Egy meglepő történet az Egyesült Államokból.
Egy amerikai autós sztoriját írta meg a The Verge, aki 2014-ben vásárolt egy Honda Fit-et 20 814 dollárért. (A kocsit Európában egyébként Jazz néven árusítják.) Tavaly decemberben meghirdette a járművét, amiért 20 905 dolláros ajánlatot kapott, vagyis a hétéves autón még keresett is közel 100 dollárt.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy egy olyan autókereskedő oldal adott neki felvásárlási ajánlatot, amely teljesen automatizáltan működik, és a piaci trendek alapján áraz az algoritmusuk. A Carvana nevű oldallal meg is kötötte a szerződést, akik néhány nap múlva küldték is a trélert a jó állapotú autóért, majd átutalták a vételárat.
Az esettel kapcsolatban a The Verge megkeresett más autóipari szolgáltatót is, és Charlie Chesbrough, a Cox Automotive vezető elemzője, amely az Amerikában referenciának tekinthető Kelley Blue Bookot, vagy az Autotrader oldalt működteti elmondta, hogy hallott már őrült dolgokat mostanság, de hogy egy hétéves autó drágább, mint újonnan, az egészen meglepő. Hozzátette, hogy annyira vad időszak van a használtautó-piacon, amelyhez hasonlót csak a második világháború idején láthattunk, amikor leállították a járműgyártást, és áttértek a repülőgépek gyártására – mesélte.
A chiphiány miatt az autógyártás kibocsátása jelenleg alig valamivel több mint egymillió autó havonta, és a hatás igencsak látványos szerte az Egyesült Államokban is: 2021 decemberében 1,8 millióval kevesebb jármű volt a kereskedőknél, mint 2020 decemberében, és 2,5 millióval kevesebb, mint 2019-ben.
A Carvana munkatársa, Tom Taira szerint egy tényleges árajánlat – legyen az akár ilyen extrém is – náluk leginkább három tényezőn múlik: mennyiért tudnák eladni a kocsit ma a nagykereskedelmi piacon, hogy a cég kínálata számára mennyire fontos, hogy legyen ilyen autójuk is, és a harmadik, hogy a Carvana értékelése szerint a kocsi mennyire jó befektetés. „A kilométeróra állása vagy a sérülésnyomok mind kiigazítják majd a becslést, de nem ezek a legfontosabb szempontok az algoritmus számára” – mondja a szakértő. Jelen esetben pedig a rendkívüli árra az lehet a magyarázat, hogy egy pontosan ilyen modell hiányzott a kínálatból, amit az algoritmus honorált az eladónak.
Mindez persze csak akkor nevezhető jó rendszernek, ha a kocsit el is tudják adni haszonnal. A cég elismerte, hogy a tulaj saját szempontjaiból nagyon jó pillanatban hirdette meg a járművét, és amennyiben a piac stabilizálódik, az ilyen lehetőségek eltűnhetnek. Hozzátették azt is, hogy a rendszerük nem hibázott az elég szokatlannak tűnő ajánlattal sem, a kocsin így is hasznuk van, még ha nem is jelentős.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.