A 2,3 literes turbós benzinmotorral szerelt új ST a Hungaroringen bizonyította képességeit, ahol többek közt a dízel ST és az új Focus Active is felbukkant.
A Ford tavaly tavasszal leplezte le a negyedik generációs Focust, amelyből egészen a közelmúltig a 182 lóerős 1,5 literes benzinmotorral szerelt ST-Line volt a legsportosabb, 8 millió forintos alapárú változat.
Most azonban megérkezett hazánkba a közel 100 lóerővel erősebb ST, ami a készülőben lévő RS megérkezéséig a legerősebb Focus.
Míg az előd ST-ben egy 250 lóerős 2 literes motor volt, addig az új modellben már egy 280 lovas 2,3 literes egység rejtőzik. Nemcsak a teljesítmény nőtt, hanem a nyomaték is, így a korábbi 360 helyett immár 420 Nm áll rendelkezésünkre.
Ennek és a remek rajtelektronikának köszönhetően a 0-100-as sprint szintideje 6,5 másodpercről 5,7 másodpercre csökkent, a végsebesség pedig 248-ról 250 km/h-ra nőtt.
Összehasonlításképp, az elődből készített RS 2,3 literes motorja 350 lóerőt és 440-470 Nm-t tud, ami 4,7 másodperces 0-100-as gyorsuláshoz, illetve 268 km/h-os végsebességhez elegendő.
Első körben hatfokozatú kéziváltóval készül az új ST, ami az év vége felé már hétfokozatú automatával is elérhető lesz, 500 ezer forint felár ellenében. Tapasztalataink szerint a hatgangos manuál gyorsan kapcsolható, de lehetne egy kicsit határozottabb a megvezetése, illetve rövidebb a váltóútja. Ezzel szemben a kormányzásba nem lehet belekötni, a remek fogású kormánykerékkel pontosan az íven lehet tartani az autót és az útról is kellő visszajelzést kapunk.
A kipufogó durrogását és a váltások közötti automatikus gázfröccsöt mindenképpen üdvözölni tudjuk, azonban kár, hogy a motorhang egy része a hangszórókból érkezik és enyhén mesterkélt hatású.
Az összhatás mindenesetre egyértelműen pozitív, az alapmodellhez képest ültetett és keményített futóművű, 19 colos kerekű új Focus ST-vel igen komoly tempóval és élvezetesen lehetett venni a mogyoródi kanyarokat és egyeneseket. És ebben többek közt a kiváló oldaltartást biztosító Recaro sportüléseknek is komoly szerepe van.
A Ford egyébként most először alkalmaz egy elsőkerék-hajtású autóban elektronikus vezérlésű részlegesen záró differenciálművet (eLSD), ami javítja a kocsi ívmeneti jellemzőit és menetstabilitását, mivel a számítógép-vezérlésű szerkezet gyorsabban reagál a változó tapadási viszonyokra és a vezető parancsaira.
Legolcsóbban 9,94 millió forint ellenében lehet 280 lóerős Focus ST-nk, ennyi pénzért egy alapfelszereltségű 5 ajtós kéziváltós példány vezethető haza, a kombi felára 240 ezer forint. A 190 lóerős, illetve 400 Nm nyomatékú dízel verzió kéziváltós alapára 9,9 millió forint.
Utóbbi vegyes fogyasztása a gyártó szerint alig 4,8 liter magasságában alakul, szemben a benzines ST 7,9 literes értékével. A versenypályán természetesen nem pont ilyen fogyasztásokat mutatott a fedélzeti számítógép, a gyakorlati fogyasztásra a hamarosan készülő közúti tesztünk fog rávilágítani.
A riválisok közül a 245 lóerős Volkswagen Golf GTI 10,2 millió, a 275 lóerős Hyundai i30 N 9,3 millió, a 280 lóerős Renault Megane RS 9,3 millió, a 320 lóerős Honda Civic Type R pedig 12,1 millió forinttól indul.
Ugyancsak megérkezett hazánkba a nem annyira a sportosságra hangolt, hanem sokkal inkább az aktív életstílust folytatók számára szánt Focus Active. Az enyhén divatterepjárósra faragott újdonság futóműve 3 centiméterrel meg lett emelve, a kerékjárati ívek fényezetlen műanyag csíkot kaptak, a fedélzeti elektronika pedig kiegészült egy enyhe terepezésre és egy csúszós utakra optimalizált üzemmóddal.
Az 575-1620 literes csomagtartójú modell 1 literes benzines alapmotorja 125 lóerős, 1,5 literes testvére pedig 150-182 lóerőt tud. Dízel fronton egy 1,5 literes 120 lóerős és egy 2 literes 150 lóerős változat áll rendelkezésre. A Focus Active hazai alapára 6,9 millió forint, a csúcsdízel árcéduláján 8,72 millió forintos összeg olvasható.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.