Közös uniós rendelet fogja meghatározni, milyen műszaki feltételeknek kell megfelelnie egy robottaxinak vagy egy félig önvezető személyautónak.
Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek Európai Unión belüli jóváhagyásának jogi keretét.
A járművezetőt segítő új biztonsági elemek között szerepel, hogy valamennyi közúti jármű esetében intelligens sebességszabályozót, tolatóradart és eseményadat-rögzítőt (feketedobozt) kell beszerelni. Továbbá olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek figyelmeztetnek a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására. A személygépkocsikat és a kisteherautókat sávtartó és automatizált fékezési rendszerekkel kell ellátni.
Szerdától az önműködő sebességszabályozó is kötelező az új típusú autókban
Két év múlva pedig minden új autóban ott kell lennie a sebességet folyamatosan felügyelő rendszernek.
Hamarosan életbe lép az a rendelet is, amely az autonóm és önvezető járművek bevezetését szabályozza az Európai Unióban. A rendelet kitér majd az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre, valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra.
Az uniós testület kiemelte: ezek lesznek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. Meghatározzák majd a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket – tették hozzá.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.