2004. július. 13. 11:39 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Gazdaság

Európai Bíróság: mégis büntethetők a németek és a franciák

Az Európai Bíróság kedden az Európai Bizottságnak adott igazat a bizottság és a miniszterek tanácsa között a stabilitási és növekedési paktum körül támadt vitában. A döntés szerint az uniós pénzügyminiszternek szankciókat kellett volna hoznia Németország és Franciaország ellen a magas költségvetési hiány miatt.

Határozatában a luxembourgi székhelyű intézmény hatályon kívül helyezte az EU-tagállamok pénzügyminiszteri tanácsának (Ecofin) azt a tavaly november 25-én hozott döntését, amellyel a testület de facto felfüggesztette a paktum eljárásrendjének alkalmazását Franciaországgal és Németországgal szemben. A bíróság állásfoglalása szerint a miniszterek tanácsa "nem térhet el az alapszerződésben lefektetett szabályoktól, illetve azoktól a rendelkezésektől, amelyeket saját maga számára szabott meg".



Az Ecofinnek köteleznie kellett volna Franciaországot és Németországot, hogy államháztartási hiányukat legkésőbb 2005-re csökkentsék a paktumban meghatározott határ, a hazai össztermék (GDP) 3 százaléka alá. Mivel a két ország tavaly már a második évben lépte túl a tűréshatárt, ennek elmaradása esetén a paktum szabályai szerint már pénzügyi szankciók kirovása következett volna. Az Ecofin azonban minősített többséggel felülbírálta a bizottság ajánlásait, és elfogadta a két ország politikai kötelezettségvállalását arra, hogy 2005-re a GDP 3 százaléka alá csökkentik a hiányt. A brüsszeli bizottság az év elején értelmező állásfoglalást kért az Európai Bíróságtól arról, jogszerű volt-e az Ecofinnek a paktum eljárásrendjét felfüggesztő döntése.



A német pénzügyminisztérium üdvözölte, maga a miniszter, Hans Eichel "bölcsnek" nevezte az Európai Bíróság döntését. A németek ugyanis egy jelentős vitapontban igazolva érzik magukat; interpretációjuk szerint a bíróság visszaigazolta azt a tételt, hogy "a deficiteljárás során nem érvényesülhet automatizmus". "A pénzügyminiszterek tanácsa mozgástérrel rendelkezik a döntéshozatal során, amelyet kihasznált" - állapította meg a német pénzügyminisztérium.



(MTI)
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.