Kipróbáltuk mit tud a jelenleg kapható legerősebb Shelby Mustang és a gyárban egy bőven 1 000 lóerő feletti új Mustanggal is találkoztunk.
A közelmúltban volt szerencsénk alaposan kipróbálni a megújult Ford Mustangot, a piaci egyik legjobb ár/teljesítmény arányú élményautóját. Akár már 13,5 millió forint ellenében is lehet új Mustangunk, igaz ennyi pénzért csak egy 270 lovas 2,3 literes turbómotorral szerelt példány lehet a miénk, de a 450 lóerős 5 literes szívó V8-cal felvértezett GT sem nevezhető drágának a maga 15,1 millió forintos alapárával.
A gyári csúcsot jelenleg a 16,9 millió forintos áron kínált és 460 lovas Bullitt jelenti. Akinek pedig egy ilyen erős hátsókerék-hajtású amerikai izomautó sem elég, annak a Shelby háza táján kell körbenéznie. És jó hír, hogy a Ford Solymárnál egy ideje már hazánkban is hivatalosan kapni Shelbyket. És brutális F-150 Raptort is.
A relatíve óvatos duhajoknak szánt Shelby GT350-ban egy 5,2 literes szívó V8-as található, mely egy hatfokozatú kéziváltón keresztül juttatja el 525 lóerős teljesítményét a hátsó kerekekre. És ez az élvezet az USA-ban 59 140 dolláros (17,7 millió forint) áron nyit. A haladók választhatják akár a hétfokozatú duplakuplungos automatával szerelt Shelby GT500-at is, melynek 5,2 literes benzinmotorját egy 2,65 literes kompresszor segíti a 700+ lóerő eléréséhez.
És akkor ott van még a 123 295 dolláros (37 millió forint) Shelby Super Snake, melynek egyik lényegében 0 kilométeres példányával a gyártó Las Vegas-i központjában sikerült közelebbi ismerettséget kötnünk.
Rögtön a lényeg: a motorháztető alatt ezúttal egy kereken 5 literes V8-as rejtőzik, mely a legdurvább kompresszorral megfújva nem kevesebb, mint 825 lóerős teljesítményt ad le.
Így aztán nem csoda, hogy a 0-100-as gyorsulást alig 3,5 másodperc alatt le lehet tudni.
A Super Snake-en még bekapcsolt menetstabilizátor mellett is érezni az őrült vadságot, de ilyenkor azért az elektronika megóvja a komolyabb hibáktól a tapasztalatlan sofőrt. Ha viszont kikapcsoljuk a digitális őrangyalt, akkor marad a színtiszta vezetési élmény: üvöltő motor, folyamatosan meginduló fenék, rövid utakon járó 6 gangos kéziváltó, kőkemény futómű és szuperpontos kormány.
Nincs olyan fordulatszám- vagy sebességtartomány, melyben a Super Snake ne adna instant ütést a belső szerveinknek. Ez nem gyerekjáték, sokkal inkább egy közutakra szabadított kőkemény versenyautó.
A 20 colos kovácsolt alumínium felnikre húzott szuperpuha sportgumikon gördülő csúcskígyó külseje nem tűnik sokkal agresszívebbnek, mint a normál Mustangé. Vagyis a Shelbynél optikai tuning fronton nem estek át a ló másik oldalára.
Elöl egy szolíd Shelby feliratra lehetünk figyelmesek, oldalt ott figyel a Super Snake logó, hátulra pedig egy egyedi diffúzort és apró kis hátsó szárnyat tervezett a Shelby alelnöke, Vince LaViolette, aki nem mellesleg a cég elsőszámú tesztpilótája is egyben.
Az "öreg" LaViolette teszteli a legújabb fejlesztéseket, végletekig petrolhead beállítottságú fia pedig minden egyes legyártott tuningautóval rögtön az összeszerelés után megtesz egy bemelegítő, illetve egy a technika határait feszegető őrültebb tesztkört.
Utóbbi végén a kipufogón keresztül a motor leállítását követően is hosszú perceken át árad egy egyedi szagú füst, ami az ifjabb LaViolette szerint teljesen természetes, az új alkatrészek "összeérésével" jár együtt.
Hiba lenne azt gondolni, hogy a Shelbynek esetleg nem lenne 825 lóerőnél erősebb Mustangja. A vegasi különítmény néhány évvel ezelőtt rövidebb ideig forgalmazott egy beszédes típusjelzésű Mustang 1000-est, melynek utódján jelenleg az utolsó finomításokat végzik.
Ottjártunkkor éppen a tesztpadon futott az új csúcsmodell, melynek semmi máshoz nem hasonlíthatóan ordító motorja a grafikonok tanúsága szerint 1101 lóerős, illetve 888 Nm nyomatékú.
A Shelbynél egy 1 200 lóerős előző generációs Mustangot is láttunk, és a gyáriak szerint ez még messze nem a csúcs. Az erőforrás részéről nézve semmi akadálya nem lenne akár a 2 000 lóerős teljesítmény elérésének sem, a kihívást azonban nem ez, hanem sokkal inkább az ezt tartósan elviselő váltó és kuplung kifejlesztése jelenti.
A Shelbynél nagyon más hangult uralkodik, mint a jelenleg CO2-kvóta által sújtott Európában, és az elektromos Mustangnak már az említése is azonnal gúnyos mosolyt csalt a gyáriak arcára.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.