A szemünk előtt olvad le Tóth Gabi arcáról az a máz, amelyet a nemzeti-keresztény-ősanya címkékből kent magára az elmúlt években. De ez a máz a rendszer máza is, Tóth-Krauszék, ahogy korábban Varga Juditék válását éppen ezért nehéz nem a családi ügyekben kioktató és előíró hozzáállást képviselő NER hitelességi problémájaként is nézni.
Nem kizárt, hogy a South Park a magyar NER-arcok brandingjéről legalább olyan szórakoztatóan tanulságos epizódot tudna készíteni, mint amilyet nem olyan rég a magánéletét féltő, de jó pénzért a magánéletét mégis csak kiteregető, a hírekből eltűnni nem akaró Harry hercegről és Meghan Markle-ről forgatott, nagy vágást ejtve ezzel a Sussex-márkán. A valóság és a valóság látszata között legalább akkora szakadék feszül a magyar politikusoknál és a celeb holdudvaruknál is, mint a hercegi pár esetében, és kreatív szempontból mindig termékeny élmény belenézni ebbe a mélységbe.
A politikus magánélete természetesen politikai termék. A lájkok szavazatra váltása politikai stratégia, a lájkvadászat origója pedig a cukiskodás, amelyhez a családi/otthoni háttér képes a legjobban használható nyersanyagot biztosítani. Az embereket azzal lehet megfogni, hogy a politikus is ember. Vegyünk például egy fotót a parlamentben a szavazógombot megnyomó képviselőről, és tegyük mellé az otthonában a gyerekének mesét olvasó politikus képét. A két fotó lájkpotenciálja között nem elhanyagolható a különbség.
A NER-celeb magánélete szintén multifunkcionális. Egyrészt tanúságtétel a NER-standard mellett: jó keresztény, heteroszexuális és termékeny, mindenki láthatja. Másrészt
pénzben is kifejezhető brand, amelyet ugyanúgy be lehet váltani pelenkareklámra, mint Petőfi Zenei Díjra vagy eucharisztikus kongresszusi haknira, amellyel rá lehet kapaszkodni az állami támogatásokra.
A valóság és a valóság látszata közötti szövet azonban néha szétszakad, és egyik oldalról át lehet látni a másikra. Ilyen például, amikor az addig a házasságával és a családi fészek boldogságával kampányoló politikus vagy NER-celeb válik.
Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2021-ben 18 ezer házaspár vált el, a házasságkötések száma 70 ezer volt, vagyis majdnem minden negyedik házasságkötésre jutott egy válás. És nem tudjuk hányan maradnak együtt csak azért, mert a kormány állami támogatásokkal veszi őket rá erre: amit Isten összeköt, hitel szét nem választ.
Tóth Gabiék vagy Varga Juditék ebből a szempontból átlagosan és hétköznapian magyarok. Azt gondolhatnánk, hogy a „politikus/celeb is ember” keretezésébe már csak ezért is tökéletesen illene Tóth Gabi és Krausz Gábor vagy Varga Judit és Magyar Péter válásának a híre, de az igaz magyar énekesnő és a volt igazságügyi miniszter is épp ezen a ponton húzta be a kéziféket.
A magánéletét egészen addig már-már fájóan intenzíven a nyilvánosság képébe toló Tóth Gabi előhúzta a varázsszót – és a biztonság kedvéért a gyerekét is –, és a lájkokra, kommentekre, fizetett hirdetésekre szakosodott Instagram-oldalán a szakításról szóló közleményt ezzel zárta rövidre: „Arra kérjük a sajtó képviselőit, hogy tartsák tiszteletben a magánéletünket, ennél többet nem kívánunk megosztani a nyilvánossággal. Kérjük, hogy legyenek tekintettel kislányunk, Hannaróza érdekeire!”
