Néhány hete megígérte az Európai Bizottság elnöke, most pedig már be is jelentették: a brüsszeli testület szubvencióellenes vizsgálatot indított a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalával kapcsolatban. A végeredmény pótlólagos vámok kivetése lehet az európai gyártók versenyképességének javítása érdekében.
A vizsgálat először azt fogja meghatározni, hogy a kínai gyártási folyamathoz tartozó egyes elemek részesülnek-e illegális (vagyis az uniós belső piac szabályaival ellentétes) állami támogatásból, és hogy ez a támogatás okoz-e vagy fenyeget-e gazdasági kárral az uniós gyártók szempontjából. Ha mindkettő igaznak bizonyul, a vizsgálat megvizsgálja az intézkedések várható következményeit és hatásait az akkumulátoros elektromos járművek uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira. A vizsgálat megállapításai alapján a Bizottság megállapítja, hogy az EU-nak érdekében áll-e a feltárt tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hatásainak orvoslása, például a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozó szubvencióellenes vámok kivetésével.
Az EU helyzetét értékelő beszédében Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a következőket mondta szeptember 13-án: „ Az uniós autógyártók és a kapcsolódó ágazatok már most is befektetnek és újítanak, hogy teljes mértékben kiaknázzák ezt a lehetőséget. Ha bizonyítékot találunk arra, hogy erőfeszítéseiket a piaci torzulások és a tisztességtelen verseny akadályozzák, határozottan fel fogunk lépni" Hozzátette:
ez a szubvencióellenes vizsgálat alapos, tisztességes és tényeken alapuló lesz.
A Bizottság saját kezdeményezésére, vagyis hivatalból indította el ezt a vizsgálatot, miután elegendő bizonyítékot gyűjtött össze arra vonatkozóan, hogy az elektromos járművek Kínából az EU-ba irányuló, alacsony árú és támogatott importjának közelmúltbeli megugrása gazdasági fenyegetést jelentett az EU elektromosautó-iparára nézve.
A vizsgálatot a megindítástól számított legfeljebb 13 hónapon belül lezárják. Ha jogilag indokolt, az ideiglenes szubvencióellenes vámokat a kezdeményezést követő 9 hónapon belül, a végleges intézkedéseket pedig legfeljebb 4 hónappal később vagy a vizsgálat megindításától számított 13 hónapon belül lehet kivetni.
Az egészen biztos, hogy a Magyarországon megtelepedett kínai cégeket is érinteni fogja a vizsgálat. Az egyelőre kérdéses, hogy az eljárás kiterjed-e a magyar állam által ezeknek a cégeknek nyújtott, tekintélyes méretű és a magyar költségvetést terhelő állami támogatásokra is.
Orbán Viktor akkugyártó nagyhatalmi álmát torpedózhatja meg Brüsszel a kínai autóipar vizsgálatával
Elárasztják az uniós piacot a mesterségesen olcsón tartott kínai elektromos járművek, ami előbb-utóbb az európai gyártók és beszállítók elsorvadásához vezet. Ursula von der Leyen ezért bejelentette, hogy az EU fellép a dömping ellen, és leszámol a kínai társaságok tisztességtelen versenyelőnyével. Épp akkor, amikor Orbán mindent egy lapra feltéve nekiállt ezen kínai társaságok összeszerelő üzemévé alakítani Magyarországot.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.