2005. március. 01. 15:38 MTI Utolsó frissítés: 2005. március. 01. 15:42 Gazdaság

Idén a kisautókat viszik a leginkább

A személygépkocsik piacán a luxuskategóriák egyre jobban veszítenek piaci jelentőségükből, míg a gyártók szerint az idei év sztárjai a kisautók lesznek.

A magas munkanélküliség és az alacsony fogyasztási hajlandóság függvényében az autógyárak az idén is gyenge piaci forgalomra számítanak. A legnagyobb autógyárak mindegyike borús előrejelzéseket tett a 100. genfi autószalon alkalmából. Különösen a legnagyobb európai nemzeti piacon, a németországin látják nehéznek a helyzetet.

Jövedelmezőségük megőrzése érdekében egyre nagyobb mértékben folyamodnak a takarékossági prés szorításához. A vásárlókkal 10 ezer eurós áron kívánják megkedveltetni az autót, mint tartós fogyasztási cikket. A luxus kategóriák egyre jobban veszítenek piaci jelentőségükből.

A Volkswagen számos új modellje ellenére sem számít értékesítéseinek javulására. Bernd Pietschrieder a konszern elnöke, tekintettel az ágazat gyenge teljesítményére a világ szinte minden táján, nem számít "semmi látványos fejleményre". Sem Európában, sem az Egyesült Államokban nem tapasztalhatóak a javulás jelei.

A német autóipari szervezet, a VDA számításai szerint a forgalomba állított új személygépkocsik száma a gyenge évkezdet után februárban is visszaesést mutatott. Bernd Gottschalk, a VDA elnöke a minden bizonnyal sorban a hatodik stagnáló évet a munkanélküliek időközben 5,2 milliósra duzzadt számának, valamint a vásárlók általánosan alacsony fogyasztási hajlandóságának tulajdonítja.

A Ford európai vezére Lewis Booth sem látja semmi jelét a piaci helyzet javulásának. A Ford kölni gyára az éles piaci versenyre és az értékesítések stagnálására való tekintettel takarékossági programot kíván indítani.

A General Motors viszont a Chevrolet márkára támaszkodva bővíteni kívánja piaci részesedését. A szanálás alatt álló németországi leányvállalata, az Opel viszont piaci részesedésének minden százalékpontjáért keményen meg kell hogy küzdjön az idén.

A genfi szalon sztárjai a piaci helyzet fényében nem csoda, hogy a kisautók lesznek. Ilyenek például a közös platformra épülő Toyota Aygo, Peugeot 107 és Citroen C1 "hármasikrek". A Volkswagen a Brazíliában gyártott Fox modellel kíván rátromfolni a piaci kínálatra még az év első felében, ezt a modellt azonban Genfben még nem mutatja be.

A francia Renault Nyugat-Európában is értékesíteni kívánja az eredetileg a kelet-európai piaci igények és feltételek figyelembe vételével kifejlesztett Logan modelljét 7500 eurós áron. A Ford pedig 8 ezer dolláros Ka Student modelljével száll ringbe.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.