Autó Kiricsi Gábor 2020. szeptember. 29. 05:05

Felforgatta volna az újlipótvárosi autózást a főváros merész terve, de a kerület szétcincálta

Kiricsi Gábor
Szerzőnk Kiricsi Gábor

Az újlipótvárosi átmenő autóforgalom lendületét visszafogó, közben akár száznál is több parkolóhelyet felszámoló javaslattal állt elő a főváros, olyasmivel, amelyhez hasonlót már a bulinegyedben is bevezettek. A XIII. kerületi önkormányzat ellenállásán azonban egyelőre elbukott a dolog.

Az Újlipótvárosban parkoló autók százainak szélvédőjére helyezett el nemrég szórólapot egy ismeretlen, így akarta felhívni a figyelmet azokra a szerinte “hagymázas”, mások szerint nagyon is időszerű forgalomcsökkentési tervekre, amelyeket a főváros kívánt volna bevezetni próbaképpen a városrészben, és amelyek könnyen lehet, hogy mára már meg is buktak.

A BKK által kigondolt, pilot projektként hirdetett terveket az önkormányzat szeptember elején kirakta a honlapjára, és várták a lakók véleményét. A mintaprojekt (amelynek ötoldalas összefoglalója ide kattintva pdf-ben letölthető) az újlipótvárosi autóforgalom csillapítását célozná, és három részből állt:

  • az autósok számára eddig zavartalan áthaladást garantáló egyirányú forgalmi rend átvariálása,
  • a járdák kiszélesítése, megszabadítása a parkoló autóktól,
  • teresítés-parkosítás.

A tervek száznál is több újlipóti parkolóhely megszűnését hozta volna, ami a parkolási problémákkal terhelt városrészben eleve merész elképzelés.

Vegyük sorra az elképzelt javaslatcsomag három részét:

A BKK-tervekben elsőként az autóforgalom csökkentése szerepelt. Aki elolvasta az erzsébetvárosi és terézvárosi forgalmirend-változásokról szóló cikkünket, annak nem kell hosszan ecsetelni, milyen változásokról lehet szó. 

Érdemes tudni, hogy az újlipóti utcák forgalmi rendje eddig ideális volt azok számára, akik:

  • a beduguló Váci út kikerülésével akarnak a Belváros, majd a rakpart felé autózni,
  • a Nyugati tér zsúfoltságát szeretnék kikerülni,
  • imádják, hogy a Váci úttal párhuzamos utcákon keresztül mint kés a vajon, úgy jutnak át, kivéve, ha az végül bedugul.

A forgalmirend-változások elsősorban négy olyan egyirányú utcát érintettek volna, amelyeken eddig zavartalanul, végig (vagy majdnem végig) elsőbbséget élvezve tudtak áthajtani a kocsik. Nem mintha ez önmagában baj lenne, de mivel Újlipótváros sűrűn lakott lakó-pihenő övezetnek tekinthető, sok lakó azonosul azzal, hogy az autóforgalomnak nem kéne privilegizált szerepet szánni.

Mindenesetre a projekt kigondolói szerint a Pannónia utcán és a Hegedűs Gyula utcán haladó autósok a Balzac utcánál, illetve a Radnótinál meglepődve szembesülhettek volna azzal, hogy ők a szembejövő egyirányú forgalom miatt nem mehetnek tovább, a buszok és kerékpárosok azonban igen. A keresztutcához érkező autósokat táblák terelték volna jobb és bal irányba. Hogy a Pannónia és a Hegedűs Gyula Radnóti és Balzac közé eső szakaszán elférjenek a buszok, a bringások, valamint a szembejövő autók is, 17+7 parkolóhelyet számoltak volna fel.

Hegedűs Gyula-Radnóti sarok - innen előre már csak a buszok és kerékpárok haladhatnának

A Pannónia utca a Balzac utca kereszteződésénél - az autókat innen is leterelnék két irányba

A Radnóti Miklós utca és Balzac utca szinte megszakítás nélkül egyirányú volt eddig, ezt is megbolondították volna, előbbi esetében a Pannónia, utóbbinál a Hegedűs Gyula utcára terelik rá a rakpart, illetve a Váci út felől érkező kocsikat.

