Visszahoznák az egynapos matricákat, hosszú távon pedig a távolságalapú fizetésre kellene átállni. Egy fideszes EP-képviselő máris a tagállami rendelkezés elvétele miatt háborog.
Az Európai Parlament (EP) csütörtökön úgy döntött, hogy
az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság alapú díjazásra kell átállniuk 2023-tól a nehézgépjárművek és a 2,4 tonnánál nehezebb teherautók, 2027-től pedig a kisteherautók és a minibuszok esetében.
Az Európai Parlament tájékoztatása szerint az EP plenáris ülésén 398 szavazattal, 179 ellenszavazat és 32 tartózkodás mellett elfogadott szabálytervezet szerint 2021-től a nehézgépjárművekre és a nagyobb teherautókra útdíjat kiszabó tagállamoknak
az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is díjat kell szedniük. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.
Emellett 2020-tól nem lehet mentességet adni a nehézgépjárművekre és az áruszállításra használt nagyobb teherautókra. A mostani szabályok szerint ugyanis a tagállamok a 12 tonna alatti nehézgépjárműveket és buszokat kivonhatják a szabályozás alól. Az új szabályok ugyanakkor megengedik, hogy a tagállam kedvezményes tarifát szabjon ki például nem sűrűn lakott területeken vagy külvárosokban használt könnyűgépjárművekre.
A szabályok a már most kivetett díjakra és a tervezett díjakra egyaránt vonatkoznak, de csak a transzeurópai közúti közlekedési hálózaton érvényesek. A tájékoztatás szerint a szabályozás célja, hogy hozzájáruljon az uniós közlekedési ágazatra vonatkozó károsanyag-kibocsátáscsökkentési célok eléréséhez, és hogy tisztességesebb legyen a kiszabott útdíj összege.
A döntés szerint a környezetbarát járművek szélesebb körű elterjedésének ösztönzése céljából a tagállamoknak a széndioxid-kibocsátás alapján is eltérő útdíjszabást kell alkalmazniuk.
Annak érdekében, hogy a csak alkalmanként autóba ülők és a más tagállamból érkezők tisztességes eljárásban részesüljenek, a szabályok felső határt szabnak a személyautókra vonatkozó rövidtávú matricák árának.
Egy hetes és egy napos matricákat is árusítani kellene
- javasolták a képviselők. A szabályok végső formájáról a tagállami szakminisztereket tömörítő tanáccsal folytat majd tárgyalást az uniós parlament, amint a tanács megállapodik saját álláspontjában.
Magyarországon időalapon kell fizetni az útdíjat, és jelenleg nem is lehet napi autópályamatricát venni, csak hetit (ami valójában 10 napos), havit, illetve éveset. A heti autópályamatricák ára épp október elején emelkedett utoljára.
Az Európai Bizottság az útdíjakról szóló irányelv felülvizsgálata során azt javaslolta, hogy a személyautókra vonatkozó időalapú matricákat 2027-től meg kell szüntetni, az EP közlekedési szakbizottsága ezt támogatta, sőt a kivezetést két évvel előrébb hozta volna.
Deli Andor fideszes EP-képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, szerinte az Európai Parlament elvenné az útdíjszabályozás lehetőségét a tagállamoktól.
A fideszes képviselő szerint az EB és az EP sem vette azt figyelembe, hogy a közép- és kelet-európai országokban más rendszer van használatban, és a nyugati távolságalapú modellt szerették volna kiterjeszteni az egész unióra, és azt is sérelmezte, hogy a tervezet figyelmen kívül hagyja az unió egyes tagállamai között fennálló gazdasági különbségeket, ugyanis a szabályozás értelmében a régebbi, kevésbé környezetbarát személyautók tulajdonosainak többet kellene fizetniük az úthasználatért.
Deli azt is közölte, hogy mivel nem sikerült többséget szerezni a személyautók kivételezése mellett, ezért a magyar - fideszes - néppárti delegáció a javaslat ellen szavazott.