Autó László Ferenc 2024. október. 30. 07:59

Ász a pakliban? Meghajtottuk a vadonatúj Mini Acemant, ami már nem kér a benzinből

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Koppenhága környékén autóztunk a kis Mini Cooper és a Mini Countryman szabadidő-autó közé beékelődő, és ezektől eltérően már csak tisztán elektromos változatban készülő Mini Acemannel.

A BMW fiatalos brit márkája, a Mini 2024-re teljesen megújította termékpalettáját. A belépőszintet a 3 és 5 ajtós, illetve nyitható tetejű változatban is elérhető (kombiként viszont már nem gyártott) Mini Cooper jelenti, melynek belső égésű motoros változata az Egyesült Királyságban, tisztán elektromos verziója pedig Kínában készül.

Ezek teljesen eltérő platformra épülnek, és legkönnyebben arról lehet megkülönböztetni őket, hogy a benzinesnek normál, a villanyosnak süllyesztett a kilincse.

A másik végletet a minden korábbinál nagyobbra nőtt Countryman jelenti, mely most először Németországban készülő SUV azonos platformon vonultat fel belső égésű motoros és elektromos hajtásláncokat.

És most itt az ezek közé pozicionált vadonatúj Aceman, mely Kínában gyártott 100 százalékban elektromos szabadidő-autót a dániai nemzetközi menetpróbán fogtuk vallatóra.

Countryman, Aceman, 3 ajtós Cooper
László Ferenc
3 ajtós Cooper, Aceman, Countryman – mind elektromos
László Ferenc

Arany középút

A 3 ajtós új Coopernél 21 centiméterrel hosszabb, a harmadik generációs Countrymannél viszont 37 centiméterrel rövidebb Aceman hajszálnyival kisebb a 2010-ben debütált első Countrymannél, és körülbelül ennyivel nagyobb az 5 ajtós új Cooppernél.

A rövid túlnyúlásokkal operáló formaterv egész karakteresre sikeredett. A frontrészt az ötszögletű fényszórók és a nyolcszögletű hűtőrács imitáció uralja, az oldalnézetet pedig a hátrafelé finoman emelkedő és teljesen egyenes övvonal, valamint az részlegesen szögletes aszimmetrikus kerékjárati ívek határozzák meg.

1,75 méter széles
László Ferenc
Kicsit nagyobb a tengelytávja, mint az első Countrymannek
László Ferenc

A kilincsek süllyesztettek, a tetőoszlopok feketék, a kerekek pedig kiviteltől függően 17-19 colosak. Hátul egy szolid kis felső légterelőre, egy aprócska kis ablaktörlőre és karakteres lámpákra lehetünk figyelmesek.

A fényszórók és a hátsó lámpák grafikája az infotainment kijelzőn egyszerűen személyre szabható, bár az új Audi A5-től eltérően ezúttal nem nyolc, hanem csak három fénygrafika közül lehet választani.

1,5 méter magas, nem sokkal magasabb az 5 ajtós Coopernél
László Ferenc
Némi exhibicionizmus
László Ferenc

Mi újság belül?

Az egyedi hangulatú szövetborítású műszerfalon a kormány mögött egy céltalan desingelemet, egy varrott bőrszíj darabkát találunk, és a mögötte lévő üveglapra vetít a HUD.

A kis lapocskára azért van szükség, mert a szélvédő túl meredek ahhoz, hogy a HUD-dal kompatibilis legyen, viszont jelen formájában lényegében ugyanolyan mélyen figyel a HUD, mint ahol más autókban a normál digitális műszeregységet szokták elhelyezni.

Unalmas megoldásoknak nyoma sincs
László Ferenc
Közepesen vaskos kormány, jókora körkijelző
László Ferenc

A legfrissebb trendektől eltérően kivételesen normál köralakú kormányon remekül kezelhető hagyományos nyomógombok várják ujjaink érkezését. Középen egy gigantikus méretű, 24 centiméter átmérőjű köralakú OLED érintőkijelző landolt, mely elsősorban kiváló képminőségéről, illetve gyors reakciójú, szupermodern 9-es operációs rendszeréről ismerszik meg.

A kocsi képes felismerni a gyakran felkeresett parkolóházakat, és azok bejáratánál adott esetben automatikusan lehúzza az ablakot, ily módon felgyorsítva a bejutást. Ezt sajnos nem tudtuk kipróbálni, angolul viszont beszélgettünk a digitális asszisztenssel, melynek tudása egyelőre még messze van a ChatGPT szintjétől.

Más villanyautóktól eltérően az Acemant még hagyományosan be kell indítani
László Ferenc
Átlagnál jobb minőségérzet
László Ferenc

A telefonunk nemcsak a családtagjainkkal, kollégáinkkal megosztható digitális slusszkulcsként, hanem a körkijelzőn futtatott játékok kontrollereként is funkcionálhat, ezenkívül pedig a látványos hangulatvilágítás, illetve a várakozásaink felett teljesítő hi-fi mellett sem mehetünk el szó nélkül.

A helykínálat közepesnek mondható, egy 4 méter körüli 5 személyes kompakttól e tekintetben nem szabad csodát várni, cserébe viszont városban sokkal kezesebb az Aceman, mint a sokak számára egyszerűen már túl nagy Countryman.

A relatíve magas rakodóperemen átemelve maximum 300 liternyi cuccot tudunk betenni a 60/40 arányban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével 1005 literig bővíthető csomagtérbe. Viszonyításképp, a 3-5 ajtós Cooper 210-275 literes, a Countryman 460 literes puttonnyal bír.