Mivel a dolog erősen hasonlít a bulinegyedben augusztusban bevezetett változásokhoz, megkérdeztük a BKK-t, hogy két hónap eltelte után milyen forgalmi adatok állnak rendelkezésre az erzsébetvárosi változásokról. A pontos számokat mellőzve a BKK annyit közölt: a Dohány utcában egyértelműen csökkent a forgalom, a 74-es troli menetrendszerű közlekedése "látványosan javult", és kedvezően változott még a Dob utca és a Király utca forgalma is. Viszont átmenetileg megnőtt a forgalom a Holló utcában, a Klauzál utca egyes szakaszain és a Kis Diófa utcában, emiatt - írja a BKK - módosították a forgalmi rendet, hogy csökkenjen a kis utcákba terelt forgalom nagysága. A bulinegyedben a fővárosi vállalat szerint az átmenő forgalom egyértelműen csökkent, és így szerintük azok is könnyebben érnek célba, akik eleve a kerületbe készülnek és nem csak áthaladnak rajta.

Visszatérve Újlipótvárosra: a BKK azt tervezte, hogy a Katona József utca Borbély utca és a Visegrádi utca közé eső szakaszát lezárják azért, hogy aki a bedugult Váci útról a Katona József utcán keresztül vágna át a Szent István körút, vagy a Margit híd felé, az menjen is egyből vissza oda, ahonnan jött. Emiatt a Borbély utcában a haladási irányt megváltoztatnák, így az a Kádárba torkollva vezeti vissza a forgalmat a Nyugati felé.

Kicsi kavarás a Pozsonyi utcában is lett volna, a Victor Hugo utcától induló, eddig kétirányú szakaszt kifelé egyirányúsították volna. Mondjuk itt eddig is elég kényelmetlen volt átevickélni:

Aki azt mondja, hogy ez az átszervezés így balesetveszélyesnek tűnik, az talán nem téved: sokan vezetnek rutinból, szinte biztos, hogy páran elvétenék az irányokat akkor is, ha a bulinegyedhez hasonlóan bizonyára Újlipótban is feltűnően kitábláznák az új rendszert. (Ott egyébként a neccesebb kereszteződésekhez közterület-felügyelőket állítottak, hogy figyelmeztessék a sofőröket a változásokra.)

Viszont amellett, hogy a forgalmi változások eredményesen csökkenthetik az átmenő forgalmat, azt a kockázatot is magukban hordozzák, hogy a parkolóhelyet keresők az eddiginél kacifántosabb útvonalat bejárva végeredményben éppen a zsúfoltságot növelik a kerületben.

Míg a fenti tervek az átmenőforgalmat próbálnák kontroll alatt tartani, addig a fővárosi terv második eleme az Újlipótvárosban lakók és az odaérkezők számára lett volna húsbavágó. A BKK ugyanis azt javasolta, hogy vagy a Radnóti Miklós utca Tátra utca és a Váci út közé eső szakaszán, vagy a Visegrádi utca Balzac utca és a Szent István körút közé eső szakaszán a járdán, ferdén parkolás helyett próbaképpen párhuzamos parkolást vezessenek be, hogy így kapjanak nagyobb helyet a gyalogosok. A szélesebb járdákra konténeres növényeket, padokat helyeznének el - szólt a javaslat. Ez a próba viszont már 76, vagy 61 parkolóhely megszűnéséval járt volna, attól függően, hogy a Radnótin, vagy a Visegrádin kezdik a kísérletet.

Végül jöjjön a projekt harmadik eleme, amely során a Pozsonyi úttól induló, és a Felka utcáig tartó, részben a forgalomtól elzárt és fásított Gergely Győző utcát próbálnák - vagy próbálták volna - könnyebben átsétálhatóvá tenni úgy, hogy a Pannónia, a Tátra és a Hollán Ernő utcában összesen 15 parkolóhelyet szüntetnek meg a járdák mellett. Ugyanebben az etapban hoztak volna létre valamiféle közösségi teret a Gárdonyi Géza Általános Iskola előtt, ahol az iskolások nagyobb biztonságban érezhetik magukat, itt is feláldoztak volna nyolc parkolóhelyet. Az autóforgalom ugyan nem szűnne meg, de a terv többi elemének megvalósulása esetén egy korábbinál kevésbé forgalmas, belassított Radnóti utcában történne mindez. Ez mindenképpen kényelmesebb helyzetet eredményezne a szülőknek is, akik a járványveszély miatt a szűk járdán állva kénytelenek megvárni az iskolából kikísért gyereküket.

