A korát megelőző biztonsági fejlesztésekkel telepakolt Mercedes-Benz ESF 05 behúzta az ötödik ikszet.
1971 októberét írtuk, amikor a Mercedes a németországi Sindelfingenben található központjában előrukkolt egy a korát jelentősen megelőző biztonsági fejlesztésekkel felvértezett kísérleti járművel. Konkrétan ezzel a kocsival:
A mellékelt felvételeken az éppen ma ötvenedik születésnapját ünneplő Mercedes-Benz ESF 05 látható.
Az 1971 október 26. és 29. között megrendezett második International ESV Conference keretein belült debütált újdonság az 1968-as eredetű W 114-es (/8, Strich-Acht) modellre épült.
A korszakalkotó prototípus nemcsak az első, hanem a hátsó utasokat is külön-külön légzsákokkal védte. A 80 km/h sebességű ütközésre optimalizált ESF 05 többek közt öt darab hárompontos erőhatárolós automata övvel és blokkolásgátlóval is fel volt vértezve.
Az alapmodellnél 65,5 centiméterrel hosszabb, illetve 655 kilogrammal nehezebb autó 5,35 méter hosszú, illetve 2060 kilogramm tömegű volt. A német gyártó a 70-es években 35 ilyen és ehhez hasonló biztonsági fókuszú prototípust készített.
A világ első ABS-szel szerelt sorozatgyártású személyautója a 116-os sorozatú Mercedes S-osztály volt, mely 1978 decemberétől készült ezzel az úttörő biztonságtechnikai fejlesztéssel. A 140 alkatrészből álló első ABS opciós extra volt, amiért akkoriban mintegy 2 200 német márkát kértek el, ami mai értéken mintegy 800 ezer forintot tesz ki.
1984-től minden Mercedesben az alapfelszereltség részét képezi a blokkolásgátló, aminek az Európai Unióban 2004 óta minden eladott új autóban kötelezően ott kell lennie.
Légzsákot a sorozatgyártású kocsik közül elsőként a 126-os Mercedes S-osztály kapott 1980-ban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.