2011. február. 22. 15:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2011. február. 22. 15:39 Hazai gazdaság

PSZÁF: a hitelezés miatt panaszkodunk a legtöbbet

Jelentősen csökkent a tavalyi utolsó negyedévben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) érkező fogyasztói beadványok száma, miközben az ügyfélszolgálati megkeresések gyarapodtak – derül ki a hatóság jelentéséből. A felügyelethez 5,2 százalékkal fordultak többször ebben az időszakban, mint az előző három hónapban.

Az olyan beadványoknak esetében – amelyeket a PSZÁF hatósági eljárásban vizsgál – valamennyi szektorban javult a helyzet az elmúlt év azonos időszakához képest, ugyanakkor a harmadik negyedévhez viszonyítva csak a bankoknál és a takarékszövetkezeteknél mérséklődött az esetek száma.  Összességében a felügyelethez 2010 utolsó negyedévében 1994 fogyasztói beadvány érkezett, ami az előző negyedévinél 13,7 százalékkal, az előző év azonos időszakában regisztráltnál pedig 27,1 százalékkal kevesebb.

PSZÁF

A bejelentések 72,3 százaléka továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett, de figyelemre méltó, hogy ismét a pénzügyi vállalkozásokra esett a bejelentések több mint ötöde (22,3 százalék). Míg az úgynevezett fogyasztói csoportszervező társaságokat a bejelentések mintegy 90 százaléka érinti, ám ezek az intézmények nem tartoznak a PSZÁF hatáskörébe.

A korábbi negyedévekhez hasonlóan a pénz- és tőkepiaci beadványok jelentősebb része (64,3 százaléka) a hitelezési gyakorlathoz kapcsolódott. S bár az előző negyedévhez viszonyítva az összesített beadványszám csökkent, azon belül a devizaalapú személyi kölcsönöknél és a folyószámlahiteleknél 20 százalékos növekedést regisztráltak. A lakáshitelekkel összefüggő ügyek száma ugyanakkor hasonló mértékben csökkent.

A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusok között a lízinggel kapcsolatos beadványok száma több mint kétszeresére emelkedett, a folyószámla vezetéssel és a betét konstrukcióval összefüggő ügyeké pedig megközelítőleg 25, illetve csaknem 35 százalékkal nőtt három hónap alatt.

Az ügyfelek változatlanul leginkább a szolgáltatás minősége, az elszámolás, megbízás teljesítése, az egyéb ügyviteli hibák, illetve a tájékoztatási hiányosságok miatt fordultak a PSZÁF-hoz. Néhány bankra – így a Credigenre, a Budapest Bankra, valamint a Citibankra – a hazai piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkezett panasz.

PSZÁF

A biztosítók esetében 2010 harmadik negyedévéhez viszonyítva 10, az előző év azonos időszakához képest 6,2 százalékkal apadt a beadványok száma.  A szolgáltatástípusok között a bejelentések mintegy háromnegyedét tették ki a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőleg ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok és az egyéb ügyviteli hibák. A legtöbb, a biztosítók piaci részesedést meghaladó mértékű panasz a Groupama Garancia, a Genertel és az Union nevéhez kapcsolódik.

A pénztári szektorra tett bejelentések száma továbbra is erőteljesen csökkent. Az egy évvel ezelőtti, azonos időszakhoz képest a magánnyugdíjpénztári beadványszám harmadára mérséklődött, ennek ellenére   mivel akkor még jelentős volt e szektor taglétszáma , még így is erre az intézménytípusra érkezett a beadványok 71,5 százaléka. Az önkéntes nyugdíjpénztárak esetében töredékére, közel hetedére esett vissza a bejelentések száma, míg az egészségpénztárakkal és az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos ügyek mennyisége már hosszabb ideje csekély.

A felügyelet ügyfélszolgálata 2010 utolsó negyedévében összesen 10 742 fogyasztói megkeresést regisztrált, ami 9,7 százalékos növekedést jelez a harmadik negyedévhez képest. S bár mintegy tizedével kevesebb ügyfél jelent meg személyesen, a kezelt telefonhívások száma kis mértékben, az írásbeli beadványok mennyisége (3 302) jelentősen, mintegy harmadával emelkedett.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Lengyel Tibor 2025. január. 08. 15:15

Orbán indiai csodadoktor kalauzánál 2 millió is lehet egy tisztítókúra, mégis milliárdos veszteséget halmozott fel a cége

Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul, de kezdettől fogva veszteséges. Kumar saját cége még inkább: milliárdos mínuszt görget maga előtt, igaz, nemrég ezt a lyukat betömte. Gattyán a veszteségek ellenére megtartja a tulajdonrészét, és az is kiderült, miért éppen Kumarral állt össze.