2004. július. 09. 11:55 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Gazdaság

Lengyelország: a kormányfő nem elég reformpárti

Meg kell reformálni a közkiadások rendszerét - nyilatkozta a Financial Timesnak Leszek Belcerowicz, a lengyel központi bank elnöke, aki szerint erre jó lehetőséget teremt a hirtelen gazdasági növekedés.

Balcerowicz hozzáteszi, hogy a 6,9 százalékos növekedés önmagában nem oldja meg a strukturális problémákat. Marek Belka miniszterelnök elszántsága megkérdőjelezhető a reformok továbbvitelében. A lengyer kormányban Jerzy Hausner gazdasági miniszter képviseli a reformokat, akinek tervei szerint 2007-re 50 millárd zlotyval (11,1 milliárd euró) kisebb állami kiadásokat céloznak.



A BPH Bank vezető gazdasági elemzője szerint sem túl hihető a jelenegi kormány szándéka a reformok folytatásában; Belka a kormányprogramot ismertetve a parlamentben már nem említette Hausner terveit, és kihátrált többek között a nyugdíjkorhatár felemelésének ügye mögül. A miniszterelnököt politikai megfontolások vezélik, amelyek figyelembe vételére a kisebbségi kormányzás kényszeríti. Baloldali szövetségesei ugyanis a reformok ellenzékét jelentik.



A BRE bank egyik elemzője szerint Belka a bevételnövekedésben érdekelt, de a kidáscsökkentésben nem. A deficit ezzel együtt a 2004-es várható 45,3 milliárd zlotyról így jövőre 38,8-re csökkenhet, ám ez méginkább visszatartja majd a kormányt a költségvetési reformtól.



Egy rádióinterjúban Belka kijelentette, megtartják a Hausner-program "magját" , de hozzátette, a gazdasági növekedés hatásai először mindig a jómódúaknál jelentkeznek és a "legveszélyeztetettebbek, a legszegényebbek" támogatását továbbra is fontos.



A költségvetési reformok irányába nyomja viszont a varsói vezetést Brüsszel. Az EU pénzügyminiszterei azt ajánlják Lengyelországnak, a GDP 3 százléka alá nyomja a kötlségvetés hiányát 2007-re, 2005-ben pedig már érje el a 4,2 százalékot. Idén a hiány 5,7 százalékos lesz.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.