A Volkswagen mostanság nem a legszebb napjait éli, de a továbbra is a legnagyobb európai gyártóként jegyzett vállalat bízik a legújabb termékeiben. Vázoljuk hogyan zárja az idei évet Magyarországon a márka, és mi várható tőle a közeljövőben.
„A halálomról szóló hírek erősen eltúlzottak” – Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója ezzel a Mark Twain idézettel kezdte azt a budapesti sajtóbeszélgetést, mely a Volkswagen jelenére és jövőjére fókuszált.
A német márka háza táján mostanság szinte minden a sztrájkokról, a bércsökkentésről és a tervezett gyárbezárásokról szól, azonban Wachtler felhívta a figyelmet arra, hogy a Volkswagen csoport 114 gyárral rendelkezik világszerte, és ebből jelenleg 3 üzem bezárása van terítéken.
Más kérdés, hogy ez utóbbiak mind Németországban, a cég hazájában találhatók, ami még akkor sem túl jó üzenet, ha közülük az egyikben például egy erősen rétegtermék nyitható tetejű SUV, a T-Roc Cabriolet készül.
Az idei esztendő első 10 hónapos eladási adatai alapján 10,5 százalékos piacrésszel továbbra is a Volkswagen uralja az európai piacot. A vállalat gyártókapacitásai azonban jelentősen meghaladják a piaci igényeket, ezért került napirendre, hogy a versenyképesség növelése érdekében tíz német gyárból hármat bezárjanak, ami akár 30 ezer munkahely megszűnésével járhat.
Mint azt Papp Zoltán Volkswagen márkaigazgatótól megtudtuk, a márka idén mintegy 8600 értékesített autóval számol Magyarországon, ami 7,5 százalékos piaci részesedést és a negyedik pozíciót jelenti. Kérdésünkre Papp elmondta, hogy a tisztán elektromos autók házon belüli részaránya 5 százalék körüli, ami némileg elmarad a piaci átlagtól.
A Volkswagen első igazi villanyautói, az ID modellek a kezdeti időkben nem arattak túl nagy sikert a piacon, elég csak a szoftver- és minőségi problémák által sújtott ID.3-ra gondolni, azonban az újabb típusok már jobban teljesítenek.
Az elérhető árú városi elektromos kisautó, az e-UP! sajnos már nem érhető el a kínálatban, azonban a vállalat komoly reményeket fűz ahhoz a koncepcióautó formájában már leleplezett ID.2-höz, mely az ígéretek szerint 25 ezer euró körüli áron debütál majd a piacon.
Az eddigi ID formanyelvvel szakító, hagyományosan „autószerű” ID.2 végleges változatának hivatalos leleplezésére várhatóan 2025 végén kerül majd sor, az első példányok pedig 2026 elején érkezhetnek meg a kereskedésekbe.
Bár a legtöbb riválisához hasonlóan a Volkswagen is az elektromos autókban látja a jövőt és komoly összegeket fordít akkumulátorgyárak építésére, ameddig lehet egyéb hajtásláncú modelleket is forgalmazni kíván. A kínálatban jelenleg 17 modell található 6 karosszéria változatban, belsőégésű motoros, lágyhibrid, plugin hibrid, illetve elektromos meghajtással, első-, hátsó-, illetve összkerék-hajtással.
A gyártó a közelmúltban olyan fontos modelleket vezetett be a piacra, mint például a felfrissített 8-as Golf, a vadonatúj Passat és Tiguan, illetve az elektromos kombi ID.7 Tourer – a termékpaletta átlagosan 1,5 éves.
Az elmúlt időkben nagyot fejlődtek a PHEV modellek, melyek bár itthon nemrégiben elbukták a zöld rendszámot, a korábbiaknál nagyobb akkumulátoroknak köszönhetően akár 100 kilométert meghaladó elektromos hatótávot is képesek biztosítani.
Márciusban kezdődik meg annak a vadonatúj Tayronnak a forgalmazása, mely a Tiguan és Touareg közötti űr betöltésére hivatott, és amely a korábbi Tiguan Allspace utódjának tekinthető.
A 4,77 méter hosszú divatterepjáró három üléssorában akár heten is helyet foglalhatnak, a típus benzines, dízel és plugin hibrid technikával áll rajtvonalhoz.
Októberben debütál továbbá a Golf crossover testvérmodelljének tekinthető T-Roc második generációja, mely várhatóan szintén benzines, dízel és plugin hibrid hajtásláncokkal fog támadni.