A kínai autómárkák egyre komolyabb erőkkel vannak jelen az öreg kontinensen. És komoly tempóban törnek elő a tisztán elektromos hajtású modelljeik.
A legkelendőbb elérhető árú villanyautó Kínában átszámítva kevesebb, mint 2 millió forintba kerül, és az árak ilyen szintű csökkenése azt eredményezte, hogy tavaly közel a duplájára nőtt a kínai villanyautók forgalma. Az 5,9 millió darabos mennyiség több mint kétszerese az európai és amerikai piac teljes egészének.
A geopolitikai feszültségek és kormányzati okok miatt a kínai gyártók az Egyesült Államokban nehezen tudják megvetni a lábukat, Európában viszont könnyű dolguk van, ami komoly kihívásokat jelent a helyi vállalatok számára. A Kínából exportált autók közel fele az öreg kontinensen talál gazdára, és ezen kocsik körülbelül kétharmada tisztán elektromos hajtású.
A Kínából Európába szállított autók közel 40 százaléka Tesla, az európai-kínai vegyesvállalatok termékei körülbelül 10 százalékot tesznek ki, és minden jel arra mutat, hogy a kínai brandek komoly tempóval törnek előre.
A mintegy 200 autógyártót felvonultató Kína elsősorban azért vette célkeresztbe Európát, mert körülbelül kétszer akkora a gyártókapacitásuk, mint amekkora elegendő a helyi igények kielégítéséhez. Ráadásul Európában mostanság szinte minden a villanyautókról szól, amiben egyre erősebbek a kínai vállalatok.
Az Európai Unió útjain 2030-ban a tervek szerint legalább 30 millió elektromos autó lesz, ami tízszeres növekedést jelenthet 2022-höz képest.
Magyarországon jelenleg a SAIC tulajdonában lévő brit gyökerű márka, az MG a legpotensebb kínai autógyártó, mely tavaly szeptember óta 1351 új személyautót adott el a 22 hazai kereskedésében.
A cég kínálatában megtalálható többek közt a Volkswagen ID.3 orra alá nem kevés borsot törő kompakt villanyautó, az MG 4, illetve az általunk nemrégiben alaposan letesztelt elektromos kombi, a lényegében vetélytárs nélküli MG 5. És éppen a napokban kezdődött meg az MG új elektromos crossoverének, a ZS EV-nek a hazai forgalmazása.
Hazánkban az MG-nél kisebb erővel van jelen a Dongfeng, de ennek a kínai gyártónak is folyamatosan bővül a kínálata. A Geely hivatalosan tavaly novemberben érkezett meg Magyarországra, azonban azóta sem kezdte meg termékei forgalmazását.
A BYD a héten debütált Magyarországon három elektromos modellel, a Chery égisze alá tartozó Omoda pedig az ígéretek szerint még az idén megkedzi első benzines kocsijának hazai árusítását.
A következő belépő az Aiways lehet, mely Európában müncheni központtal jelen lévő vállalat várhatóan 2024-ben érkezik meg Magyarországra.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.