A Katona József utca lezárásáról már szóltunk, de arról még nem, hogy az a tervek szerint a Figaro kert előtti közterület “belakására” kínált volna alkalmat. (A BKK anyagából nem világos, hogy ez mit jelent: padokat, bringaparkolót, tengópályát?) Végül négy darab parkolóhelyet áldoztak volna be a Thurzó utca és a Visegrádi utca sarkán azzal, hogy “többfunkciós” területet hozzanak létre, bár konkrétan csak annyit említenek, hogy “a közeli vendéglátóhely”, nevezetesen a Hentes Bistro 2.0 teraszt üzemeltethetne a helyükön. A terasz, vagy talponálló egyébként kétségkívül jobban állna egy ilyen sarki lacikonyhásnak, mint farkasszemet nézni azzal a négy autóval, hát most nézzék meg:

A tervek nyomán felvázolt városrész, ha így elképzeljük, akkor vonzóbb, korszerűbb, élhetőbb, európaibb lenne. Valami mégis azt súgja, hogy a projektelemek tervezésekor nem vettek minden körülményt számításba.

Azt leszögezhetjük, hogy aligha találunk olyan újlipótvárosi lakót, aki ne szeretne kényelmesen korzózni a saját utcájában, hiszen ott jelenleg a szabályosan parkoló autók mellett is gyakran libasorban kénytelenek közlekedni a családok. A lakók többsége nyilván azzal is ki tud békülni, hogy ha a reggeli és esti csúcsban nem az ablaka alatt pöfög a feltorlódott kocsisor. Ráadásul a forgalom kiterelésének évtizedes gyakorlata van a Belvárosban, ma már senki nem próbálna végigzúzni a Kecskeméti utcától az Október 6. utcán át a “Belváros Új Főutcáján”, mert ott csak a 15-ös busz tud végighaladni, az autóknak rendre el kell hagyniuk a forgalomcsökkentett zónát. Szóval úgy tűnik, ennek elfogadtatásával lett volna a kevesebb gond.

Ha viszont a parkolóhelyek számát úgy vágják meg, hogy a kerület nem próbálja azzal egyidőben a környékre irányuló autós célforgalmat csökkenteni, akkor az éppen a helyiek életét keseríti meg. A BKK javaslata ugyanis mintha figyelmen kívül hagyta volna, hogy a kerületben nem feltétlenül az átmenőforgalom jelenti a legnagyobb gondot, legalább ekkora zsúfoltságot okoz a célforgalom. Például azért, mert:

  • A környéken lakók közül eleve sokan engedhetik meg maguknak, hogy autót tartsanak, és a kerület egy adott lakcímre - ki tudja, miért - korlátlan számú éves parkolási engedélyt hajlandó kiadni.
  • A Westend látogatói azzal spórolnak, ha hétvégenként a kerület utcáin parkolnak a bevásárlóközpont mindig fizetős parkolóháza helyett.
  • Ugyanez igaz a Lehel téri piac vásárlóira.
  • Normál estéken a Vígszínház nézői foglalnak el több tucat helyet a környéken.
  • Újlipótváros egyébként is dugig van fodrászatokkal, manikűrösökkel, ügyvédi irodákkal, kisboltokkal, az őket felkereső kliensek sem az átmenőforgalmat teszik zsúfoltabbá, hanem a házak között parkolóhelyre vadászó autósok számát növelik reggeltől estig.

A főváros terve nyomán felrémlik, hogy az újlipótvárosi parkolóhelyekért még hosszabb és ádázabb csata zajlik majd, pláne, hogy a kerületben eleve több kedvezményes parkolási engedélyt adnak ki, mint amennyi hely van. Nem világos, hogyan érnék el, hogy ne akarjanak ennyien Újlipótvárosban parkolni. Erre amúgy sokféle megoldás adódhat, de a BKK projekttervében egyik sem szerepelt. Azért felsorolunk néhányat:

