A hagyományos zebráknál 55%-os az autóvezetők megállási hajlandósága, a LED-ekkel felszerelt okoszebráknál ez 76-ra nőhet, állítja a Generali a Biztonságért Alapítvány új, pályázattal egybekötött kutatása.
Az autóvezetők 72%-ával már bevallottan előfordult, hogy nem engedte át a gyalogost a zebránál, még ha ezt nem is előre megfontolt szándékkal tette. 28%-uk azt mondja, sosem tett ilyet, 9%-uk pedig beismerte hogy rendszeresen nem figyel a járókelőkre - derült ki a Generali a Biztonságért Alapítványának új kutatásából.
A kutatásban 18-65 év közötti személyeket kérdeztek a hazai gyalogos átkelőhelyek használatával kapcsolatban. A kérdések között szerepelt, hogy milyen gyakran engedik át az autósok a gyalogosokat az átkelőhelyeknél, hogy igazak-e a sztereotípiák a márkás autókat vezetőkkel kapcsolatban, vagy, hogy a vidéki sofőrök udvariasabbak-e mint a fővárosiak. A kutatás eredménye szerint minél idősebb valaki, annál nagyobb engedékenységet tapasztal az autósok részéről. Akik nem vezetnek autót, azok pedig hamarabb feltételezik, hogy az autósok direkt szabálytalankodnak.
Ami a sztereotípiákat illeti, a válaszadók kétharmada gondolja úgy, hogy a drágább kategóriájú autók sofőrjei és a nagyvárosban közlekedők kevésbé állnak meg a gyalogátkelőhelyeknél, 62%-uk szerint pedig a nyugati autóvezetők körültekintőbbek, mint a hazaiak.
A magyar közutakon évente több mint 1000 gázolás történik a gyalogos átkelőhelyeken. Az alapítvány a SafeCross okoszebra fejlesztővel indította el az okoszebra rendszer kiépítésének kezdeményezését, amelyre a magyarországi önkormányzatok pályázhatnak.
A kutatásban azt is megkérdezték a résztvevőktől milyen megoldásokat javasolnak a balesetek megelőzésére. 89%-ban az a válasz érkezett, hogy az átkelőhelyeknél jobban láthatóvá kell tenni magát a zebrát, hogy az autós messzebbről is értesüljön annak létéről. Az okoszebra ebben segít, a vezető látóterében LED fények felvillanásával hívja fel a figyelmet a perifériás látómezőből zebrára lépő gyalogosra, amint a gyalogos közel érkezik hozzá.
A Generali számai alapján az okoszebra rendszerével az autósok megállási hajlandósága 55%-ről 76%-ra nő átlagosan. Július 31-ig a Generali a Biztonságért Alapítvány oldalán szavazhatnak a résztvevők mely gyalogos átkelőhely a legveszélyesebb szerintük, a legtöbb voksot kapott helyen pedig kiépítik az okoszebrát.
Nyitóképünkön okoszebra Mórahalmon, a Szegedi úton 2019. május 8-án. Fotó: MTI / Rosta Tibor