Bajban a Formula-1 – a Ford kiszállása mindent megváltoztathat
Az amerikai Ford Motor Corporation bejelentette, hogy a sporttevékenységével kapcsolatos növekvő veszteségek miatt kiszáll a Formula-1-ből, eladja vagy felszámolja a Jaguar Racinget, a rali világbajnokságban működő csapatát, s eladja tuningcégét, a Cosworth-t is.
David Pitchforth, a Jaguar Racing főnöke bejelentette, hogy gőzerővel dolgoznak a 2005-ös versenygépükön, s a Cosworth is ugyan ezt teszi a motorra, sőt a fejlesztések más részeiért felelős Cambridge-i Pi Research is mindent megtesz, hogy jól felkészüljenek a következő szezonra. Ez a feltétele ugyanis, hogy megfelelő befektetőt találjanak a cégcsoport átvételére.
Közben az olasz-ausztrál Minardi csapat vezetője Paul Stoddart (Baumgartner Zsolt főnöke) sürgette a Formula-1 vezetőit, hogy sürgősen üljenek össze Sanghajban, a következő verseny színhelyén, s tisztázzák, hogy a Ford kilépése milyen következményekkel jár. Mint tudott a Jaguáron kívül a Jordan és a Minardi is Ford motorokat használt. Ráadásul a Minardinak 2005-re is érvényes szerződése van a Cosworth-szal.
A száguldó cirkusz mindenható urának tartott Bernie Ecclestone eközben előhúzta a csapatokkal kötött szerződésnek azt a cikkelyét, amelynek alapján akár arra is kötelezhetőek lennének, hogy három autót indítsanak. „Sokkal érdekesebb volna, ha három Ferrari csatázna három Williams-szel, mint a Jaguar és a Minardi találkozója” – kürtölte világgá a kiscsapatok iránti megvetését.
A Formula-1-ben sokan úgy vélekednek, hogy a Ford távozása várható volt, hiszen saját üzleti céljaik előmozdítása érdekében jöttek, s ezért is mennek. A versenyek szerelmesei – és sokan vannak ilyenek a nagy autógyárak vezetői között – elutasítják ezt a magatartást. Még akkor is, ha ebben a sportban mindent a pénz mozgat. E kettősséget jól mutatja Cristiano DaMatta, a Toyota korábban elbocsátott pilótájának véleménye. Szerinte a Forma 1-ben nem igazi verseny zajlik, mert mindenki fúrja a másikat. Da Matta, aki korábban megnyerte a legrangosabb amerikai versenysorozatot, a Cart bajnokságot, visszatér az Újvilágba, s nem akar soha többé a Formula 1-ben versenyezni.
Ezzel a gondolattal több nagy autógyártó cég is foglalkozik, akik viszont azt kifogásolják, hogy Ecclestone a bevételből nem juttat nekik eleget. Emiatt egy másik, a Formula 1-nek konkurenciát jelentő sorozat elindítását tervezik. Eccleston legnagyobb félelme az, hogy esetleg a Ferrari fog kiszállni, mert az valóban a Formula 1-es sorozat végét jelentené.
A csapatfőnökök közül többen is úgy vélekednek, hogy a Formula-1 válságban van, s ha nem történnek alapvető változások, az a hatalmas profitot termelő üzlet gépezetének megakadásához vezethet. Egyre erősebbek a hangok, hogy a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIA) élén álló Max Mosley, és Ecclestone vezetésével ezek a változások már nem is következhetnek be.
A csapatok például nehezményezik azt a tervet, hogy a jelenlegi V10-es, 3 literes motorok helyett 2006-tól V8-as 2,4 litereseket kelljen használni. Ez ugyanis az autók és a motorok hatalmas költségek árán való teljes áttervezését tenné szükségessé. Ez pedig további nagy autókonszerneket is megfontolásra késztetne, hogy maradjanak vagy menjenek át egy másik sorozatba, esetleg hagyjanak fel a versenyzéssel.
Ma csak a kétségek bizonyosak a Formula-1 körül, s mindenki abban reménykedik, hogy a gigantikus költségekkel létrehozott Sanghaji high-tech autodrom olyan érzelmeket vált ki a versenysorozat uraiból, hogy képesek lesznek megegyezni a jövő érdekében. Ez persze elég nehéz lesz, hiszen itt a kerekeket a pénz forgatja, s pillanatnyilag úgy tűnik, hogy nem azonos irányba.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.