Rendbontók rontottak be a Formula E vasárnapi futamára, amely a cincogást leszámítva lényegében hangtalan elektromos versenyautók izgalmas versenyével örvendeztette meg a tömött lelátókon helyet foglalókat. Helyszíni jelentésünk és fotóriportunk a berlini rendezvényről.
A múlt hétvégén Berlinben rendezték az elektromos Forma–1-nek is nevezett Formula E-sorozat hetedik és nyolcadik versenyét, az eseményről szóló híradások főszereplői azonban nem a győztesek – Mitch Evans és Nick Cassidy – voltak, hanem azok a klímaaktivisták, akik megzavarták a vasárnapi futam rajtját.
Az egykori Tempelhof repülőtéren kialakított versenypályára nem sokkal azután, hogy a kocsik nekivágtak a versenynek, bemásztak a Letzte Generation nevezetű szervezet tagjai, akik szerint „itt az ideje lassítani, mert úton vagyunk a klímapokolba, és a lábunk a gázpedálon van”.
A szervezők és a versenyzők nem igazán értik, hogy miért pont egy olyan versenysorozatot vettek célkeresztbe az aktivisták, amely a környezettudatosságot tűzte a zászlajára.
A helyszínen jártunk, sokat fényképeztünk – mutatjuk a pályát, az autók belsejét és a bratwurst árát is.
Honnan jön, hol tart most?
A Formula E 2014-ben startolt el, 2018-ban pedig személyesen is felkerestünk egy ilyen futamot, amelyet akkoriban sokkal inkább családi fesztiválként, semmint valós sportértéket képviselő eseményként könyveltünk el magunkban.
2018 végén aztán megérkezett a második generáció, amelynek autói erősebbé és gyorsabbá váltak, és most itt a harmadik nekifutás, amely ismét magasabbra helyezi a lécet. A „Gen3” néven emlegetett kocsik rövidebbek, alacsonyabbak, keskenyebbek, rövidebb tengelytávúak és könnyebbek a Gen2 autóknál.
A változások nem elhanyagolható mértékűek, az új generáció hossza 18,4 centimétert csökkent, amihez 4 centiméterrel kisebb magasság, 10 centiméterrel szerényebb szélesség és 13 centiméterrel karcsúbb tengelytáv társul.
Az ily módon 5,02 méter hosszú, 1,02 méter magas, 1,7 méter széles és 2,97 méteres tengelytávolságú új versenyautók tömegét 900-ról 840 kilogrammra csökkentették, amiben komoly szerepe van annak, hogy a folyadékhűtéses akkumulátor nettó kapacitása 52 kWh-ról 38,5 kWh-ra csökkent.
Rekuperáció, gyorstöltés
A McLaren helyett mostantól – az első generációhoz hasonlóan – ismét a Williams gyártja a telepet, amelyik azért lehet kisebb, mert jelentősen javítottak az energiavisszanyerésen. Egy-egy verseny során az elhasznált energia immár 40 százaléka származhat rekuperációból a korábbi 25-tel szemben.
A titok nyitja, hogy immár mindkét tengelyen megoldott az energiavisszanyerés, fékezéskor a korábbi 250 helyett immár akár 600 kW-os rekuperáció is elérhető, és most először teljesen elhagyták a hidraulikus hátsó féket. Az akkumulátor külső forrásról is 600 kW-tal táplálható, szemben az utcai töltők esetében elérhető elméleti 350 kW-os maximummal.
A legnagyobb töltési teljesítmény mellett alig 30 másodperc alatt 5 kWh tölthető az aksiba, már amennyiben persze nem számolunk az elkerülhetetlen töltési veszteséggel.
A legnagyobb teljesítmény 340-ről 476 lóerőre nőtt időmérő módban (verseny módban 300 helyett 408 lóerő hívható le), a legnagyobb tempó a korábbi 280 km/h-t követően akár a 320 km/h-t is meghaladhatja. A menetdinamikára igen jó hatást gyakorol, hogy míg eddig 2,65 kilogramm jutott egy-egy lóerőre, addig mostantól mindössze 1,78.
A gumikat már nem a Michelin, hanem a Hankook szállítja. Az abroncsokban a fenntarthatóság jegyében éppúgy használnak újrahasznosított alapanyagokat, mint az akkumulátorokban és a karosszériában. A kopott gumikat a versenyek után újrahasznosítják.
És milyen a hangulat?
A korábbi generációkhoz képest jelentősen nőtt a tempó, rengeteg a test elleni küzdelem, sok az előzés, és ezt a rajongók is nagyra értékelik. A teljesen megtelt lelátókon kiváló a hangulat, mindenkinek megvannak a saját kedvenc pilótái, az előzéseket üdvrivalgás követi – pontosan úgy, mint a belső égésű motoros autókat felvonultató versenyeken.
Üvöltő V8-asok és szuszogó turbók persze nincsenek, a Formula E kocsik csak cincognak, a gumijaik pedig surrogó hangot keltenek.
A rendezvény nem csupán az autóversenyzésről szól, ez egy igazi családi fesztivál, ahol nemcsak a legújabb közúti elektromos autókkal és azok töltési megoldásaival lehet megismerkedni, hanem bárki pumpapályázhat, pingpongozhat vagy akár kosárlabdázhat, és a szervezők a legkisebbek szórakoztatásáról is gondoskodnak.
A gyártók olyannyira komolyan veszik a Formula E-t, hogy a Volkswagen csoporthoz tartozó Cupra a versenyhétvége előestéjén a Tempelhofon leplezte le vadonatúj elektromos autóját, a Tavascant.
A versenysorozat következő futamát május 6-án Monacóban rendezik meg, az évad július végén, Londonban zárul.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.