Miközben a legfrissebb hírek szerint elengedték a rendőrök az ukrán buszsofőrt, aki a héten okozott súlyos balesetet a Ferihegyi repülőtérre vezető úton, továbbra sem tudni, hogy a kifejezetten az ilyen helyzetek megelőzésére felszerelt mátrixtábla működött-e a baleset idején.
Mint emlékezetes, hétfőn éjszaka egy ukrán rendszámú emeletes busz tetejét leborotválta a Felsőcsatári útnál lévő közúti aluljáró elé helyezett vasszerkezet, ami éppen azért van, hogy az aluljáróba ne szoruljanak be buszok, teherautók.
A balesetben 27 utas sérült meg, voltak, akiket a tűzoltók szabadítottak ki. Az 52 éves ukrán sofőr azt mondta, nem látta a táblákat és a magasságkorlátozó kaput, ezért történt a baleset.
Bár a sofőrnek több táblás figyelmeztetést is el kellett vétenie, amelyeken egyértelműen szerepel a 3,65 méteres magasságkorlátozás, van egy tábla, ami elvileg pontosan az ilyen eseteknél utolsó figyelmeztetésként működne. Az ismétlődő balesetek miatt ugyanis a Budapesti Közlekedési Központ évekkel ezelőtt telepített egy infraérzékelős berendezést, amely akkor riaszt, ha egy olyan jármű került a veszélyes szakaszra, amely nem fog átférni a vaskapu alatt.
Az út fölé belógó tábla kijelzője ilyenkor elég figyelemfelkeltő módon jelez, villogva, kiírva még egyszer a 3,65 méteres magassági korlátozást. Vészjelzés esetén a járművezetőnek még van egy utolsó lehetősége is, hogy lehajtson a számára tilos útvonalról. Legalábbis, ha működik vészjelző.
Kedden rá is kérdeztünk a BKK Közútnál, hogy a rendszer működött-e a baleset idején. A válaszukat most kaptuk meg, amely szerint „a ferihegyi gyorsforgalmi úton történt balesettel kapcsolatban részletes vizsgálat zajlik, ami érinti a szenzoros mátrixtábla vizsgálatát is, mindezekről a későbbiekben fogunk tudni tájékoztatást adni”.
A hét folyamán egyébként a közút kommunikációs főmunkatársa Pálffy Renáta jelezte, hogy megvizsgálják, lehetséges-e olyan megoldás, ami megelőzi a súlyos balesetet, de kisebb erőhatással jár. A Totalcar.hu, amely szintén érdeklődött a jelzőfényes tábla működése kapcsán, mondván, ha mindenképpen szükség van a magassági korlátokra, akkor miért nem a máshol jellemző rugalmas, ütközéskor kinyíló, vagy mozgó keresztgerendával felszerelt megoldást alkalmazzák. A cég válaszlevelében azt írták, hogy, az ilyen „szoft”megoldásokkal az a probléma: „hogy ha kevésbé komoly kapu van, akkor ugyanilyen sebességgel a hídnak hajthat neki a figyelmetlen sofőr, ami sokkal súlyosabb balesetet okozhat."
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.