A Nio a szupergyors, nagy teljesítményű töltés helyett inkább a még sokkal tempósabb aksicserére esküszik. Németországban testközelből ismerkedtünk meg a kínai cég Magyarországon gyártott szupermodern akkumulátorcsere-állomásával.
A jelenleg kapható villanyautók közül a nemrégiben felfrissített Porsche Taycan az egyik leggyorsabban tölthető típus. Ennek a prémium kategóriás sportmodellnek a 105 kWh kapacitású akkumulátora a legújabb 320 kW-os hipertöltésnek köszönhetően mintegy 18 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra.
Nem gyenge produkció, ez már tényleg egy autópálya melletti kávé/süti/szendvics projekt szintideje, de mi van, ha nekünk ez sem elég gyors?
Akkor a még ígéretesebb szilárdtest akkumulátorok megérkezéséig leginkább az aksicsere jöhet szóba. A témakörnek az Európában egyre komolyabb erőkkel jelen lévő Nio az ékesszólója.
A rendszer használata pofonegyszerű: oda kell gurulni egy Nio villanyautóval a Power Swap Station elé, és a fedélzeti számítógépen elindítani az aksicserét. Ennek hatására a kocsi magától betolat a szellős kialakítású high-tech dobozba.
Ezt követően az autó alján tíz csavart kiold a teljesen automatizált rendszer, a lemerült akkumulátor lefelé távozik, helyére pedig nem sokkal később visszakerül egy körülbelül 90 százalékra töltött telep.
Azért nem 100 százalékos, mert a Nio ily módon próbálja kitolni a telepek élettartamát.
A 10×6 méteres területen telepített aksicserélő doboz a Nio 5,5 milliárd forintos beruházásából 2022 őszén Biatorbágyon megnyitott üzemében készül, egy-egy állomást négy kamion szállít a végleges helyére. Mint megtudtuk, az összeszerelést és a beüzemelést magyar szakemberek végzik Európa-szerte.
A magyar üzemben 2025-ig várhatóan ezer csereállomást gyártanak majd az európai piacra.
Az eggyel korábbi generációs, 2.0-s Power Swap Stationben 13 akkumulátor található, ez esetben 5 percig tart egy komplett cserefolyamat. A mindössze 3,5 perces szintidejű aktuális, 3.0-s rendszer gyomrában 21 aksi rejtőzik, a komplett teljesítmény 550 kW, egy-egy telep maximum 80 kW-tal, vagyis relatíve kíméletes formában töltődik.
Kínában már beüzemelték az első 4.0-s példányokat, melyek nagy újdonsága a teljesen automatizált beparkolás. A sofőrnek elég egy közeli parkolóhelyen letennie az autóját, aztán el is sétálhat ebédelni, ezalatt az autója magától beparkol a saját LiDA-rendszert felvonultató csereállomásra, és a végén ki is hajt onnan.
A 2.0-s állomás naponta 280 cserére van méretezve, a 3.0-s és a 4.0-s rendszer esetében ez a szám rendre 400, illetve 480.
Kínában 2018-ban, Európában 2022-ben üzemelték be az első Power Swap Stationöket, melyekből ma már világszerte több mint 2400 működik, ezek közül 42 a mi kontinensünkön. 11 Németországban, ami az ország hatalmas méreteinek ismeretében egyelőre elég szerénynek mondható, de például Hollandia már egész szépen le lett fedve.
A csereállomás 169-289 eurós havidíj ellenében használható. Az összegért mintegy 430-560 kilométeres hatótávot biztosító 75-100 kW-os akkumulátorokat csereberélhetünk.
A Nio épp a napokban kezdte meg a vadonatúj 150 kW-os aksijának a sorozatgyártását. Az akár 1000 kilométer feletti hatótávval kecsegtető újdonság kompatibilis az aksicserélő összes verziójával, az ára viszont egyelőre ismeretlen. Vélhetően igen drága lesz.
Az előfizetőknek a kocsi megvételekor nem kell kifizetniük az akkumulátort, ami 12-21 ezer eurós spórolást jelent. Ha valaki aksival együtt veszi meg az autót, akkor a későbbiekben nem élhet az aksicsere-szolgáltatással, helyette csak a tipikusan maximum 140 kW-os normál töltést használhatja.
Bár egy hazai kereskedő nemrégiben behozott néhány Niót Magyarországra, hazánkban egyelőre még nincs hivatalos márkaképviselet/szerviz, és értelemszerűen Power Swap Station sem, de e tekintetben a közeljövőben várhatóan pozitív fejleményekről számolhatunk majd be.
A hazai utakon látható Niókat jellemzően a biatorbágyi gyár alkalmazottjai használják.
A Nio által forgalmazott villanyautókról és az általuk használt ígéretes technológiákról hamarosan részletesen beszámolunk. A 2014-ben Sanghajban alapított és 2020-ban a csőd közelében táncolt kínai cég tavaly már 160 ezer villanyautót adott el.
A prémium kategóriás gyártók között jegyzett Nio középkategóriás szedánját, az ET5-öt 47 500 eurós alapáron kínálják Németországban. A 19 százalékos helyi adóval terhelt összeg akkumulátor nélkül értendő.
Az ET5-ből látványos villanykombi-változat is készül, ezenkívül az ET7-es nagy szedán, valamint az EL6 és EL7 típusjelzésű SUV-ok mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Egyes piacokon 7 személyes divatterepjárót, illetve kupés hangulatú szabadidő-autókat is kínál a villanyautók piacának ajtaját egy 1360 lóerős sportkocsival, az EP9-cel alaposan berúgott vállalat, melynek hamarosan elérhető, szimpla helyett immár tripla LiDAR-os csúcsmodellje ET9 névre hallgat.