A családi fotókat addig lelkesen megosztó Varga Judit politikus, feleség és anya is csak egy szűk közleményt adott ki azok után, hogy a férje a Facebook nyilvánosságával közölte, hogy vége a házasságuknak: „Szeretném megerősíteni, amit a férjem nyilvánosságra hozott. Valóban válófélben vagyunk. Ahogy eddig is, ebben a nehéz időszakban is három közös gyermekünk biztonsága és nyugalma a legfontosabb számunkra. Külön, de minden szeretetet meg fogunk adni a három csodálatos fiunknak. Egyebet nem kívánunk megosztani a nyilvánossággal, megértésüket köszönjük.” Varga Judit fotót ezúttal nem mellékelt.
Amikor két évvel ezelőtt a Blikk Vargáék állítólagos válásáról írt, a miniszter a privátszférájuk védelmét kérte, és a családja ellen indult összehangolt sajtótámadást emlegetett. Azok után, hogy másfél hónappal korábban a karácsonyt kihasználva még betekintést engedett a lapnak a családi idillbe. Ebből is látszik, hogy kevés rugalmasabb fogalom van a privátszféránál.
Pedig nemcsak a házasság, hanem a válás kibeszélésére is lenne igény a magyar nyilvánosságban, ha nem így lenne, Kulcsár Edina nem tudott volna annyi szalagcímet generálni. A NER-univerzumban azonban elengedhetetlen a boldog házasság díszlete, még akkor is, ha az a lehető legtávolabb áll a valóságtól.
A NER arcai pedig még csavarnak egyet ezen: az ő családi életük nemcsak azt szolgálja, hogy hassanak az emberek érzelmeire, nemcsak az imázsépítés vagy a hitelesség demonstrálásának eszköze, nemcsak azonosulási lehetőséget kínál a szavazónak, hanem kinyilatkoztatás és elvárás az emberek felé:
mi így csináljuk, csináljátok utánunk.
És ettől lesz disszonáns bármilyen olyan életesemény, amely az általuk másokra erőltetett mércét nem üti meg – például egy válás. Ilyenkor látszik mennyire szűk is az a skatulya, amelybe azt a sokféle életet megpróbálja a politika beszuszakolni: még a rendszer példaképei sem férnek bele. Hogy is férhetnének, hiszen
az élet nem skatulya alakú.
Ehhez képest, ha végigpörgetjük Varga Judit Facebook-oldalát, ilyen kinyilatkoztatásokat olvashatunk:
- A család, hit, haza hármasában mi egy másik bolygón vagyunk. Hiszen Nyugat-Európával ellentétben mi a családjainkban látjuk a nemzetünk fennmaradásának a zálogát.
- Hiszünk erős közösségeinkben, a családjainkban, melyek felépítik a nemzeti identitást, ezért minden családot ért támadást el fogunk hárítani!
- Valljuk, hogy együttélésünk legfontosabb keretei a család és a nemzet, összetartozásunk alapvető értékei a hűség, a hit és a szeretet.
- 11 évvel ezelőtt, ezen a napon hirdettük ki az Alaptörvényt! Nem hagyjuk, hogy a család intézménye ideológiai csatározások áldozatává váljon!
- Ne hagyjuk, hogy a neo-marxista buborék relativizálja a nemzet és a család fogalmát!
A NER politikusai szinte bele vannak kényszerítve abba, hogy ebből a már-már misszionáriusi példamutatásból, hittérítő buzgalommal tegyék ki a nyilvánosságnak a magánéletüket. Varga Judit és Magyar Péter ennek a kötelességnek eleget téve adott három évvel ezelőtt interjút a Képmás magazinnak, ahol ezt mondták: „Ha a mi példánk is hozzájárul ahhoz, hogy néhány év múlva Magyarországon sem lesz kirívó az, ha egy nő az anyaság mellett, akár nagycsaláddal is vállal vezető közéleti szerepet, akkor már nem éltünk hiába.”
Tóth Gabi a nyilvánosságból él, a zenész, a celeb, az anyainfluenszer és a NER-katona fura egyvelegéből gyúrt magának brandet, de az imázsának a legfőbb eleme talán mégis csak az áldozaté.
Tóth Gabi az üldözött keresztény prototípusává panaszkodta magát az elmúlt években, akit bármilyen kritika ér, az szinte biztos, hogy azért van, mert ő nagy nyilvánosság előtt megvallja a hitét.