  • Felül lehetne vizsgálni a kerület által évről-évre kiadott, jóformán ingyenes parkolási engedélyeket. Megfontolandó, hogy az azonos lakcímre igényelt második gépjárműre már nem, vagy csak komolyabb összegért adjanak ki ilyen engedélyt. Ez a kerület döntésén múlik, márpedig a kerület érezhetően hozzá sem mer nyúlni a problémához.
  • Vannak városok (külföldön), ahol az utcai felfestések megkülönböztető színe mutatja, hogy a parkolóhelyek zöme a helyieket illeti. Idehaza ilyet még nem láttam, de ha egy pilot projekt részeként meg lehet szüntetni egyszerre száz parkolóhelyet, akkor próbálkozni éppen ezzel is lehetne.
  • Meg lehetne szüntetni a zsúfolt kerületben a hétvégi ingyenes parkolást, hétköznap pedig akár éjfélig kitolható lenne a fizetős zóna. Ezt első hallásra inzultusnak vehetik az autósok, pedig ha külföldön, sőt még hazai nyaralóhelyeken is ki tudunk azzal békülni, hogy maximum késő éjszaka van ingyenes parkolás, akkor a fővárosban is menni fog talán.
  • Tisztázni lehetne, hogy melyek a kerületben működő, bárki által használható parkolóházak-, vagy udvarok. Fontos lenne tudatni ezt a helyi szolgáltató szektor képviselőivel és ügyfélkörével is, hiszen mindenkinek jobb, ha tíz, a háztömb körül megtett kör helyett egyből egy ilyen parkolót céloz meg a célforgalmat bonyolító autós, pláne, ha anyagilag nem is jár rosszabbul.

Ezek mindegyike megér egy próbát, még ha igazából a kerület hatásköre is, és ha egyik sem válik be, akkor még mindig van lehetőség tovább lépni. A kerületben élők egyébként azt tapasztalhatják, hogy a parkolási helyzethez az önkormányzat nemigen mer hozzányúlni. A fizetős parkolást ugyan este 20 óráig kitolták pár éve, és azzal is kísérleteznek, hogy a Westendben biztosítanak parkolóhelyet az utcai engedélyét feladó helyi autósoknak, de szellősebbé nem váltak ettől az utcák, hacsak azért nem, mert a kerékpártámaszok installálásával fizikailag is megakadályozta, hogy a kereszteződésekhez szabálytalanul közel parkolhassanak a gépkocsik.

Az elmúlt napokban igyekeztünk megtudni a BKK-tól, hogy milyen javaslataik vannak az újlipótvárosi célforgalom csökkentésére, végül hétfőn az ezt firtató kérdéseinkre közölték, hogy meglátásuk szerint a célforgalom az egyik leghatékonyabb módon azzal csökkenthető, ha a parkolóhelyek számát csökkentik.

Azzal, hogy a XIII. kerületi önkormányzat előbb népi konzultációra bocsátotta a fővárosi terveket, lényegében el is távolította magától azokat, mintha eleve arra számított volna, hogy a helyi népharag úgyis elsöpri majd a dolgot. Az önkormányzat hivatalos lapja, a XIII. kerületi Hírnök is már eleve úgy tálalta a BKK-tervet, mint amelynek "vannak vitatható elemei". Mint az hétfőn a kerület oldalára kikerült cikkből kiderült,

a kerület vezetése egy sor kifogást fűzött a BKK javaslataihoz, és a BKK végül vissza is vonta a javaslatát.

A cikkből kiderül, hogy a XIII. kerület eleve nem állt a parkolóhely-csökkentő javaslatok mellé, kifogásolta a Katona József utca lezárását, a Pozsonyi út forgalmának megtörését, javasolta, hogy a Hegedűs Gyula és a Pannónia utcák forgalmát is másutt, északabbra törjék meg, de még a konténeres növények telepítését sem javasolták a "negatív köztisztasági hatásai miatt". Emellett azt a kérést is megfogalmazták, hogy a tesztüzem előtt, majd annak bevezetését követően is pontosan mérjék az átmenőforgalmat, a légszennyezettséget, a tömegközlekedési eszközök kihasználtságát.

Bár a kerület - saját közlése szerint - csupán a javaslatok átdolgozását kérte a BKK-tól, a fővárosi közlekedéssszervező vállalat végül az önkormányzat szerint úgy döntött, hogy teljesen visszavonja azt. 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés