Egyre több autógyártó fejleszt fenntartható vagy vegán kabintereket. Például a Volvo C40-ben egyáltalán nem maradt bőrbevonatú elem, még a kormánykeréken sem.
Fél évszázadon át volt a bőrülés a stílusos, és magasabb felszereltségű autók privilégiuma. Mára a trend teljesen megfordult és sok gyártó megpróbálja a fenntarthatóság jegyében teljes egészében lecserélni ezt a természetes anyagot. Gyakran nincs sok dolguk, mert az olcsóbb vagy alapfelszereltségű modellek belső tere egyébként is jellemzően műanyag panelekből építkezik.
Magasabb árkategóriáktól kezdve persze nehezebb a bőrt helyettesíteni, még akkor is, ha az csak a kormánykerék borítására szolgál. De ez is kezd megváltozni. Érdekesség, de a Peta állatjóléti szervezet honlapján például meglehetősen naprakész lista található, melyik autótípusból van olyan verzió, amely "vegán" – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Sőt a Sixt autókölcsönző, már külön listában sorolja az ilyen beltérrel rendelkező autóit.
A Volvo, amely sok területen úttörő – egy éve már minden modellt gyárilag 180 km/órás sebességre korlátoznak –, a teljesen elektromos új C40 Recharge-t csak 100 százalékban bőrmentes autóként kínálja és ugyanez vonatkozik a testvérmodellre, a szintén elektromos XC40 Recharge-ra.
A bőrmentes kabintér révén, mint mondják, minden egyes négyzetméter bőr kapcsán 500 liter vizet lehet takarítani, azáltal, hogy nem kerül cserzésre. Azok a modern textíliák pedig, amelyekkel a bőrt helyettesítik nemcsak fenntarthatóbbak, hanem akár kettő-négy kilogramm tömegmegtakarítást is eredményeznek a bőrhöz képest.
VEGEA for BENTLEY - We are proud to announce our collaboration with Bentley motors for #BentleyEXP100GT car celebrating #Bentley100years
— VEGEA (@vegeacompany) July 18, 2019
Interiors in Vegea for sustainable future luxury #BentleyEXP100GT #Bentley100Years
Vegeatextile project supported by @H2020SME pic.twitter.com/d2Cg48hvAw
A bőr egyik régóta használt népszerű helyettesítője például az Alcantara, egy mikroszálas, teljesen mesterséges szövet, amelyet az 1970-es években fejlesztettek ki Japánban, és amely poliészterre és poliuretánra épül, és szinte velúrnak tűnik. Az Alcantara egyébként még finomabbnak érződik, mint az állatbőr és nagyrészt karbantartásmentes és nagyon könnyű. Egy másik hasonló szintetikus „bőr” az Acella, amelyet a Continental fejlesztett ki még a 30-as években. Ezzel is gyakran találkozni a kabintérben, egy finom 0.8-1,4 milliméteres vastagságú finom tapintású anyag a műszerfalak borításához.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.