Ez a póz néha olyan grandiózus messiáskomplexust idéző megnyilvánulásokra ragadtatja, mint amit az egyik YouTube-műsorban engedett meg magának arra a költőinek hangzó kérdésre, hogy „miért bántanak téged?”. Tóth Gabinak a szeme sem rebbent, amikor így válaszolt: „Aki Jézus útjára lép… nem vitte helyette sem senki a keresztet, szóval ez egy nehéz út. Aki bátor, aki hatással tud lenni, az veszélyes.”
Ezt a modus operandit láttuk már olyan, az áldozatiságot globális léptékben művelő hírességektől is, mint Meghan Markle, aki minden, a megnyilvánulását érő kritikára rasszizmust kiáltott, átmenetileg érinthetetlenné varázsolva magát. Tóth Gabi katolikus címkéje viszont épp most kezd leolvadni.
Tóth Gabi Jászberényben bukkant fel, ahol értelmet nyerhetett a fricska is, amelyről a férje írt
Az énekesnő, akinek szerda óta a válásától hangos az ország, az egyik táncosával pózolt egy quadon.
A professzionális áldozatok általában annyira túltolják a szerepet, hogy idővel elárulják magukat, eljön a király meztelen pillanat, aminek megvan a maga katarzisa. A reakciókból, amelyek most Tóth Gabi válására születtek, valami hasonlót lehet kiolvasni.
Nem a válásnak van visszhangja, hanem a lelepleződésnek, hogy ami eddig elhangzott, amit megmutattak, amit eddig eladtak, az egy lufi.
Nem a családi tragédián, hanem a példamutatásba oltott kioktatáson megy a röhögés, mert nem lehet nem felidézni, hogy Tóth Gabi alig néhány hónapja még a Házasság Hete arcaként dörgölte a nyilvánosság elé: „Olyan erős szövetség van köztünk, hogy egy hurrikán sem tépné szét. Sziklaszilárd alapokra épült a kapcsolatunk, ugyanakkor még mindig meg tudjuk lepni a másikat.” Vagy amikor a karját széttárva nem értette, hogy miért kritizálják, hiszen: „Én nem ártottam, nem loptam meg senkit, nem csaltam adót, nem drogozok, nem csalom meg a férjem, nem csinálok semmi olyat, ami tényleg botrányhősnő szerepbe rakna engem. Én egy családanya vagyok, aki sok mindent megélt.”
Varga Judit, és most Tóth Gabi kioktató hangneme után nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy a privátszféra védelme csak a politikusokra és a celebekre vonatkozik, az egyszerű állampolgárra nem: az ő magánélete nem élvez védelmet, amennyiben nem felel meg az elvárásoknak. Sőt az ő magánéletét megbélyegzik, ha nem felel meg az elvárásoknak.
Márpedig a magyar társadalom elég jelentős hányada ezt a halmazt erősíti: egyedül él, elvált, gyerekét egyedül nevelő szülő, gyerektelen felnőtt, a gyerekéről lemondani kényszerülő szülő, azonos nemű kapcsolatban gyerekre vágyó felnőtt, állami gondozásban élő gyerek, a lombikkezelésekbe belefáradó meddő felnőtt. Nők, férfiak, gyerekek, akiknek az életét a családi helyzetük alapján rangsorolja a hatalom, amelyik hárít és büntet, ha meghallja azt, hogy a család az család. A nagy bulvárviharban ott körvonalazódik, hogy mennyivel családbarátabb lenne ez az ország, ha nem Tóth Gabi vagy Varga Judit, vagy épp bármelyik másik NER-katona családi életére alapozna.
A boldog házasságról szóló Facebook-poszt rendben megvan, de mit kezd egy politikus a válással?
Vélt vagy valós politikai haszonszerzésből sokan szeretik a közélet reflektorát a magánéletükre irányítani - legalábbis addig, amíg az boldog és példaértékű. Az élet viszont nem mindig úgy alakul, ahogy azt egy politikus eltervezi.