A NAT keletkezéséről és az állampolgári ismeretek tárgyról adott ki állásfoglalást az Amnesty International Magyarország. Az alaptanterv visszavonását javasolják.
A szervezet szerint az új Nemzeti alaptanterv elfogadásának körülményei és az átfogó tartalmi változtatásai miatt az alapvető jogalkotási követelményeknek sem felel meg. Nem biztosít megfelelő felkészülési időt sem a diákok, sem a pedagógusok számára, és ezzel bizonytalanságot teremt a közoktatási rendszer egészében. Megjegyzik, hogy a kerettantervek sem nyilvánosak még, noha ezek alapján kellene az intézményeknek április 30-ig felülvizsgálniuk a pedagógiai programjaikat. A NAT szeptemberi bevezetéséig a pedagógusoknak fel kell készülniük az újonnan bevezetett tárgyak oktatására, az iskoláknak pedig be kell szerezniük a Nemzeti alaptantervhez igazodó tankönyveket is. Az Amnesty álláspontja szerint mindezek teljesítését aránytalanul rövid idő alatt várja el a jogalkotó egy ilyen strukturális jellegű átalakítás esetében.
Üdvözli a szervezet, hogy a korábbi szakmai tervezethez hasonlóan bevezetik önálló tárgyként az állampolgári ismereteket. „Megfelelően felkészült oktatókkal és megfelelő módszertannal a tárgy jelentősen hozzájárulhatna a fiatalok politikai szocializációjához, és társadalomképük alakításához. Azonban jelenlegi formájában a NAT legfeljebb a kormány politikai ideológiájához hű, szétaprózott tudás közvetítésére képes, és egyáltalán nem alkalmas a közoktatásban tanulók demokratikus nevelésére. A NAT megalkotásának körülményei előrevetítették annak szellemiségét is: a konzultáció, a részvétel és a különböző nézőpontok ütköztetése ugyanis nem csak az elfogadáshoz vezető folyamatból hiányoztak, de az állampolgári ismeretek tantárgy eszközei és céljai között sem kapnak igazán szerepet.”
Az Amnesty úgy látja, hogy a NAT alapján az osztályteremben nem kívánatos a vita, a fiatalok saját véleménye. „Az alaptanterv szerint a tanuló ugyan mutasson érdeklődést a közügyek iránt, de azokat már ne kérdőjelezze meg, ne formáljon róluk saját véleményt. A diák nem aktívan vesz részt ebben a tanulási folyamatban, hanem úgy, hogy megtanulja, hogy a NAT szerzői szerint milyen a jó állampolgár.”
Az NAT alapján tanított diákok ahelyett, hogy jogaikkal élve, értően, kritikusan és társadalmi kérdéseket egymással megvitatva vennének részt a közügyek intézésében később, szófogadó, a hatalom narratíváját alapértelmezett igazságként elfogadó állampolgárokká válnak.
Az Amnesty azt javasolja, hogy vonja vissza a kormány a NAT bevezetését, és kezdeményezze annak újraírását.