Elöl jól el lehet férni
László Ferenc
Hátul három felnőttnek már elég szűkös
László Ferenc
Nem az igazi nagybevásárlások barátja
László Ferenc

Jöhet a mehet!

A középső kapcsolósoron lévő start/stop gomb elfordításával kelthető életre a technika, mellette pedig szépen ott sorakozik egymás mellett a rögzítőfék, a menetirányváltó, az üzemmódkapcsoló és a hangerőállítás gombja. Körülbelül ennyi az analóg világ, minden mást, így például a hőmérsékletet már az érintőkijelzőn kell vezérelni.

Az Aceman összes kivitelében egy elöl található villanymotor hajtja az első kerekeket, összkerékhajtás nincs. Az általunk kipróbált közepes teljesítményű SE verzió 218 lóerős, illetve 330 Nm-es produkciót ad elő, ami tapasztalataink szerint nemcsak a koppenhágai városi közlekedés, hanem a vidéki autózgatás során is bőven több, mint elegendőnek bizonyul.

Nem jutott hely frunknak
László Ferenc
A 19 colos kerekek sem tűnnek túl nagynak
László Ferenc

A 7,1 másodperces 0–100-as szintidejű és 170 km/h végsebességű Aceman nem egyszerűen csak fürge, hanem szerencsére olyan remek futóművet pakoltak alá, hogy igazi élvezet vele a kanyarok egymás után történő levadászása, melyben a villanyautó fronton egész baráti, 1,8 tonna alatti tömeg is remek társ.

A kormányzás közepesen szintetikus, a rekuperáció közel tökéletes, és akkor a 8 vezetési módról még nem is tettünk említést. Utóbbiak közül a Go-Kart a legélvezetesebb, és bár egy ekkora méretű és tömegű crossover nehezen tud igazi gokarttá átszellemülni, a Mini mérnökei mindent megtettek a cél elérése érdekében.

Gyorsan belakható cockpit
László Ferenc
Finom részletmegoldások
László Ferenc

Meddig gurul?

Az Aceman SE bruttó 54,2, nettó 49,2 kWh kapacitású akkumulátora 380-400 kilométer körüli WLTP-hatótávot ígér, melyből nekünk 330 kilométert sikerült hoznunk a cudar őszi időjárású Koppenhágában és környékén, átlagnál tempósabb haladás mellett. Nem rossz, de télen vélhetően bőven 300 kilométer alatt alakul majd a reális hatótáv.

A 95 kW-os legnagyobb teljesítményt kihasználva DC-n ideális esetben 30 perc alatt letudható egy 10-80 százalékos töltés, AC-n pedig be kell érnünk 11 kW-tal, nincs 22 kW-os opció.

Német cég brit márkájának Kínában készülő újdonsága
László Ferenc

Ha sok, vagy esetleg kevés

Amennyiben kicsit spórolnánk a vételáron és/vagy beérnénk szerényebb menetdinamikával, akkor a 184 lóerős és 290 Nm-es Aceman E alapmodell felé érdemes kacsintgatni.

Ez esetben 0,8 másodperccel gyengébb a 0–100-as szintidő és 10 km/h-val karcsúbb a végsebesség, illetve a maximum 75 kW-tal tölthető telep mindössze 42,5/38,5 kWh kapacitása 300 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé.

Android-alapú szoftver
László Ferenc
Nincs panasz a hangminőségre és hangerőre sem
László Ferenc

A másik végletet a JCW kivitel jelenti, mely még véletlenül sem keverendő össze az összes Acemanhez rendelhető JCW felszereltségi szinttel.

A legpotensebb Aceman 258 lóerővel és 350 Nm-rel gyötri az első kerekeket, 6,4 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100-as tempóra, és a gyorsulásának csak 200 km/h-nál szakad vége. A JCW-hez értelemszerűen a gyorsabban tölthető nagyobb akkumulátor jár, mely 355 kilométeres ígéretet tesz hatótáv fronton.

Countryman, Aceman, Cooper
László Ferenc

Konklúzió, árak

Mivel a Countryman az elmúlt közel 1,5 évtizedben olyan hatalmasra nőtt, hogy ma már sokak számára egyszerűen túl nagy és/vagy drága, a Mininek elő kellett rukkolnia egy a legelső Countryman kompakt crossover méretében támadó vadonatúj modellel.

Ez lett az Aceman, ami összességében véve egy nagyon is szerethető Mini, már amennyiben valaki épp tisztán elektromos megoldásra vágyik, más hajtáslánc ugyanis nincs és nem is lesz elérhető a kínálatban.

A menetdinamika és a vezetési élmény teljesen rendben van, mint ahogy az egyedi hangulatú utastér is, de a csomagtartó lehetne tágasabb, praktikusabb.

Ha lenne, vélhetően a benzines is fogyna belőle
László Ferenc

Az Aceman E 184 lóerővel 14,1 millió forinton nyit, vagyis 900 ezer forinttal drágább a hasonló teljesítményű 4 személyes elektromos Mini Coopernél, illetve 3 millió forinttal olcsóbb a 204 lovas és 30 százalékkal nagyobb kapacitású aksis belépőszintű villanyos Countrymannél.

A 218 lóerős Aceman SE alaphangon 15,7 millió forintba kerül, a 258 lóerős JCW csúcsmodellt egyelőre még nem árazták be.

Házon belül az 5 ajtós Cooper áll a legközelebb az Acemanhez, mely 3 hengeres benzines Mini akár már 10,4 millió forintból megúszható, ha beérjük 156 lóerővel, a 204 lovas 4 hengeres kivitel pedig 12,1 millió forinton nyit.

Mini Aceman
László Ferenc
Hirdetés