogy a hivatalosan "részecskeszűrőnek" nevezett alkatrész növeli a dízelmotor fogyasztását.

Már az Euro 3 szabvány előírásainak megfelelő motorok is csak úgy tudták teljesíteni a nitrogénoxid kibocsátására megszabott normát, hogy a konstruktőrök megemelték a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét (AGR), valamint későbbre tolták el a befecskendezés kezdéspontját a motor részleges terhelési tartományában.

Az idén általánossá váló részecskeszűrők beépítése az Euro 4 szabványnak megfelelő motorokba tovább növeli a dízelek fogyasztását - mint minden olyan lépés, amelynek célja az, hogy minél tisztább gázokat pöfögjön ki egy dízelmotor.

Ennek során a legtöbb feladat a befecskendezés körül adódik. Ez késztette a Volkswagen konstruktőreit arra, hogy - a Siemens mérnökeivel összefogva - kifejlesszék az úgynevezett piezo szivattyúfuvókát (PPD), amelyet a Chemnitz melletti Stollbergben létrehozott vadonatúj gyárban készítenek sorozatban. Innen szállítják a PPD-egységeket a VW gyáraiba, hogy ott elsőként a Passat TDI típusokba szereljék be őket. (Ez az új verzió tavasszal kerül a német VW-szalonokba.)

Az új TDI motor 140 lóerős, illetve ennél nagyobb teljesítményű változatban kerül a Passatok motorterébe. A továbbfejlesztés egyik eleme, hogy a befecskendezés nyomásértéke 2050 barról 2200 barra emelkedett, amit a PPD alkalmazása tesz lehetővé. A nyomást tovább is lehetne fokozni, ám a VW mérnökei ezt nem tartják járható útnak, mivel a nyomás növekedésével emelkedne a befecskendezés által fölvett teljesítmény (amelyet szintén a motornak kell leadnia, ezáltal viszont tovább nőne a fogyasztás).

A konstruktőrök némileg zúgolódva dolgoztak a részecskeszűrőhöz kapcsolódó feladatok megoldásán. "A dízelmotorok fejlesztői közül senki sem rajong a koromszűrőért - árulta el a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak a VW mérnökcsoport vezetője, Hartmut Stehr. "A szűrő tisztán politikai kérdés, amelyhez annyi csodavárás kapcsolódik, a vásárlók olyan makacsul ragaszkodnak hozzá, hogy az ipar kénytelen meghajolni a nyomás előtt. Csak remélhetjük, hogy a gázolaj homogén elégetésére való áttérés nyomán a szűrő fölöslegessé válik."

Addig azonban jönnek az újabb és újabb "ketyerék", hogy tisztábbá varázsolják a dízelmotorok kipufogógázait, emelve az eddig takarékosnak számító erőforrások fogyasztását. Tekintettel a hazai üzemanyagárak alakulására (hovatovább már nincs különbség a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj ára között), ez a trend megtörheti a dízelek Magyarországon is tapasztalható térhódítását.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.