PSZÁF: a hitelezés miatt panaszkodunk a legtöbbet
Jelentősen csökkent a tavalyi utolsó negyedévben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) érkező fogyasztói beadványok száma, miközben az ügyfélszolgálati megkeresések gyarapodtak – derül ki a hatóság jelentéséből. A felügyelethez 5,2 százalékkal fordultak többször ebben az időszakban, mint az előző három hónapban.
Az olyan beadványoknak esetében – amelyeket a PSZÁF hatósági eljárásban vizsgál – valamennyi szektorban javult a helyzet az elmúlt év azonos időszakához képest, ugyanakkor a harmadik negyedévhez viszonyítva csak a bankoknál és a takarékszövetkezeteknél mérséklődött az esetek száma. Összességében a felügyelethez 2010 utolsó negyedévében 1994 fogyasztói beadvány érkezett, ami az előző negyedévinél 13,7 százalékkal, az előző év azonos időszakában regisztráltnál pedig 27,1 százalékkal kevesebb.
A bejelentések 72,3 százaléka továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett, de figyelemre méltó, hogy ismét a pénzügyi vállalkozásokra esett a bejelentések több mint ötöde (22,3 százalék). Míg az úgynevezett fogyasztói csoportszervező társaságokat a bejelentések mintegy 90 százaléka érinti, ám ezek az intézmények nem tartoznak a PSZÁF hatáskörébe.
A korábbi negyedévekhez hasonlóan a pénz- és tőkepiaci beadványok jelentősebb része (64,3 százaléka) a hitelezési gyakorlathoz kapcsolódott. S bár az előző negyedévhez viszonyítva az összesített beadványszám csökkent, azon belül a devizaalapú személyi kölcsönöknél és a folyószámlahiteleknél 20 százalékos növekedést regisztráltak. A lakáshitelekkel összefüggő ügyek száma ugyanakkor hasonló mértékben csökkent.
A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusok között a lízinggel kapcsolatos beadványok száma több mint kétszeresére emelkedett, a folyószámla vezetéssel és a betét konstrukcióval összefüggő ügyeké pedig megközelítőleg 25, illetve csaknem 35 százalékkal nőtt három hónap alatt.
Az ügyfelek változatlanul leginkább a szolgáltatás minősége, az elszámolás, megbízás teljesítése, az egyéb ügyviteli hibák, illetve a tájékoztatási hiányosságok miatt fordultak a PSZÁF-hoz. Néhány bankra – így a Credigenre, a Budapest Bankra, valamint a Citibankra – a hazai piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkezett panasz.
A biztosítók esetében 2010 harmadik negyedévéhez viszonyítva 10, az előző év azonos időszakához képest 6,2 százalékkal apadt a beadványok száma. A szolgáltatástípusok között a bejelentések mintegy háromnegyedét tették ki a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőleg ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok és az egyéb ügyviteli hibák. A legtöbb, a biztosítók piaci részesedést meghaladó mértékű panasz a Groupama Garancia, a Genertel és az Union nevéhez kapcsolódik.
A pénztári szektorra tett bejelentések száma továbbra is erőteljesen csökkent. Az egy évvel ezelőtti, azonos időszakhoz képest a magánnyugdíjpénztári beadványszám harmadára mérséklődött, ennek ellenére – mivel akkor még jelentős volt e szektor taglétszáma –, még így is erre az intézménytípusra érkezett a beadványok 71,5 százaléka. Az önkéntes nyugdíjpénztárak esetében töredékére, közel hetedére esett vissza a bejelentések száma, míg az egészségpénztárakkal és az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos ügyek mennyisége már hosszabb ideje csekély.
A felügyelet ügyfélszolgálata 2010 utolsó negyedévében összesen 10 742 fogyasztói megkeresést regisztrált, ami 9,7 százalékos növekedést jelez a harmadik negyedévhez képest. S bár mintegy tizedével kevesebb ügyfél jelent meg személyesen, a kezelt telefonhívások száma kis mértékben, az írásbeli beadványok mennyisége (3 302) jelentősen, mintegy harmadával emelkedett.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.