New York városa kedden beperelte a Hyundai-t és a Kiát, azzal vádolva a dél-koreai autógyártókat, hogy közveszélyt okoznak a túl könnyen ellopható járműveikkel.
Az Egyesült Államok legnépesebb metropolisza nem az első, amely bíróság elé citálta a Hyundai-t és a Kiát, ugyanis korábban már Baltimore, Cleveland, Milwaukee, San Diego és Seattle is hasonlóképpen járt el – írja a Reuters.
A manhattani szövetségi bíróságon benyújtott panaszában New York azt kifogásolta, hogy az autógyártók 2011 és 2022 között elmulasztották az indításgátlónak nevezett lopásgátló eszközök beszerelését a legtöbb autójukba.
New York szerint ez „megnyitotta a kapukat" a járműlopások és a bűnözési hullámok előtt. Ezt a félelmet erősíti, hogy a TikTok-on már számos videó szól arról, hogyan lehet ellopni az indításgátló nélküli autókat.
A New York-i városvezetés szerint a bejelentett lopott Hyundai-ok és Kiák száma tavaly megduplázódott, majd „robbanásszerűen" megnőtt: 2023 első négy hónapjában 977 lopást jelentettek be, szemben a 2022-es év ugyanezen időszakának 148 lopásával.
Ezzel szemben a város szerint a BMW, a Ford, a Honda, a Mercedes, a Nissan és a Toyota által gyártott járművek lopásai idén csökkentek.
A kereset határozatlan összegű kártérítést és kártérítést követel.
A Hyundai közleményben úgy reagált: 2021 novemberében minden járművében alapfelszereltséggé tette az indításgátlót, illetve további lépéseket is tett, többek között szoftverfrissítést hajtott végre a lopások csökkentése érdekében.
A Kia a keresetet kommentálva ugyancsak a lopások ellen tett erőfeszítéseire hivatkozott, és közölte, hogy együttműködik a New York-i bűnüldöző szervekkel az autólopások elleni küzdelemben. Emellett „alaptalannak" nevezte a város lépését.
Februárban a Hyundai és a Kia már bejelentette, hogy szoftverfrissítést kínálnak az indításgátlót nélkülöző 8 millió amerikai járműhöz.
A múlt hónapban aztán a Hyundai és a Kia 200 millió dolláros egyezséget kötött a lopások miatt indított csoportos fogyasztói keresetben. Az ügy mintegy 9 millió amerikai járműtulajdonost érintett, és a tulajdonosok ügyvédei szerint 145 millió dollárt tartalmazott az ellopott járművekkel kapcsolatos veszteségek fedezésére.