2004. szeptember. 22. 16:36 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Gazdaság

Bajban a Formula-1 – a Ford kiszállása mindent megváltoztathat

Az amerikai Ford Motor Corporation bejelentette, hogy a sporttevékenységével kapcsolatos növekvő veszteségek miatt kiszáll a Formula-1-ből, eladja vagy felszámolja a Jaguar Racinget, a rali világbajnokságban működő csapatát, s eladja tuningcégét, a Cosworth-t is.

Könnyen elképzelhető, hogy a szurkolók a következő Formula-1-es idényben már nem láthatják a Jaguart vagy annak jogutódját, ugyanis a csapatot működtető Ford nem támogatja tovább, s egyszersmind eladásra kínálja a csapatot – hangzott a lakonikus hírügynökségi jelentés, amely idézte a Jaguár vezetőjét is: „Több hónapos, mindenre kiterjedő elemzés után hozta meg a döntést a Ford autógyár. Így a jövőben semmilyen módon nem támogatjuk a Forma-1-es versenyzést" – jelentette ki Joe Greenwell, a Jaguar és a Land Rover elnöke. A csapatot négy éve vette át a Ford konszern Jackie Stewarttól, a Formula-1 egyik legendájától, aki saját nevén szerepeltette csapatát. Stewart azt követően adta el az istállót, hogy daganatos betegséget diagnosztizáltak a csapat igazgatói pozícióját betöltő fiánál. A Milton Keynesben működő, és Stewart idején szebb napokat látott Jaguar Racing sorsa azonban még nem pecsételődött meg.



David Pitchforth, a Jaguar Racing főnöke bejelentette, hogy gőzerővel dolgoznak a 2005-ös versenygépükön, s a Cosworth is ugyan ezt teszi a motorra, sőt a fejlesztések más részeiért felelős Cambridge-i Pi Research is mindent megtesz, hogy jól felkészüljenek a következő szezonra. Ez a feltétele ugyanis, hogy megfelelő befektetőt találjanak a cégcsoport átvételére.



Közben az olasz-ausztrál Minardi csapat vezetője Paul Stoddart (Baumgartner Zsolt főnöke) sürgette a Formula-1 vezetőit, hogy sürgősen üljenek össze Sanghajban, a következő verseny színhelyén, s tisztázzák, hogy a Ford kilépése milyen következményekkel jár. Mint tudott a Jaguáron kívül a Jordan és a Minardi is Ford motorokat használt. Ráadásul a Minardinak 2005-re is érvényes szerződése van a Cosworth-szal.



A száguldó cirkusz mindenható urának tartott Bernie Ecclestone eközben előhúzta a csapatokkal kötött szerződésnek azt a cikkelyét, amelynek alapján akár arra is kötelezhetőek lennének, hogy három autót indítsanak. „Sokkal érdekesebb volna, ha három Ferrari csatázna három Williams-szel, mint a Jaguar és a Minardi találkozója” – kürtölte világgá a kiscsapatok iránti megvetését.



A Formula-1-ben sokan úgy vélekednek, hogy a Ford távozása várható volt, hiszen saját üzleti céljaik előmozdítása érdekében jöttek, s ezért is mennek. A versenyek szerelmesei – és sokan vannak ilyenek a nagy autógyárak vezetői között – elutasítják ezt a magatartást. Még akkor is, ha ebben a sportban mindent a pénz mozgat. E kettősséget jól mutatja Cristiano DaMatta, a Toyota korábban elbocsátott pilótájának véleménye. Szerinte a Forma 1-ben nem igazi verseny zajlik, mert mindenki fúrja a másikat. Da Matta, aki korábban megnyerte a legrangosabb amerikai versenysorozatot, a Cart bajnokságot, visszatér az Újvilágba, s nem akar soha többé a Formula 1-ben versenyezni.



Ezzel a gondolattal több nagy autógyártó cég is foglalkozik, akik viszont azt kifogásolják, hogy Ecclestone a bevételből nem juttat nekik eleget. Emiatt egy másik, a Formula 1-nek konkurenciát jelentő sorozat elindítását tervezik. Eccleston legnagyobb félelme az, hogy esetleg a Ferrari fog kiszállni, mert az valóban a Formula 1-es sorozat végét jelentené.



A csapatfőnökök közül többen is úgy vélekednek, hogy a Formula-1 válságban van, s ha nem történnek alapvető változások, az a hatalmas profitot termelő üzlet gépezetének megakadásához vezethet. Egyre erősebbek a hangok, hogy a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIA) élén álló Max Mosley, és Ecclestone vezetésével ezek a változások már nem is következhetnek be.



A csapatok például nehezményezik azt a tervet, hogy a jelenlegi V10-es, 3 literes motorok helyett 2006-tól V8-as 2,4 litereseket kelljen használni. Ez ugyanis az autók és a motorok hatalmas költségek árán való teljes áttervezését tenné szükségessé. Ez pedig további nagy autókonszerneket is megfontolásra késztetne, hogy maradjanak vagy menjenek át egy másik sorozatba, esetleg hagyjanak fel a versenyzéssel.



Ma csak a kétségek bizonyosak a Formula-1 körül, s mindenki abban reménykedik, hogy a gigantikus költségekkel létrehozott Sanghaji high-tech autodrom olyan érzelmeket vált ki a versenysorozat uraiból, hogy képesek lesznek megegyezni a jövő érdekében. Ez persze elég nehéz lesz, hiszen itt a kerekeket a pénz forgatja, s pillanatnyilag úgy tűnik, hogy nem azonos irányba.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Balla István - Nemes Nikolett 2025. január. 12. 19:30

„Nem szólhat minden videó az orális nyalókendőről” – interjú a Nődokikkal, a TikTok orvos sztárjaival

Elsősorban orvosnak tartják magukat, de szabadidejükben tulajdonképpen megújították a tudományos ismeretterjesztést, amikor pár perces TikTok-videókban magyaráznak el bonyolult nőgyógyászati témákat. A „Nődokikat”, azaz Baradács Istvánt, Czébely-Lénárt Andrást és Csirzó Ádámot kérdeztük a videókról, a tabukról és az orális nyalókendőről.