Autópiaci örömök és megpróbáltatások
Csaknem összeomlott a Mercedes-csoport tavaly év végén, míg a svéd Volvo és a francia Renault aránylag jól teljesített. Növekedett az új autók eladása tavaly Európában, de a legnagyobb gépjármű- és motorgyártók ennek ellenére vegyes évet zártak részben a dollár gyengülésének és a dráguló nyersanyagköltségeknek köszönhetően.
A német-amerikai DaimlerChrysler autógyár 785 millió eurós üzemi eredményt jelentett a tavalyi utolsó negyedévről. Ez 63 százalékkal kisebb az egy évvel korábbi 2,4 milliárdnál, és messze elmarad az átlagosan 1,43 milliárd eurós elemzői előrejelzésektől is.
Nem fut a Smart |
A Mercedes eredményét főleg a Smart kisautó rontotta, amelynek gyártása tavaly erősen veszteséges lett. Ellenben a korábbi gyenge láncszem, az amerikai Chrysler részleg 386 millió eurós üzemi eredményt ért el az egy évvel azelőtti 143 millió helyett. |
A DaimlerChryslernél idén az eredmény csekély emelkedésére számítanak tavalyhoz képest, jövőre pedig az új modellek miatt, már jelentős növekedés várható. Mint minden járműipari vállalat, a DaimlerChrysler is panaszolta a dráguló nyersanyagokat és az olcsóbbodó dollárt.
Európában tavaly 2003-hoz viszonyítva 2,1 százalékkal több, 14 516 879 új személyautót adtak el. Továbbra is a Volkswagen vezeti az eladási listát. Tavaly egész évben 1,5 százalékkal, decemberben 8,9 százalékkal többet adott el az egy évvel azelőttihez képest. A piaci részaránya decemberben 19,8 százalékos volt, az egy évvel korábbi 19,6 százalék helyett.
© mercedes-benz.hu |
Németországban a járműipari cégek vezetői szerint 1991 óta a leggyengébb évet kezdték 2005-ben, bár ennek ellenére az ágazati szakértők az idei év egészére csekély fellendülést várnak az autópiacon, és 3,25 millió eladását prognosztizálják.
A januárban eladott 202 ezer új személyautó 3 százalékkal kevesebb a tavaly januárinál, amelyet a tartós fogyasztói bizalmatlansággal magyaráznak. Ugyanakkor januárban ismét jól alakult az export: 3 százalékkal többet szállított külföldre a német autóipar, mint egy évvel korábban, összesen 282 ezer járművet.
© volvo.com |
Az adózott eredmény 3,494 milliárd svéd korona volt, az egy évvel korábbi 2,886 milliárdos veszteség helyett. Az idei évre azt jósolták a vállalatnál, hogy nehéz teherautóik piaca 5 százalékkal bővül Európában és 15-20 százalékkal nő Észak-Amerikában.
A kiszállítás 48 százalékkal szaporodott Észak-Amerikában és 12 százalékkal Európában. Összesen 193 ezer teherautót adtak el tavaly, ez rekord a cég történetében, a beszámolóban panaszkodtak a növekvő nyersanyagárakra és a gyenge dollárra.
© renault.com |
Az adózás utáni eredmény, amely magába foglalja a Renault japán Nissanban lévő részesedésének eredményét is, 43 százalékkal 3,551 milliárd euróra nőtt. Az eredmény felülmúlta a szakértői várakozásokat, amelyek a működési eredményt 2,274, az árbevételt 40,626 , az adózott eredményt pedig 3,362 milliárd euróban prognosztizálták.
Bezárja solymári üzemét a Johnson Controls |
A Johnson Controls, a gépkocsi belső berendezési, elektronikai illetve az akkumulátorgyártási terület vezető cége a napellenzők és habosított elemek gyártását az év végéig át szándékozik helyezni a solymári üzemből, és a telephelyet be kívánja zárni. Az intézkedés mintegy 225 munkatársat érint, akiknek - lehetőség szerint - a konszern más telephelyein ajánlanak munkalehetőséget. A solymári üzem az elmúlt években mind a napellenzők, mind a habosított alkatrészek gyártása során veszteséget termelt. Ezenfelül a közeljövőben számos program termelése kifut, így az üzem kihasználtsága túlságosan is kicsi lesz ahhoz, hogy biztosítsa a telephely fennmaradását, ezért a gyár bezárása elkerülhetetlen - állítja a cég. |
© Suzuki |
A cég az idén 300 milliárd forintos árbevételre számít, az értékesítési terv pedig, az importtal együtt már 150 ezer jármű eladásáról szól, amelyből 40 ezret tesz majd ki a belföldi értékesítés. A társaság 2004. évi árbevétele 220 milliárd forint volt.
© Suzuki |
A gépkocsi-értékesítés jelentős ingadozása ellenére 2004-ben a Suzuki rekordot döntött: átlépte a 100 ezer darabos értékesítési szintet. A cég eladásai 2003-ról 2004-re 89 952-ről 100 292 darabra nőtt, ami 11,5 százalékos bővülés. Ebből 95 ezret gyártottak az esztergomi gyárban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.